Presentation Strandsatt rollspelare

robinsuu

Veteran
Joined
22 Aug 2020
Messages
76
Väl mött!

Jag heter Robin och är för närvarande strandsatt (mer eller mindre) i Sydkorea sedan pandemin startade. Återupptog min rollspelshobby i januari efter ett ca.15 år långt uppehåll.

Började intressera mig för rollspel i mitten på 90-talet och läste nog igenom de första Eon-böckerna ett dussin gånger minst. Hade även en Drakar och Demoner-box från 80-talet.

Det blev dock aldrig något spel mer än med brorsan där hemma då trots att jag hade en klasskompis som rollspelade vågade jag inte fråga om jag fick vara med. De övriga i den lokala rollspelsföreningen var så himla mycket äldre, och det var ju läskigt i lägre tonåren.

Istället spenderade jag otaliga timmar med att skapa rollfigurer och skriva mina egna äventyr och världar. Samtliga förblev ospelade. Men det var ju kul ändå!

Till slut blev det ändå lite rollspel med några kompisar i gymnasiet. Dock inte lika mycket som jag hade hoppats. Det var i huvudsak AD&D som spelades. Baldur’s Gate och Icewind Dale till dator var ruskigt populära just då.

Efter att ha bott de sista åren i Sydkorea började jag känna att spänningen med att bo utomlands avtog. Jag ville träffa fler likasinnade och såg en meetup för rollspel på ett brädspelskafé här i stan (Seoul). Efter att ha velat i flera månader gick jag äntligen dit på nyårsdagen i år.

Det var D&D Adventurers League (5e) som stod på menyn. Jag skapade en human fighter bara för att ha något simpelt att lära mig reglerna med. Det har blivit en herrans massa sessioner sedan dess. Den karaktären är numera level 14.

Redan efter första månaden insåg jag att jag verkligen ville börja spelleda, så jag köpte D&D Essentials Kit och utnyttjade min fru som testperson. Det satte allt i rullning.

Sedan dess har jag spellett i princip varje vecka. Både Adventurers League på kaféet men även två kampanjer hemma hos en annan snubbe med en grupp om 4-6 pers (dock omväxlande online pga. rådande omständigheter). Ghosts of Saltmarsh blev den första, som avslutades efter 9 sessioner på level 6. Descent into Avernus är den andra, som fortfarande pågår.

Nu i sommar har jag börjat intressera mig för andra rollspel än D&D. Framför allt OSR-scenen är väldigt spännande. Jag har spellett Maze Rats och DCC RPG (två level-0 funnels, rekommenderas!) samt spelat en session Ultraviolet Grasslands.

Är just nu väldigt sugen på att spela lite Fria Ligan-spel också. Fick blodad tand efter en online-session av Tales from the Loop. Ruskigt välgjorda spel!

Hoppas nu komma i kontakt med likasinnade svenskar för att diskutera rollspel och kanske till och med spela lite!
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Kul och välkommen!
Blir sjukt nyfiken på om du har någon som helst span på rollspelscenen i Sydkorea. Vad jag förstår är den stor, men jag tar mig inte igenom språkbarriären för vidare efterforskningar.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Kul att du är här!!! Ett tips är att fråga i facebook-forum, brukar vara lättare att hitta spelare där. Typ bräd- och rollspelsgruppen (heter den väl...?)
 

robinsuu

Veteran
Joined
22 Aug 2020
Messages
76
Tack för det varma välkomnandet alla!

Kul och välkommen!
Blir sjukt nyfiken på om du har någon som helst span på rollspelscenen i Sydkorea. Vad jag förstår är den stor, men jag tar mig inte igenom språkbarriären för vidare efterforskningar.
Jag har inte allt för stor koll då jag i huvudsak spelar med de engelsktalande rollspelarna men har ändå lyckats snappa upp en del. Rollspel är en väldigt nischad grej här. Jag skulle nog inte kalla scenen stor med västerländska mått, men den lever definitivt.

I Seoul finns det två kaféer som spelar mycket rollspel: Dice Latte (främst engelsktalande) och Laughing Goblin (främst koreaner).

