Suggest me a tv show on SVTs app

Kalifat (The caliphate). One of the best shows ever made in Sweden imo.

If you're curious about Sweden and Swedish history and don't mind a documentary, Historien om Sverige

Och så det bästa som gjorts i Sverige

Kalifat (The caliphate).
Kalifat, Kalifat, Kalifat! Bör ses!

Här är en superklassisk film med Alice Babs: en av Sveriges mest kända sångare.

Short and simple: Looking for something to start watching:

It must be available on SVTs app and it must be in Swedish. (so none of the 8000 English crime dramas).

Topic can be literally anything.

Du måste se ”De drabbade”! Det är en Lovecraftinsk superhjälte serie placerad mitt i socialrealismens norden. Det mesta är på svenska men några bitar är på norska, danska och finska (men det finns bra svenska undertexter för de bitarna). Se hela första avsnittet innan du avgör om det här är något för dig, slutet på avsnitt 1 sätter tonen för resten av serien.

Mysmord i 1940-talets Stockholm.

Pippi Långstrump serien från 1969, en referensram för generationer av Svenskar.

En humor serie från 80-talet som består av en blandning av nyhetshumor (vissa av dem oförståeliga ur sitt sammanhang men väldigt många funkar fortfarande) o allmänna sketcher. Jag fann serien fortfarande väldigt rolig.

Dramatisering av Åke Holmbergs böcker om Ture Sventon. I 24 avsnitt löser privatdetektiv Sventon fyra av de mest farliga och komplicerade fallen i hans karriär. Julkalender från 1989.

Magnus & Brasse var en komiker duo med en lång rad krogshower och humorprogram på CV:na, här är en samling av dem.

Last edited:
Svensson Svensson - Familjen Svensson är en ovanligt vanlig men färgstark, galen och kärleksfull kärnfamilj mitt i 90-talets Sverige. I rollerna: I rollerna: Suzanne Reuter, Allan Svensson, Chelsie Dickson, Gabriel Odenhammar och Charlott Strandberg.

Rostiga Roadtrips

Kiosken - Humorserie om de två kollegorna Sam och Daniel och deras kiosk. Sam och Daniel gör sitt bästa för att navigera livet i kioskbranschen, medan en aldrig sinande ström av kunder vill köpa hushållspapper, be om livsråd och returnera paket. En berättelse om Sverige, 2025.

Hipp Hipp - Humorserien av och med Anders Jansson och Johan Wester innehåller flera kända karaktärer som Kaj-Åke "Kajan" Hansson, Tiffany Persson, Itzhak Tadeusz Skenström, Tony Thomasson och Fredrik "Zunken" Sundqvist, Morgan Pålsson samt Björn Blom och Thorvald Mjaaland.

Grotesco - Humorgruppen Grotesco med Henrik Dorsin, Per Andersson, Emma Peters, Michael Lindgren, Emma Molin och Rikard Ulvshammar med flera.

Kvarteret Skatan - Svart komedi där du får möta de udda karaktärer som befolkar Kvarteret Skatan. Av och med Vanna Rosenberg, Rachel Molin, Anna Blomberg, David Batra, Johan Glans och Mikael Syrén.

Pistvakt - Lennart Jähkel (Sven-Erik), Jacob Nordenson (Jan-Erik), Tomas Norström (Olle) spelar de tre vuxna bröder som bor kvar hemma hos mamma i den norrländska byn Svartlien. Där huserar de med hembränt, skotrar och utbölingar i skidbacken.

Tusenbröder - Hoffa drömmer om att bli en Svensson – och helst en lyckad sådan. För att förverkliga drömmen startar han en målerifirma tillsammans med barndomskompisarna Niklas och Hamid. Affärerna går lysande. Men bokföring är inte deras starka sida. Vem orkar tänka på fakturorna när pengarna strömmar in?

Plötsligt i Vinslöv - Kjell spelar bangolf på landslagsnivå. Anders drar paralleller mellan bangolf och grillning. Båda tränar under vintersäsongen i Hedbergshuset. En trappa upp hänger Peter och Kalle konst inför den stora vårutställningen. Holger åker moped, annars ligger han mest på soffan och pratar med sin papegoja Jacko Jackonelli. En film av Jenny Bergman och Malin Skjöld.

Du kan hitta massor på Öppet Arkiv, allt du hittar där ingår i Svt's utbud.

Hur kunde jag glömma!

If you're curious about Sweden and Swedish history and don't mind a documentary, Historien om Sverige

Har även sidodokumentärserierna:

Jag vill slå ett slag för Kejsarn av Portugallien, med Ingvar Hirdwall i huvudrollen och baserad på Selma Lagerlöfs roman med samma namn.

Jag vill slå ett slag för Kejsarn av Portugallien, med Ingvar Hirdwall i huvudrollen och baserad på Selma Lagerlöfs roman med samma namn.

De har även fler filmatiseringar av Selma Lagerlöfs:

Holy smokes guys :) Thanks!

I did watch, and love, Historien om Sverige. I was going to say documentaries are definitely fine too.

Det är en massa rekommendationer på gamla serier. Håller verkligen dessa fortfarande? Jag tyckte De drabbade var fantastiskt bra när jag såg den när den släpptes och tänkte se om den igen förra året men kom inte längre än ett avsnitt. Jag tyckte inte den åldrats väl och (utan att veta) skulle gissa att det är så med en del annat på listan också.

Det är sämre med mina rekommendationer. Allt de jag tänker borde finnas på SVT Play gör det inte längre. Så slänger in två lättkollade serier, Hårt väder och Det sitter i väggarna.

Du måste se ”De drabbade”! Det är en Lovecraftinsk superhjälte serie placerad mitt i socialrealismens norden. Det mesta är på svenska men några bitar är på norska, danska och finska (men det finns bra svenska undertexter för de bitarna). Se hela första avsnittet innan du avgör om det här är något för dig, slutet på avsnitt 1 sätter tonen för resten av serien.

»Jag vet hur det slutar...« blev för mig och en kompis en sorts shorthand för totalt, fullkomligt avgrundsdjupt djävla mörker, oavsett sammanhang, efter att vi sett den serien.

Så +1 på den. Rekommenderas!

vet inte om den finns kvar på svtplay, men jag kollade på den där för en bunke år sen, en svensk version av gordon ramsey's kitchen nightmares som heter kniven mot strupen, den var väl ganska underhållande om man gillar sånt =)

Back