Nekromanti Strid a lá Manga och Superkrafter [långt]

Renfield

Swordsman
Lite klur här med mitt lilla projekt.
Projektet är för övrigt i viss mån lite hemligt fortfarande, även om jag rådfrågar till höger och vänster här på forumet.. :gremsmile:

Angående strid har vi fått en hel del diskussioner här på forumet, men vad jag undrar är hur detta påverkas av övermänskliga krafter och därav annorlunda utrustning.
Tänk inte Stålmannen och Gröna Lyktan nu, utan tänk lite mer manga. Inga super-death-rays som strålar ur ögonen och sånt, utan övermänsklig smidighet, koordination, reflexer, styrka, stryktålighet och balans. I princip alla de saker som definieras av de klassiska grundegenskaperna STY/FYS/SMI i DoD.

Om vi har en ras som är som medel cirka 1.5*mänskligt medel i effektiv muskelstyrka, med ett rasmaximum på lika mycket, hur påverkar det saker och ting? Om han dessutom nästan är lika smidig och snabb, samt lika mycket stryktåligare och tyngre, kanske på grund av högre densitet, kraftigare benstomme, etc? Flygförmåga? Förmåga att göra riktiga mangahopp på typ tio, femton meter? Dessutom, att temporärt kunna komma upp till kanske fyra eller fem gånger maximal människostyrka? Smidighet?

Jag fick en vision för ett tag sedan. Inte en profetisk sådan, utan bara en plötslig flash av bildspråk i mitt inre av en strid.
Självklart har jag ingen aning om det skulle funka över huvud taget, olärd som jag är i stridens mekanik.

Själva bilden dominerades av en kille som i viss mån liknade Devimon [Digimon, någon?] fast grövre i kroppsbyggnad, som hovrade i luften med sina vingar, och med någon form utav stridsgissel med typ femton meter kedja vevade efter en änglaliknande snubbe som i vild panik undvek.
Eller varför inte svärd, spjut, båge, armborst, kastvapen, tetsubo, kusari-gama, kama, lie, och wristblades a la skaven?
Hur påverkar det rustningstekniken?

Mest är jag nyfiken på hur det påverkar användandet av vapen och rustning. Blir rustningen kanske onödig, eftersom den inte kommer att hjälpa? eller behåller den samma status, då man kan ha tyngre rustning? Är en båge helt oanvändbar i luften för en flygande varelse? Blir helt plötsligt ett tio meter långt spjut ett alternativ, eftersom en flygande varelse inte behöver oroa sig för att ta i marken?

Brainstorma på, det kan ju vara aktuellt till annat också, som typ Marvel eller nåt.. :gremsmile:
Tacksam för alla svar.

DragonLord

Warrior
Re: Strid a lá Manga och Superkrafter [kortare]

Såg Hero (nja, iaf halva filmen) för någon dag sedan. Manga/Anime och wuxia är rätt lika i sin framställning av strid, så jag hade tänkt passa på att spåna lite här...

Jag skulle gärna själv vilja återskapa känslan i de strider man ser i dessa filmer, särskilt wuxia. Jaja, vem vet, man kanske kommer fram till något.

Förmågan att göra alla dessa enorma "hopp", som dock påminner mer om flygförmåga gör striden betydligt mer rörlig. Skulle vilja påstå att i princip ingen normal människa i en verklig strid skulle hoppa fram. Det skulle vara självmord.

Rustningar kommer nog fortfarande vara användbara, men det beror mest på fienden och vad för vapen han använder. Man kanske borde använda lättare rustningar om man ska göra alla de akrobatiska manövrar som hör till stilen. Man måste ju kunna lämna marken. Om vi snackar superkrafter och riktigt orealistisk manga/anime skulle jag nog säga att rustningar mest är för syns skull eller fyller diverse högteknologiska/magiska syften, beroende på spelvärld. Angående bågen vet jag väl inte så noga, men jag resonerar så som att om en mongolisk ryttare kan avfyra sin båge så kan nog en mangasnubbe med vingar göra det också, fast han får se till att ligga rätt stabilt i luften. Knappast något man skulle göra i flykten. Armborst skulle nog vara mer attraktivt.
Tio meter långt spjut? Njä, tror att det skulle blir jyvligt klumpigt. Tyngdpunkten lär ju vara åt helskotta fel. Relativt normala vapen används nog i luften, fast större vapen kan vara jobbiga med tanke på att man måste orka flyga också. Lite mer ansträngande än att bara stå på marken.

DragonLord - undrar om han kom fram till något eller bara bubblade bort sig...

Pale Imp

Swordsman
EFFEKTFULLHET

Frågan om rustningar, vapen och realism alls är speciellt viktigt när det gäller den typen av strid. är det inte bara någon form av häfighetsfaktor som avgör hur effekttivt allting blir. Jag tycker att du ska sattsa på effektfullhet istället för effektivitet. Tänk BESM.