Storleken på gruppen påverkar vad man gillar med spelandet

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,486
Location
Helsingborg
En sidogrej, och nu kör jag mer med egna tankar än svarar på dig, men jag tror egentligen att solospel är det ultimata rollspelet när det kommer till hur färdigt det är. För om man kan spela det själv, då har man också tillräckligt stöd för att spela med flera personer. Jag insåg några år efter jag släppt vissa spel att de går att spela ensam, precis lika bra som om de går att spela i grupp. Vad man får ut av spelandet är annorlunda, beroende på storleken av gruppen.
Jag har inte tänkt på detta förut, men ponera att vi har ett enda äventyr. Säg att vi spelar detta med 1 deltagare, 5 deltagare (ex. 1 spelledare och 4 spelare) och 13 deltagare.

Vad man får ut av spelandet kommer att vara helt olika. Solospelaren kanske gillar att skapa berättelser medan de 13 tycker det är skitkul med interaktionen mellan deltagarna och hur många möjligheter detta skapar.

Ville mest dela med mig av den insikten.
 

Jim Profit

Veteran
Joined
24 Jun 2000
Messages
117
Location
Stockholm
Helt klart - i de tillfällen då jag (ofrivilligt) hamnat med stora grupper har jag siktat på "bottle show"-formatet...!
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,040
Location
Stockholm
Hm, hälsosam inställning! Eftersom vissa element är mina favoriter / preferenser ogillar jag normalt vissa gruppstorlekar… men det kanske är smartare att försöka se möjligheterna med varje typ av grupp?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,486
Location
Helsingborg
Helt klart - i de tillfällen då jag (ofrivilligt) hamnat med stora grupper har jag siktat på "bottle show"-formatet...!
Intressant. Hur ser det ut mer exakt? Jag brukar dela in en större grupp i flera mindre, så att det ändå blir någorlunda hanterbart, men jag hade gärna velat sett spel i form av Dallas eller megagames som verkligen tar vara på gruppstorleken.
 

Jim Profit

Veteran
Joined
24 Jun 2000
Messages
117
Location
Stockholm
"Ni är alla instängda i den här gruvan/rymdksppet/what have you, och måste diskutera vad ni ska göra av maten/ta er ut/blah blah"

"Ni leder den här klanen/gänget/kolonin och måste nu disktera vad som ska göras härnäst!"
 
Top