DoD Svärd, läder och 90-talskrisen. En liten studie över värdet på silvermynt i DoD åren 1982-2023

illspecko

Veteran
Jag vill börja med att säga förlåt. Förlåt för det var inte meningen att det skulle bli såhär. Jag ville egentligen bara skapa ett index för att räkna ut en halvrimlig uträkning för vad alla småpinaler i den ganska gedigna utrustningslistan i DoD6(2003) skulle kunna kosta i DodT(2006), Trudvang Chronicles och DoD-23, men det spårade ur. litegrann.

Jag har alltså räknat ut ett sorts KPI (konsumentprisindex)(koboldprisindex?) för en äventyrarvarukorg från och med DoD 1982 till och med DoD 2023, för att få fram hur priset på varor i Silvermynt (SM) förändrats över åren.

Metod
Urvalet av regelversioner/utgåvor är något arbiträrt, men jag har helt enkelt försökt välja versioner utifrån tre aspekter: ny regelversion, förändringar i varupriser och tillgång till utrustningslistor. Valet av valuta – det vill säga silvermynt – kommer naturligt då detta varit standardvalutan i princip alla utgåvor och regelversioner, med ett fåtal undantag. Exkludering av andra versioner som t.ex DoD: Samuraj och DoD: Ivanhoe motiveras med ”ja ids int kolla”.

Jag utgick till en början från en större varukorg baserad på varor och priser i DoD:Trudvang (2006), men tyvärr visade sig att ett antal av dessa inte gick att använda då de endast förekommer från och med 2006 och framåt. Jag har försökt använda varukategorier med minst behov av tolkning. Därför som jag t.ex använt sammansatt båge istället för pilbåge. Samtidigt har jag behövt göra ett par avvägningar, t.ex när det gäller kategorin hästar, måltider och husrum då vissa versioner bara har en enda prisangivelse, och andra har flera, eller anger andra namn för samma vara. Jag har i det längsta försökt välja motsvarande "normal" kvalitet.

Jag kommer redovisa två olika varukorgar, först med grundpriserna( och därefter en med index=100 för DoD1(1982) samt en med index=100 för DoD2(1984), då den senare kan redovisa fler varors förändring över tid.

Grundpriser
Tabell 1 Prisutveckling på varor DoD1-DoD23 i Silvermynt

tabell 1.png

Större varukorgen
Tabell 3: Prisutveckling större äventyrarvarukorg DoD1-DoD23, i Silvermynt(SM) Index=1984
större varukorgen kpi index=1984.png
diagram större varukorgen.png

Mindre varukorgen
Tabell 3: Prisutveckling mindre äventyrarvarukorg DoD1-DoD23, i Silvermynt(SM) Index=1982
mindre varukorgen kpi index=1982.png

Diagram 1.png

Sammanfattning och diskussion
Va, har ni läst såhär långt? Nej, jag kan fortfarande inte förklara varför jag gjorde det här. Vad jag har lärt mig av det här tankeexperimentet? Jamen det finns några spännande saker här, t.ex att värdet på silver fluktuerade kaotiskt under 1990-talet för att på 2000-talet återgå till liknande nivåer som början på 1980-talet. Hur kan vi förklara detta? Blev det brist på silvermalm på grund av återkommande trollinvasioner, silverröta eller pestepidemier bland gruvträlarna? Eller kan det vara 90-talskrisen som än en gång spökar och förklarar varför en heltäckande ringbrynja år 1982 kunde köpas för överkomliga 600 silvermynt år men en stackars äventyrare år 1991 behövde punga ut 3500(!)SM för samma vara? Kanske någon där på början av 00-talet räknade ut hur mkt ett par tusen silvermynt väger, (eller gud förbjude tiotusentals kopparmynt)? Vad tror ni?

Vad tror ni?

Äventyrsspel kickade ut alla som gillade rimliga saker och gjorde riktig research. Kvar var bara ateljén och de gillade bara riktigt coola, utflippade saker. Äventyrarna hade nu plötsligt jättemuskler och kunde gömma enorma mängder mynt under axelskydden helt enkelt, utan att bekymra sig om några fysiska lagar. Därav inflationen.

:t6r-5: :t6b-2:
//EvilSpook

Edit: Borde stå Target Games?. Äventyrsspel var ett varumärke.

Last edited:
Alltså, vad väger ens 600 silvermynt - eller 3500!? Är en ringbrynja värd sin vikt i silver, eller mycket mer?

När forskare inte pallar göra saker så ordentligt som de borde så heter det "av arbetsekonomiska skäl har x, y, z uteslutits".
Ni kanske tror att jag bara hittar på, så låt mig citera en artikel ur det senaste numret av Historisk tidskrift (som kom med posten idag): "Att försöka länka vårt material med de många olika [x], i den mån de finns bevarade, för att identifiera [y] är alltför arbetskrävande". Eller på vanlig svenska: "Vi vet att det går att göra det här mycket bättre, men, orka".

