Nekromanti Supergänget #9

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,363
Location
The Culture
Ah, juldekorationer på startsidan och en jultomte hemma i fönstret. Det blir kanske ingen julkalender i år, men en ny sida av Supergänget inleder december månad.

Länk till den nya sidan

Mycket nöje!

/tobias
 
Två frågor

1. Vad är det egentligen som sticker in i bilden från höger i sista rutan?!?!?!

2. Kommer bananen att explodera?
 
Två svar

1. Vad är det egentligen som sticker in i bilden från höger i sista rutan?!?!?!

Det är svansen på den sista apan som kastar sig efter sina kamrater för att få fatt på bananen.

2. Kommer bananen att explodera?

Det får du se nästa vecka.

/tobias
 
Ja, Gurgeh ( eller tobias) Mycket Nöje var bara för- och mellannamn. Det är helt lysande koncept. :gremlaugh:


Jag har bara en fråga om den specifika förmågan ( eller en allmän undran om vissa kunskaper och förmågor en karaktär kan ha) Alltså; Om Domherren kan flyga och ändå inte kan se skurkarna ( pga tärningsslaget) vad är det som gör att han inte kan flyga vidare i cirklar. Eller missuppfattade jag att slaget inte handlade om själva förmågan? :gremconfused:
 
Om Domherren kan flyga och ändå inte kan se skurkarna ( pga tärningsslaget) vad är det som gör att han inte kan flyga vidare i cirklar.

Det finns egentligen två svar på den frågan. Det ena är att ett slag i ett rollspel inte bara motsvarar ett försök utan alla de försök rollpersonen gör för att lyckas med något. Det är därför rollpersonen som misslyckas med ett klättra över en mur inte bara gör ett nytt försök. Misslyckandet innebär helt enkelt att rollpersonen inser att muren är för svår för honom och ger upp. Det skulle även Domherren göra om han märker att han inte kan se skurkarna från luften. (Nu är det inte det som händer, men det får du se nästa vecka.)

Det andra svaret är att det är tråkigt. Vem vill läsa en superhjälteserie där hjälten bara flyger runt. Om det inte fungerade att flyga får han testa något annat.

Eller missuppfattade jag att slaget inte handlade om själva förmågan?

Slaget handlar väldigt lite om själva förmågan, utan vad hjälten kan uppnå genom att använda sin förmåga. Domherren kan som sagt alltid flyga, men inte nödvändigtvis hitta skurkar oavsett hur mycket han flyger.

/tobias
 
Slaget handlar väldigt lite om själva förmågan, utan vad hjälten kan uppnå genom att använda sin förmåga. Domherren kan som sagt alltid flyga, men inte nödvändigtvis hitta skurkar oavsett hur mycket han flyger.

/tobias

Puh! :gremtongue: Det var väl det jag trodde. Då tolkade jag det rätt.
 
Åteigen en trevligt läsning.
hur många stripar har du tänkt att göra ?
 
hur många stripar har du tänkt att göra ?

Jag tror att det blir ungefär 30 sidor, men jag är inte helt säker ännu. Jag har bara manuset klart fram till sida 13, efter det är det bara en idé om vart det är på väg. Reglerna är däremot klara.

/tobias
 
Fantastiskt utfört! Verkligen en jättefin serie och precis som jag tycker att en instruktion i serieformat ska göras.

Konceptet tilltalar mig inte (det gör inga superhjältespel, tror jag) och tärningsmekaniken var för krånglig för min underutvecklade hjärna, men jag tycker ändå att det här är ett skolexempel på hur det ska se ut om.

Dessutom ritar du fint!

- Vulf
 
Back
Top