Strid (konflikt) med fixt antal rundor

Faehrengaust

Swashbuckler
Detta är en idé som jag kom på under min lunchpromenad. Inget jag egentligen tänker utveckla vidare (tror jag), men jag skulle vilja höra om det redan finns och/eller vad ni tycker om det.

---

Tanken är att en strid redan från början har ett bestämt antal rundor som är beroende på typ av motståndare.

I ena ändan av skalan har vi en strid mot en Minion. Då tar striden bara 1 runda.
I andra änden av skalan finner vi kampanjens slutboss. Då tar striden 5 rundor.

Däremellan finns t.ex. grupp av minions som kan ta 2 eller 3 ronder samt minibossar som kan ta 3-4 ronder.

Varje runda går på något sätt ut på att samla någon form av Övertag. Den som har mest Övertag på slutet vinner och bestämmer vad som händer. Spelarna kan också välja att använda någon form av resurser under rundorna. Det leder till att en strid mot en minion kan bara använda en resurs medan en slutboss kan sluka fem resurser.

Rundor har inte en fix tid utan det är bara en omgång av någon form av val och utfallet därav. Det kan motsvara allt från en sekund till minuter i världen. Poängen är att speltiden varierar beroende på motståndarens art.

---

Ett alternativ jag kom att tänka på nu vore att striden fortfarande har ett fixt antal rundor, men om rollpersonerna är i underläge när rundorna tar slut så måste de använda en resurs för att förlänga striden. Men om rollpersonerna har överläge så vinner de som ovan.

---

Tankar?

I mitt gamla Evolutionens Barn väljer man längd på striden genom hur viktig den är. Varje runda lägger varje kombattant fram en tärning och beskriver en handling, och när alla agerat X antal gånger så rullar man tärningarna och får se vem som vinner. Man kan lägga till extratärningar genom att åkalla egenskaper och minnen och sånt, men man får fortfarande bara agera ett visst antal gånger.

Det ger ju onekligen en känsla av stiliserad genre, så på det viset funkar det ju eftersom det också var tanken.

Last edited:
@entomophobiac har något liknande i Bargains & Bloodshed, där alla bara får X handlingar var, sen klipps striden, och den sida med flest poäng vinner.

Jag har något liknande i Metamorphic Martial Misfits, där rollpersonernas lyckade handlingar fyller upp en klocka medan misslyckanden fyller upp motståndarnas klocka – vem som vinner avgörs av vilken som fylls först.

Detta är en idé som jag kom på under min lunchpromenad. Inget jag egentligen tänker utveckla vidare (tror jag), men jag skulle vilja höra om det redan finns och/eller vad ni tycker om det.

---

Tanken är att en strid redan från början har ett bestämt antal rundor som är beroende på typ av motståndare.

I ena ändan av skalan har vi en strid mot en Minion. Då tar striden bara 1 runda.
I andra änden av skalan finner vi kampanjens slutboss. Då tar striden 5 rundor.

Däremellan finns t.ex. grupp av minions som kan ta 2 eller 3 ronder samt minibossar som kan ta 3-4 ronder.

Varje runda går på något sätt ut på att samla någon form av Övertag. Den som har mest Övertag på slutet vinner och bestämmer vad som händer. Spelarna kan också välja att använda någon form av resurser under rundorna. Det leder till att en strid mot en minion kan bara använda en resurs medan en slutboss kan sluka fem resurser.

Rundor har inte en fix tid utan det är bara en omgång av någon form av val och utfallet därav. Det kan motsvara allt från en sekund till minuter i världen. Poängen är att speltiden varierar beroende på motståndarens art.

---

Ett alternativ jag kom att tänka på nu vore att striden fortfarande har ett fixt antal rundor, men om rollpersonerna är i underläge när rundorna tar slut så måste de använda en resurs för att förlänga striden. Men om rollpersonerna har överläge så vinner de som ovan.

---

Tankar?
Läser kanske det hela fel, men för mig känns det som det finns en risk att Minon-striden kan bli dicey? Om man har en runda på sig att generera övertag så kommer kanske enskilda tärningsslag kunna generera att det går år hellskotta?

Läser kanske det hela fel, men för mig känns det som det finns en risk att Minon-striden kan bli dicey? Om man har en runda på sig att generera övertag så kommer kanske enskilda tärningsslag kunna generera att det går år hellskotta?

Ja, om konsekvensen är densamma. Den här typen av system kanske skulle funka bäst i ett spel där en minion inte kan oskadliggöra en rollperson utan det värsta som kan hända är att det kostar en resurs.

Ett alternativ är att varje strid egentligen slutar i en kostnad i resurser. Då kan en minion-strid max kosta en resurs medan en slutboss kan leda till en förlust av fem resurser (vilket kanske är lika med game-over).

Ett annat alternativ är att det inte är ett fixt antal rundor utan en fixt antal rundor som rollpersonerna måste vinna. Varje runda de förlorar är en förlorad resurs.

Alternativ till förlorad resurs är att man i stället får något negativt (t.ex. tillstånd).

Som ni hör så har jag inte tänkt igenom det här utan det är bara en tanke som slog mig och som jag tänkte var intressant att bolla lite om.

• Like
Reactions: Ram
Något dylikt skulle kunna funka i ett superhjältespel där varje runda är lång och har nya förutsättningar. Mellan rundorna kan kombatanterna slänga käft med varandra.

T.ex. Superhjälte mot Superskurk

Runda 1: Superhjälten har flugit ifatt superskurken som svävar fram på sin fräna flygmoppe. Denna runda är en luftstrid med sina egna modifikationer och förmågor. Hjälten vinner.
Runda 2: Skurken kraschar på taket på en skyskrapa och hans moppe (flygförmåga) är sabbad. Hjälten landar och säger något coolt. Det blir en runda av strid på en begränsad yta av taket. Hjälten förlorar.
Runda 3: Skurken greppar hjälten och slänger sig ner för ett hisschakt efter att de demolerat hela taket. De kraschlandar med skurken överst (och d klarar man sig oskadd så klart). Nästa runda är i källaren bland en massa bråte och damm. Skurken utnyttjar den dåliga synbarheten och ger superhjälten en ordentlig käftsmäll förrän han smiter genom en dörr ner i kloakerna.
Runda 4: Hjälten ger sig av efter skurken i kloakerna...

etc.

Det blir en blandning av story och strid som pågår olika längd beroende på fiendens dignitet.

Kanske är resultatet även beroende av hur många rundor hjälten vinner. Kanske måste hjälten vinna 4-1 för att verkligen besegra hjälten (men inte ens då helt permanent utan superskurken kan återkomma senare i kampanjen). En 3-2 seger ger bara en tillfällig vinst men skurken kommer undan.

A bit of a spin off but I was tinkering with an idea where combat would have 3 stages (maneuver, firefight, close combat) with each stage being 1 or 2 exchanges of dice rolls. The result would be that you might have characters "defeated" or casualties at the end with one side holding the field or otherwise gaining the upper hand.
Never got it to quite work though.

Back