Nekromanti Styrelsemötet?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,631
Location
Rissne
Nä hörni, det här funkar inte.

Alternativ:

1) Vi väljer, hastigt och lustigt, en mötesordförande. Måste ske IDAG isåfall.

2) Vi skjuter upp styrelsemötet ett par veckor och vi i styrelsen väljer, under tiden, en preliminär ordförande åtminstone.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Om alternativ 1 skulle falla igenom så faller mina nominering på: Bobby Magikern och Dante. ... Så har jag sagt mitt utifall att. =)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank said:
Nä hörni, det här funkar inte.

Alternativ:

1) Vi väljer, hastigt och lustigt, en mötesordförande. Måste ske IDAG isåfall.

2) Vi skjuter upp styrelsemötet ett par veckor och vi i styrelsen väljer, under tiden, en preliminär ordförande åtminstone.
Dante har just plockat upp stridshandsken och öppnat mötet så det är ingen skada skedd. We're back on track nu. :gremsmile: Därmed väljs styrelseposterna iom punkt 2 på dagordningen såsom planerat.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,631
Location
Rissne
Lysande.

Synd bara att han inte läste riktlinjerna för hur trådarna skulle döpas, men det kan väl bara hänt =)

(Det skulle alltså se ut såhär: [10M01]§1. Mötets öppnande)

10 = 2010
M = möte
01 = första mötet
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Styrelsen och medlemsförslag

Jag tycker ett och annat börjar låta konstigt i det pågående styrelsemötet, närmare bestämt diskussionen om ifall en medlem utanför styrelsen får lämna förslag eller inte.

Styrelsen administrerar väl ändå föreningensgrejs på uppdrag av föreningens medlemmar. Att inte en medlem utanför styrelsen skulle komma med förslag, inte minst av i första hand praktisk art, verkar helt bisarrt.

Eftersom det inte är ett årsmöte så behöver inte den exakta dagordningen vara utlyst en viss tid i förväg. När man i början av ett möte går igenom dagordningen för att godkänna den finns det inget som helst konstigt i att lägga till punkter på den, allra minst punkter under Övriga frågor.

Inte heller är det något konstigt att ett möte fattar ett nytt beslut som ersätter ett man tagit och sedan ändrat sig om efter en diskussion. Det är inte ett riksdagsval - till mötets protokoll ska styrelsen få fram vad styrelsen tycker. Ändrar sig styrelsen så har styrelsen ändrat sig. No big deal, nytt beslut bara. Sammanfatta bara diskussionen till protokollet och gör tydligt vilket beslut som styrelsen slutligen kom fram till.

För övrigt, är det inte konstigt att inte medlemmar kan starta trådar här i föreningens forum?
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Re: Styrelsen och medlemsförslag

Simon said:
Jag tycker ett och annat börjar låta konstigt i det pågående styrelsemötet, närmare bestämt diskussionen om ifall en medlem utanför styrelsen får lämna förslag eller inte.

Styrelsen administrerar väl ändå föreningensgrejs på uppdrag av föreningens medlemmar. Att inte en medlem utanför styrelsen skulle komma med förslag, inte minst av i första hand praktisk art, verkar helt bisarrt.

Eftersom det inte är ett årsmöte så behöver inte den exakta dagordningen vara utlyst en viss tid i förväg. När man i början av ett möte går igenom dagordningen för att godkänna den finns det inget som helst konstigt i att lägga till punkter på den, allra minst punkter under Övriga frågor.

Inte heller är det något konstigt att ett möte fattar ett nytt beslut som ersätter ett man tagit och sedan ändrat sig om efter en diskussion. Det är inte ett riksdagsval - till mötets protokoll ska styrelsen få fram vad styrelsen tycker. Ändrar sig styrelsen så har styrelsen ändrat sig. No big deal, nytt beslut bara. Sammanfatta bara diskussionen till protokollet och gör tydligt vilket beslut som styrelsen slutligen kom fram till.
Jag kan inte annat än att hålla med om att diskussionen blivit snedvriden. Mer fokus på att fatta bra beslut, tack.

För övrigt, är det inte konstigt att inte medlemmar kan starta trådar här i föreningens forum?
Det är helt mitt fel, och något jag nu ska se till att korrigera. :gremsmile:

Edit: funkar det nu?
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: Styrelsen och medlemsförslag

Bearnie said:
För övrigt, är det inte konstigt att inte medlemmar kan starta trådar här i föreningens forum?
Det är helt mitt fel, och något jag nu ska se till att korrigera. :gremsmile:

Edit: funkar det nu?
Japp!
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,875
Location
Stockholm
Re: Styrelsen och medlemsförslag

Simon said:
Att inte en medlem utanför styrelsen skulle komma med förslag, inte minst av i första hand praktisk art, verkar helt bisarrt.
Det är inte DET saken handlar om. Alla medlemmar får såklart inkomma med förslag.

MEN styrelsemötesforumet ÄR styrelsemötet. Där ska inte en massa icke styrelseledamöter ränna. Vill de lämna förslag till styrelsen går det bra att använda sig av föreningsforumet, PM eller e-post, t.ex.

Det handlar om huruvida Rollspel.nu:s redaktion ska kunna delta i styrelsemötet och där framlägga förslag (av samma dignitet som styrelsens).

(Det här blir skitfult eftersom det inte går att posta med html i det här forumet.)
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: Styrelsen och medlemsförslag

Dante said:
Simon said:
Att inte en medlem utanför styrelsen skulle komma med förslag, inte minst av i första hand praktisk art, verkar helt bisarrt.
Det är inte DET saken handlar om. Alla medlemmar får såklart inkomma med förslag.

MEN styrelsemötesforumet ÄR styrelsemötet. Där ska inte en massa icke styrelseledamöter ränna. Vill de lämna förslag till styrelsen går det bra att använda sig av föreningsforumet, PM eller e-post, t.ex.

Det handlar om huruvida Rollspel.nu:s redaktion ska kunna delta i styrelsemötet och där framlägga förslag (av samma dignitet som styrelsens).
Well...

Vitulv said:
Det är att reagera på att en redaktionsmedlem lägger fram, möjligen mot våra stadgar, ett förslag. När det ifrågasätts huruvida personen har rätt att lägga fram förslag så tas förslaget omedelbart över av en styrelseledamot som presenterar det som sitt eget. Håller du verkligen inte med om att det är något skevt med det?
Och...
Dante said:
Istället bör vi som sagt försöka enas om huruvida redaktionen ska ha rätt att framlägga förslag till styrelsen eller ej.
...tycker jag säger att det är det som diskuteras, oavsett vad diskussionen kanske borde handla om. Till exempel huruvida samtliga utanför styrelsen bör kommunicera med styrelsen genom föreningsforumet, alltså om man bör tänka om när det gäller den så kallade yttranderätten. Att en person med yttranderätt och skrivrättigheter på forumet inte skulle lämna sina förslag där verkar knasigt.
 
Top