Nekromanti Straightforward Roleplaying

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,289
Doktor Laser;n339290 said:
Det är mest att det tappar lite taktisk funktion när man inte använder samma sorts motståndsslag som CoC, där risken för ett oavgjort resultat är större (och där Dodge då Trumfar anfallet, och anfallet trumfar Fight Back). Har man å andra sidan ett skyhögt värde i Acrobatics så är det ju dock så klart en annan femma.
Ja, du kan ha rätt. Jag får speltesta och se om man behöver en ändring här på något vis. Det jag vill undvika är att striderna blir onödigt långa på grund av att det är för lätt att undvika attacker. Men man vill ju inte heller att strid blir helt omöjligt att överleva, det är ju inte heller särskilt kul.
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
224
Lemur;n339342 said:
Ja, du kan ha rätt. Jag får speltesta och se om man behöver en ändring här på något vis. Det jag vill undvika är att striderna blir onödigt långa på grund av att det är för lätt att undvika attacker. Men man vill ju inte heller att strid blir helt omöjligt att överleva, det är ju inte heller särskilt kul.
Ett alternativ kan ju vara att kika på hur det ser ut i Delta Green, för om jag minns rätt så utgår det från samma grundprincip när det gäller strider och motståndsslag.
Om mitt minne inte sviker mig:
När man blir attackerad så väljer man mellan Dodge eller Fight Back, oavsett vilket tror jag att man slår mot sitt värde i närkampsfärdigheten, men då är poängen med Dodge att man försöker bryta stridskontakten helt och ta sig ur fara. Det jag kommer ihåg som särskilt elegant är att det värde man slog för Fight Back/Dodge, gäller som ens försvarsslag mot alla följande attacker i rundan, så man snabbar åtminstone upp spelet på den punkten.
 

damogn

Veteran
Joined
4 Feb 2018
Messages
116
Jag har skrivit ihop en lista med monster. Den måste fixas i ordning dock och kanske expanderas (man bör skriva någon beskrivning för de små monstren), men det är i alla fall en start. Det verkar som att jag inte kan ladda upp odt på denna sida, så jag skickar docx istället. Ifall du inte har Word kan jag skicka odt-filen om du vill. Jag fortsätter arbeta med den när jag har mer tid över.
 

Attachments

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,289
damogn
Sjukt bra!
Jag kan lägga upp det på siten sen när du känner att det är färdigt. Tycker det ser riktigt gött ut!
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,289
Jag kommer att köra ett speltest av systemet via roll20 inom en snar framtid. Om en är intresserad av att delta så skicka ett meddelande till mig. Så får du en inbjudan till en discord-server uppsatt för ändamålet.

Det blir ett par timmars spelande med utvärdering efteråt. Kommer att köra spr-fantasy med ett kort äventyr som jag skrev för ett tag sedan för ett osr d20 spel.
 

damogn

Veteran
Joined
4 Feb 2018
Messages
116
Ny version med småfixar samt att jag lagt till en beskrivning till varje monster. Fixa gärna teckensnittet innan du laddar upp. Kan tyvärr inte teckna alls, så det finns inga bilder på monstren.
 

Attachments

damogn

Veteran
Joined
4 Feb 2018
Messages
116
Angående Character advancement. Är det inte bättre att man får bocka i färdigheten när man misslyckas snarare än lyckas? Det är då svårare att bli bättre i den ju bättre man är (eftersom sannolikheten att misslyckas går ner). Det känns också "rätt" att man lär sig av sina misstag.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
damogn;n343506 said:
Angående Character advancement. Är det inte bättre att man får bocka i färdigheten när man misslyckas snarare än lyckas? Det är då svårare att bli bättre i den ju bättre man är (eftersom sannolikheten att misslyckas går ner). Det känns också "rätt" att man lär sig av sina misstag.
Vet inte längre vilket spel det är men vet att något spel, kanske mouse guard?, Har att man måste både lyckas och misslyckas för att öka.

Det gör också att vilken klantpelle(no offence any Pelle) som helst inte blir bättre utan att ha "förstått" vad man gjort fel typ. Kanske inte känns som en bra idé men det begränsar ju både någon som inte kan det från att lära sig för snabbt (eftersom det är svårare att lyckas när du är sämre) och den som är bra (eftersom det är svårare att misslyckas när du är bra).
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,289
Jag hade lyckats lägga upp Straightforward Roleplaying github-siten på en mail adress som jag inte längre har tillgång till. På så vis kunde jag inte logga in och publicera uppdateringar. Nu, efter en del turer med githubs support, har jag återfått min access.

Har uppdaterat siten nu med din monsterlista damogn , samt med en uppdatering för skill checks där man istället för att använda +5/-5 modifiers rullar 2d20 och tar högsta eller lägsta. Känns snabbare och som en roligare mekanik än att addition/subtraktion.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,289
McAber;n347364 said:
Varför engelska?
Tänker att det ska vara tillgängligt för så många som möjligt. Det är fritt fram att översätta det till önskat språk efter de behov man har. Själv håller jag på att skriva på ett spel, Askhem, där jag kommer använda en skräddarsydd version av systemet - på svenska.
 
Top