En penny under Troy weight är c.a. 1.5g. Det är lite sent (Henry VIII), men verkar ha varierat mellan 1.3 - 1.5g genom medeltiden fram tills dess. Så om vi säger 1.4 g så väger 600 sm 0.8 kg och 4.9 kg (det böjar blir tungt).

Äventyrsspel kickade ut alla som gillade rimliga saker och gjorde riktig research. Kvar var bara ateljén och de gillade bara riktigt coola, utflippade saker. Äventyrarna hade nu plötsligt jättemuskler och kunde gömma enorma mängder mynt under axelskydden helt enkelt, utan att bekymra sig om några fysiska lagar. Därav inflationen.

:t6r-5: :t6b-2:
//EvilSpook

Edit: Borde stå Target Games?. Äventyrsspel var ett varumärke.
För att belägga detta behöver vi veta vilka som arbetade med DoD under de kritiska åren.

Dessutom har väl Trudgangs hjältar ännu större muskler än de i DoD91 och Chronopia? Här behövs en kompletterande undersökning av storlek på muskler och axelskydd.

Älskar denna undersökning!

Men notera också att de enskilda varorna i korgen prisfluktuerar kaotiskt i relation till varandra. Jag skrev här om året:

Man skall minnas att vare sig Magic World eller DD82 hade någon utrustningsmeny att handla från annat än just vapenlistan. Det är först Morgonstjärnans författare som föreslår till exempel att ett kortsvärd är värt nästan 13 filtar. I DD84 är samma svärd fyra gånger så dyrt i silvermynt, men värt bara drygt tre filtar. ... Sammanfattningsvis är det en jättedålig affär att köpa vapen från listan i DD84 om man har tillgång till den gamla goda vapenhandlaren från Morgonstjärnans lista.

Det är fascinerande och misstänkt att priserna är identiska i (det sena) Ereb Altor och i Chronopia.

Jag tror att det handlar om någon slags prisfixning eller monopolställning i multiversum.

Uppenbarligen kunde denna konspiration dock inte rå på priserna i Trudvagn eller så sänktes det hela av någon slags trustlagstiftning med räckvidd mellan världarna.

Ni kanske tror att jag bara hittar på, så låt mig citera en artikel ur det senaste numret av Historisk tidskrift (som kom med posten idag): "Att försöka länka vårt material med de många olika [x], i den mån de finns bevarade, för att identifiera [y] är alltför arbetskrävande". Eller på vanlig svenska: "Vi vet att det går att göra det här mycket bättre, men, orka".
Jag recenserade en engelsk avhandling i arkeologi en gång. Den var bra, men på ett ställe stod det ungefär "Det vore superintressant att få veta vilken sorts pärlor det här halsbandet består av, men tantalisingly så finns det ingen illustration i rapporten". Författaren satt i York och skrev. Pärlorna fanns i en museisamling i London. Dit var det tydligen helt orimligt att hon skulle behöva åka. :p

Alltså, vad väger ens 600 silvermynt - eller 3500!? Är en ringbrynja värd sin vikt i silver, eller mycket mer?
I tidiga versioner väger 200 mynt 1 BEP, det vill säga 3 kg. Detta skulle innebära att ett mynt väger 15 gram. I 1991 års version, där BEP överges till förmån för kilo, väger istället 200 mynt 1 kg, så då har silvermynten helt plötsligt gått ner till 5 gram vardera.

I tidiga versioner väger 200 mynt 1 BEP, det vill säga 3 kg. Detta skulle innebära att ett mynt väger 15 gram. I 1991 års version, där BEP överges till förmån för kilo, väger istället 200 mynt 1 kg, så då har silvermynten helt plötsligt gått ner till 5 gram vardera
91, 94, brynja: 3 700 sm á 5 g = 18 500 g silver

En jämförelse borde visserligen också inkludera vad man får för startkapital. I Drakar och Demoner Expert är genomsnittet för en ung, mänsklig rollperson 580 sm, medan det är högre i DoD 91 och Chronopia (dock svårt att sätta ett genomsnitt på samma vis där, eftersom man kan spendera en variabel mängd bakgrundspoäng på slaget för startkapital).

En jämförelse borde visserligen också inkludera vad man får för startkapital. I Drakar och Demoner Expert är genomsnittet för en ung, mänsklig rollperson 580 sm, medan det är högre i DoD 91 och Chronopia (dock svårt att sätta ett genomsnitt på samma vis där, eftersom man kan spendera en variabel mängd bakgrundspoäng på slaget för startkapital).
Det hade varit en intressant uppföljning!

Älskar denna undersökning!

Men notera också att de enskilda varorna i korgen prisfluktuerar kaotiskt i relation till varandra. Jag skrev här om året:
@mrund Verkligen! Vad är Morgonstjärnan för något, jag kanske skulle ha försökt få tag på den?

91, 94, brynja: 3 700 sm á 5 g = 18 500 g silver
Jämfört med 84-års ringbrynja: 450sm * 15g = 6 750g silver.
Det är ju fortfarande rätt stor prisökning, men om man tar hänsyn till den faktiska silvervikten rör det sej bara om en ungefärlig tredubbling av priset, jämfört med det skenbara åttafaldigandet sett till antalet mynt.

Back