Dice Latte drivs av en amerikan. De säljer i princip allt i spelväg men är i första hand ett kafé och inte en butik, så det är relativt sällan man kan hitta nya spännande saker där. Plockade dock upp DCC RPG (plus de konstiga tärningarna) därifrån vilket var en glad överraskning! Det brukade vara fullt nästan varje kväll i början på året innan pandemin startade. Nu för tiden är det väldigt tomt och alla events har varit inställda senaste månaden pga. nya infektionsutbrott i stan. De har dock en Discord så det brukar bli lite spel där ändå.

På Laughing Goblin är det i princip bara D&D och Magic the Gathering som gäller. De är helt galna i miniatyrer och tärningar. I princip halva stället är fyllt av dessa. Det går även att låna miniatyrer och terräng till sina spel. De har tusentals. Ägaren berättade om en kille som köpte alla transparenta röda tärningar från Chessex så fort de kom in. Tydligen har han en kista fylld med dessa.

D&D 5e finns översatt till koreanska vilket är rätt tufft. Dock endast regelböckerna, så en viss engelskakunskap krävs ändå av spelledaren.

Om man kollar på rollspelsscenen i sin helhet så är det dock inte D&D utan Call of Cthulhu som är störst här. Jag har inte stött på dessa spelare, men tydligen ska det finnas väldigt mycket fans av spelet ute i landet. Jag har dock ingen statistik över detta, det är saker jag hört av butiksägare och andra spelare.

En annan kul grej är en korean jag spelat med några gånger som släppt en del äventyr till Eberron. Bland annat detta som faktiskt går att spela i Adventurers League (den organiserade spelformen av 5e): https://www.dmsguild.com/product/311891/Saving-Salvation-Eberron-Salvage-Mission-Trilogy

Han är förmodligen den bästa spelledaren jag mött då han alltid kan sitt material utan och innan och har en förmåga att få SLP:s att kännas otroligt levande.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Tack för det varma välkomnandet alla!



Jag har inte allt för stor koll då jag i huvudsak spelar med de engelsktalande rollspelarna men har ändå lyckats snappa upp en del. Rollspel är en väldigt nischad grej här. Jag skulle nog inte kalla scenen stor med västerländska mått, men den lever definitivt.

I Seoul finns det två kaféer som spelar mycket rollspel: Dice Latte (främst engelsktalande) och Laughing Goblin (främst koreaner).

Dice Latte drivs av en amerikan. De säljer i princip allt i spelväg men är i första hand ett kafé och inte en butik, så det är relativt sällan man kan hitta nya spännande saker där. Plockade dock upp DCC RPG (plus de konstiga tärningarna) därifrån vilket var en glad överraskning! Det brukade vara fullt nästan varje kväll i början på året innan pandemin startade. Nu för tiden är det väldigt tomt och alla events har varit inställda senaste månaden pga. nya infektionsutbrott i stan. De har dock en Discord så det brukar bli lite spel där ändå.

På Laughing Goblin är det i princip bara D&D och Magic the Gathering som gäller. De är helt galna i miniatyrer och tärningar. I princip halva stället är fyllt av dessa. Det går även att låna miniatyrer och terräng till sina spel. De har tusentals. Ägaren berättade om en kille som köpte alla transparenta röda tärningar från Chessex så fort de kom in. Tydligen har han en kista fylld med dessa.

D&D 5e finns översatt till koreanska vilket är rätt tufft. Dock endast regelböckerna, så en viss engelskakunskap krävs ändå av spelledaren.

Om man kollar på rollspelsscenen i sin helhet så är det dock inte D&D utan Call of Cthulhu som är störst här. Jag har inte stött på dessa spelare, men tydligen ska det finnas väldigt mycket fans av spelet ute i landet. Jag har dock ingen statistik över detta, det är saker jag hört av butiksägare och andra spelare.

En annan kul grej är en korean jag spelat med några gånger som släppt en del äventyr till Eberron. Bland annat detta som faktiskt går att spela i Adventurers League (den organiserade spelformen av 5e): https://www.dmsguild.com/product/311891/Saving-Salvation-Eberron-Salvage-Mission-Trilogy

Han är förmodligen den bästa spelledaren jag mött då han alltid kan sitt material utan och innan och har en förmåga att få SLP:s att kännas otroligt levande.
Hehe. Du bekräftar bara mina aningar, visst att det är nischat i din beskrivning, dock är nischen stor då befolkningen är bra mycket större än vårt lands.
Supercool rapport! Bjussigt!
 
Top