Jag förstår. Inget ovanligt med det problemet, tror alla rollspelsskapare stöter på det förr eller senare, annars gör de något fel
Men med risk för att låta överdrivet flummig:
Jag tänker mig ett system där varje handling är baserad på eller eller flera element (eller färger om elementen inte ger tillräckligt mycket variation). Elementen är de klassiska i detta exempel, för enkelhetens skull (Fire, Water, Earth, Air), samt ett extra Neutralt element.
Detta system kan, beroende på hur man använder det, kräva en hel del pill och beräkningar, så det kan faktiskt vara väldigt passligt att du använder någon form av mjukvara till.
Varje handling har ett Main element, två opposed elements, samt ett sub-element.
Exempel:
En normal attack (liksom många andra vanliga handlingar som alla kan) har det neutrala elementet, och kan således förbättras med vilket element som helst. Det får dock en sämre bonus av att förbättras, eftersom den inte matchar något element.
En specialattack, exempelvis Sword Sweep, har main-element: Air, Sub-element: Water och Opposed Elements: Fire & Earth. Det innebär att magier och andra förmågor med Air som Main- eller Sub-element kan förbättra attacken för att ge den mer effekt, motsvarande exempelvis +50% respektive +25%, eller +2t6 respektive +1t6. Man kan också förbättra attacken med elementet Water (eftersom det är sub-element), fast då får man bara ut halva bonusen, alltså +25% respektive +12,5%, eller +2t3 respektive +1t3.
Man använder alltid bara det bästa möjliga elementet för att förbättra attacker. Ett sub-element har ingen verkan om förmågans main element ger en bättre effekt.
Till saken hör att fienderna kan ha skydd mot vissa element, och är mer mottagliga för skada från andra element. En frostvarg till exempel kommer vara nästintill immun mot vattenskada (som ju ofta har med is att göra), men sårbar av eld, +50% skada. De övriga två elementen kan vara sub-elements som då ger en liten bonus åtminstone, +25% skada, eller så har fienden skydd även mot dem.
Så om vår Sword sweep blir buffad med något som har Air som main element kommer den ge betydligt mer i skada (+50%), och den där fulingen man slåss mot kanske är något svag mot just Air damage (+25%). Skadan som görs ökar då alltså med +75%, men bara mot just den typen av fiende.
Bara ett förslag.