Nekromanti Strid&Tabeller

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Håller på att konstruera ett eget rollspel som spöar resten på marknaden. Vad gäller strid och skador vill jag gärna ha kombinerade träff/skadetabeller, olika för olika typer av skador. Finns det redan liknande system och har någon något ex på hur man skulle kunna få det att fungera på ett smidigt sätt?/images/icons/king.gif
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
...kombinerade träff/skadetabeller, olika för olika typer av skador

Hur tänker du dig detta rent konkret?
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
När man utför en attack och lyckas, slår man först skadeslag och lägger till ev skadebonus. Misslyckas motståndaren med att parera dras ev rustning av. Har motståndaren hög FYS kan skadan komma att reduceras ytterligare. Sedan avläser man uppnådd skadenivå i den kombinerade träff/skadetabellen under vilken den uppnådda skadenivåns konsekvenser för respektive kroppsdel redovisas. Har man siktat och lyckas läser man av resultatet under den aktuella kroppsdelen. Annars slår man ytterligare ett slag för att se för vilken kroppsdel den uppnådda skadenivån är aktuell. Kroppspoäng för enskilda kroppsdelar existerar inte, utan endast konsekvenserna av en skada på en kroppsdel redovisas under skadenivån på den tabell för den typen av skada som är aktuell (ex skär/sticksår, huggskador, kross-skador mm). Ens totala hälsa påverkas av enskilda skador på ett sådant sätt att man får lägga till den aktuella skadenivån för kroppdsdelen till ett totalt skadenivå värde (motsvarar ung. totala KP). Modifikationer pga skador redovisas i tabellerna och antecknas vid respektive kroppsdel då skada uppstår. Låter det krångligt? Det är det, så vid ett senare tillfälle ska jag bifoga exempel på vad jag menar (utdrag ur mitt rollspel Palethar), så blir det lättare. Flytet i rollspelet tror jag blir bättre om jag får det här att fungera.../images/icons/grin.gif
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Ett tips...

Håll det så enkelt och snabbspelat som möjligt. Vill du kolla på intressanta skaderegler så kolla in Gemini, inte minst sättet att räkna skador i exempelvis antal skråmor.
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Det låter som det blir en hel del olika tabeller, något som påminner om skadereglerna i Sagan om Ringen. Bara tabell letandet kan dra ner systemts hastighet. "Jaha du slog X, med ett sånt vapen, då är det den tabellen...hmmm...som du får slå på igen för att se vart du träffar...ok du träffar armen...då slår du på tabell X17B4..." Jag överdriver men du förstår nog vad jag menar, akta dig så att det inte blir på det sättet.
 

Krigeus

Veteran
Joined
23 Oct 2000
Messages
135
Location
Luleå, Sverige
Re: Ett tips...

Hmm, det där låter väldigt likt Khelataars system, och det låter för övrigt väldigt tillkrånglat, finns det inte något sätt att snabba upp det.

Och får man fråga lite mer om själva rollspelet, koncept etc.?
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Jag har velat återge den stämning som återfanns i gamla Drakar & Demoner expert, men ändå försökt skapa egna raser, med egna bakgrunder, gudar m .m. Nästa gång jag gör ett inlägg ska jag bifoga filer med utdrag ur skapelseberättelsen och historia, raser och generellt om regler, så ni får gärna fortsätta att kommentera spelet då (med lite mer kött på benen). Jag vet att mitt tabellsystem kan verka krångligt, men eftersom jag försöker bygga upp det på ett naturligt logiskt sätt, tror jag att det kommer att fungera smidigt. Paradoxalt nog har mitt mål varit att komma ifrån regelharvandet, som är så centralt i det flesta rollspel, utveckla spelvärlden (göra den mer levande) och sätta själva rollspelandet i centrum. Endast mitt slutresultat och responsen från de spelare som kommer att testa det avgör om jag har lyckats...Vi hörs inom en inte alltför avlägsen framtid...M
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Re: Ett tips...

Tack för alla inlägg! Ska se över mitt system lite, innan jag hör av mig igen. Kanske ska jag förenkla vissa saker i det......M
 

Krigeus

Veteran
Joined
23 Oct 2000
Messages
135
Location
Luleå, Sverige
Låter bra

Låter som en bra idé...
Det kommer nog att bli ett utmärkt system så fort du har granskat det kritiskt ett tag...Men låt oss alla höra hur det går...Och om du behöver hjälp så vet du vart du ska vända dig /images/icons/cool.gif
 
Top