Faehrengaust
Swashbuckler
Detta är en idé som jag kom på under min lunchpromenad. Inget jag egentligen tänker utveckla vidare (tror jag), men jag skulle vilja höra om det redan finns och/eller vad ni tycker om det.
---
Tanken är att en strid redan från början har ett bestämt antal rundor som är beroende på typ av motståndare.
I ena ändan av skalan har vi en strid mot en Minion. Då tar striden bara 1 runda.
I andra änden av skalan finner vi kampanjens slutboss. Då tar striden 5 rundor.
Däremellan finns t.ex. grupp av minions som kan ta 2 eller 3 ronder samt minibossar som kan ta 3-4 ronder.
Varje runda går på något sätt ut på att samla någon form av Övertag. Den som har mest Övertag på slutet vinner och bestämmer vad som händer. Spelarna kan också välja att använda någon form av resurser under rundorna. Det leder till att en strid mot en minion kan bara använda en resurs medan en slutboss kan sluka fem resurser.
Rundor har inte en fix tid utan det är bara en omgång av någon form av val och utfallet därav. Det kan motsvara allt från en sekund till minuter i världen. Poängen är att speltiden varierar beroende på motståndarens art.
---
Ett alternativ jag kom att tänka på nu vore att striden fortfarande har ett fixt antal rundor, men om rollpersonerna är i underläge när rundorna tar slut så måste de använda en resurs för att förlänga striden. Men om rollpersonerna har överläge så vinner de som ovan.
---
Tankar?
---
Tanken är att en strid redan från början har ett bestämt antal rundor som är beroende på typ av motståndare.
I ena ändan av skalan har vi en strid mot en Minion. Då tar striden bara 1 runda.
I andra änden av skalan finner vi kampanjens slutboss. Då tar striden 5 rundor.
Däremellan finns t.ex. grupp av minions som kan ta 2 eller 3 ronder samt minibossar som kan ta 3-4 ronder.
Varje runda går på något sätt ut på att samla någon form av Övertag. Den som har mest Övertag på slutet vinner och bestämmer vad som händer. Spelarna kan också välja att använda någon form av resurser under rundorna. Det leder till att en strid mot en minion kan bara använda en resurs medan en slutboss kan sluka fem resurser.
Rundor har inte en fix tid utan det är bara en omgång av någon form av val och utfallet därav. Det kan motsvara allt från en sekund till minuter i världen. Poängen är att speltiden varierar beroende på motståndarens art.
---
Ett alternativ jag kom att tänka på nu vore att striden fortfarande har ett fixt antal rundor, men om rollpersonerna är i underläge när rundorna tar slut så måste de använda en resurs för att förlänga striden. Men om rollpersonerna har överläge så vinner de som ovan.
---
Tankar?