Nekromanti Svårighetsgrad för besvärjelser riktade mot personer eller varelser

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,566
Jag har en spelare som vill spela magiker och började därför fundera på följande. I regelboken står att en besvärjelse som påverkar en annan persons vilja har den personens Närvaro som svårighetsgrad. För en varelse används istället Magiskt försvar som svårighstsgrad. Ska Närvaro/Magiskt försvar här ses som ett fast värde för svårighetsgraden eller ska man slå ett slag med angivet antal tärningar och låta antalet lyckade slag utgöra svårighetsgraden för besvärjelsen? Vore intressant att höra hur andra gjort här och vilka för- respektive nackdelar ni i så fall upplevt.
 

Iskaral

Swordsman
Joined
15 Nov 2012
Messages
641
Location
Norrland
Fasta värden ger ett mer förutsägbart resultat. Rörliga värden ökar slumpmomentet. Jag tror att ett rörligt värde gör magiker mer försiktiga och mindre benägna att använda sådana besvärjelser. I en Dungeonmasters guide jag läst står det att ökad slump gynnar öh... underdoggen och i DnD är det oftast rollpersonernas motståndare. Jag vet inte om detsamma gäller i Fantasy!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,566
Jag tänker som så att Närvaro/Magiskt försvar som rörliga värden i de flesta fall skulle vara till magikerns fördel eftersom man sällan slår lyckade slag med alla sina tärningar (eller mer än så med Sexor). Frågan är därför närmast vad som ger bättre balans i spelet? En annan aspekt är slump kontra tempo då fler tärningsslag gör spelet mindre förutsägbarhet men också tar lite mer tid. Man får alltså väga för och emot.

Enligt regelboken har en besvärjelse normalt en svårighetsgrad på 3-5 där svårighetsgraden också avgör Mana-kostnaden. Något jag funderar på att testa är att låta viljepåverkande besvärjelser ha en svårighetsgrad som är antal lyckade slag för Närvaro/Magiskt försvar + 2. Då blir dessa besvärjelser förhoppningsvis inte alltför lätta eller billiga jämfört med övriga besvärjelser. Att spelet bromsas lite av fler tärningsslag tror jag samtidigt uppvägs av ett större slumpmoment (och nöjet i att slå tärningar).
 
Top