Studiematerial för rollspelsmakare

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Vilka rollspel och annat studiematerial är intressanta för de som skriver rollspel, äventyr med mera och varför?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,723
Location
Eskilstuna
Design Games Podcast – för bra snack och tänkvärda tips kring att designa rollspel.
RPG Design Panelcast – för bra diskussioner om allt som har med rollspelsproduktion att göra.
Rekommendationer för rollspelsregler – för att undvika onödiga missar i hur man presenterar det man har skrivit.
Mörk Borg – för exempel på att ingjuta tema i allt, samt för den eventuellt bäst presenterade dungen någonsin.
Travellers on a Red Road – för exempel på hur man kan presentera en annorlunda och detaljerad setting på förhållandevis få sidor.
Motherships rollformulär – för exempel på ett väldans pedagogiskt formulär.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,518
Location
Göteborg
Jag rekommenderar ”The Art of Game Design. A Book of Lenses” av Jesse Schell. Den handlar visserligen om alla typer av spel - från sten, sax, påse till dataspel - men har god bäring på rollspel. Tjock bok, men lättläst och rolig.

 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,199
Location
Göteborg
Jag rekommenderar följande böcker gällande typografi och språkvård:
Arne Heines bok om typografi (slutsåld, finns dock begagnad på exempelvis Bokbörsen, dessutom som pdf och för utlåning på en del bibliotek).
Typografisk handbok av Christer Hellmark.
Svenska skrivregler av Språkrådet / Institutet för språk och folkminnen.

/ Anton, Helmgast
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,972
Location
Umeå
Mina bästa:
Vincent Bakers gamla blogg: http://lumpley.com/
Chris Chinns blogg: https://bankuei.wordpress.com/
The Forge: http://www.indie-rpgs.com/forge/index.php (mycket intressantare att läsa trådarna där än artiklarna)
Story Games när det fanns

För mig har spel så som Classic Traveller, B/X D&D, Burning Wheel, Dogs in the Vineyard, Trollbabe, Apocalypse World, Mountain Witch och Sorcerer + supplement varit viktiga för min uppfattning av hobbyn.

Poddar från förr i tiden. Sons of Kryos. Theory from the Closet. Mfl
 
Last edited:

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Förutom Forge som nämns känner jag inte igen något av de andra tipsen så jag vet inte vilket överlappande det blir men, men.
Alternity, TSR:s försök att göra ett standardrymdspel är det bästa spel jag känner till när det gäller att hjälpa spelaren och spelledaren genom det de ska göra med tips.
Creative Campaigning och Campaign Sourcebook and Catacomb Guide är 2 böcker från AD&Ds andra utgåva. I stort sett så innehåller de vad en bra spelledarbok ska innehålla (förutom just Katakombdelen) och fungerar till alla spel och spelgrupper. De ger tips från hur man skruvar till ett spels förutsättningar till etikett kring spelmöten och sånt. Vissa saker uppvisar vilken tid de är ifrån (tidigt 90-tal) men det mesta är fortfarande bra.
West End Games Star Wars. För spelledardelen och för hur väl spelet fångar charmen och känslan i filmernas värld i sin text.
Vampire Player's Guide. Specifikt essäerna om att gestalta figurer tycker jag är väldigt inspirerande och det skulle inte göra något om man kunde koka ner dem till en kortare version med tips för spelare kring detta. Och det kan givetvis användas av spelledaren för att göra detsamma.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Några av mina egna förslag:

The Alexandrian, för praktiska verktyg för äventyrsdesign (detta inkluderar Don't Prep Plots, Jaquaying the Dungeon och The three clue rule).

Gnome Stew, för prepptips, hex crawl och annat intressant.

Fish Tank-wikin, som innehåller en del av det som diskuterades i Fish Tank under den Malmö-baserade gruppens livstid (f n är den i träda). Det finns en Facebook-grupp också.

Conceptual density, om att döda sina älsklingar och kanske inte skriva för att fylla ut sidor.
 
Top