Nekromanti Svartamarknaden & hälares vapen priser

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
När jag tittat runt lite på vad vapen kostar IRL så tycker Neotech2's vapenkostnader är ganska rimliga.
Har exempelvis jämfört priser på www.budsgunshop.com där en Glock 17 kostar 582$, en Glock 50 kostar i n2 489€. (Dollarn hade nästan samma värde som euro när n2 trycktes)

del1:

.......
Men det är när jag försöker använda mig av reglerna För Svart börsen & hälares i tabell n2-197 på sid.281, tycker jag priserna drar iväg sjukt mycket ibland.

Typ av vara Pris

Olaglig vara x4
Extremt olaglig vara x10
Svår att skaffa fram x2
Mycket svår att skaffa x4

Enligt reglerna ovan och priser från n2 så skulle exempelvis en automatpistol av typen Glock 50 kosta 482x4=1928 euro hos en mindre hälare i storstadsslummen. (Budgivning börjar självklart på det dubbla)
Skulle man också köpa ett prickskyttegeväret av typen Walther WA2000-B som är lite ovanligare än automatpistolen. Så skulle den hamna på 1298x4x2=10384 euro. Vill man också ha några lådor .300 WinMag underkalibrig ammunition till geväret. Så kostar varje låda med 20st patroner 221x4x2=1768 euro extra, eftersom den ammunitionen också är olaglig och svår att få fram.
(1 euro är 10 kronor i n2)

Jag googla runt och läste att en vanlig automatpistol kostar i USA ca 500 till 1000$ på gatan. (Det blir ca 3200 till 6500 kr.) I Sverige kostar en pistol ca 7000 kronor och en automatkarbin ca 20 000.
Jag tycker pris för alla olagliga varor på svartamarknaden i n2 behövs halveras på. Eller vad tycker ni?

del2:

.......
Sedan är jag också lite kluven vad jag tycker om priset man får av hälare i n2, tabell n2-197 sid.281

Typ av vara Pris

Begagnad x0,25
Stulen x0,1
Olaglig vara * x0,5
Extremt olaglig vara * x0,1
Lätt att sälja vidare * x2
Svår att sälja vidare * x0,5
(* Dessa multiplar kan kombineras med de två första)

Vad tycker ni RP skulle få om han gick till en hälare för att sälja ett prickskyttegeväret av typen Walther WA2000-B?
Vilket pris utgå ni ifrån? (Inköps priset i utrustningslistan 1298 euro eller priset på svartmarknaden 1.0384 euro) Regelboken är otydlig på det området.

Jag räknar med att geväret räkas som stulet, olagligt och svårt att sälja vidare. Vilket i så fall skulle ge RP 2,5% av priset på vapnet. Någon mer än jag som tycket det är lite i för lite?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
En euro är 10 kronor i den tidens penningvärde. Jag har för mig att det motsvarar 4 kronor anno 2000-nånting.

För övrigt, säger det dåliga saker om min umgängeskrets ifall jag tänker "jag får ringa några samtal så jag får nutidens gatupriser..."?
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Hitta denna sidan som för historik över medelpriser för olika skjut vapen över hela världen. http://www.machinegunpriceguide.com/
Men jag får det inte att stämma med andra priser eller så är automatvapen 10 till 30 gånger dyrare än vad pistoler och jaktvapen???

Jag hittade också denna artikeln som handlar om hur de illegala vapen priserna går i taket på Jamaica.
http://www.jamaica-gleaner.com/gleaner/20010701/lead/lead2.html

Sjukt höga priser men det har nog med att Jamaica är en ö och gäng krigen tillfälligt driver upp priserna. (Äventyrs förslag kanske)

(När var det dollarn var uppe i över 10kr, var inte det för ca 10 år sedan?)
 
Top