Nekromanti storhetsvansinne == upprepningar

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
håller på och läser Terry Goodkinds sjätte bok om Richard och hans fina lilla svärd och slås utav att jag redan har läst det som händer... jag läste det i boke ett som, vart efter jag har läst det i bok två, tre och fyra.

varje bok handlar om samma sak, 1. khalan och richard är lyckliga 2. de kommer något imellan som göra att de måste dela på sig`(alltså hon ena delen av världen, han andra) 3. richard bråkar med allt och alla och är jätte sur för att han inte får vara med khalan(hur stavas det egentligen?) 4. de kommer tillsammans efter att richard lyckats avärja sitt hot och khalan lyckats med sitt

så här är(påt ungefär) alla SoT böckerna, och man kan finna att denna upprepning finns i många andra författares böcker, särskilt de med storhetsvansinne, Pratchett upprepar sig(liknande skämt, liknande handlingar), så gör även Jordan(ojoj) och mäster uppreparen själv Eddings. man finner upprepningar i Kerrs böcker med

(jag vet inte hur det ser ut på sci-fi fronten)

dessa författare tillhör några av de mest lästa inom fantasy scenen, men är ändå några av de som upprepar sig mest(kanske inte pratchett men jag ville ge honom en känga)(undra vart jag vill komma), nu undrar jag hur ni ser på detta med alla dessa upprepningar(uj nu upprepar jag mig) är det bra eller dåligt?

köper folk dessa böckerna bara för att man känner igen världen och inte vågar sig på något nytt?(en kompis till mig läser bara Farûn böcker för att han inte orkar lära sig en ny värld *sigh*

//Netfeed, som inte vet vart han vill komma, men hoppas att folk fattar
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Att de upprepar sig är inte så jättekonstigt. De har ett vinnande koncept som de tjänar pengar på och då är det ju dumt att gå ifrån det. Det spelar ingen roll att de blåser läsarna på konfekten så länge de får mer pengar.

Jag tycker det är tråkigt att författarna inte kan hitta på något nytt att skriva om.

man finner upprepningar i Kerrs böcker med

Inte så konstigt, när det nästan uteslutande handlar om upprepningar. Det är meningen. :gremsmile:

köper folk dessa böckerna bara för att man känner igen världen och inte vågar sig på något nytt?

Gillar man Eddings så kommer man köpa Eddings, gillar man Jordan kommer man köpa Jordan. Man vet ungefär vad man får och skulle det råka vara skräp så gör det inte så mycket för man har de andra femton böckerna med samma tema. :gremwink: Jag hoppas att folk kan vidga sina vyer trots att man har en favoritförfattare.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Det är ju den självklara anledningen till att jag inte läser fantasy längre, annat än det Gaiman lyckas prestera, men där bryr jag mig ju inte om det skulle vara fantasy eller inte.

Nej, jag börjar mer och mer hålla med de som säger att Fantasy är skräplitteratur utan djup.

När läste du en fantasybok senast och faktiskt mötte intressanta frågeställningar om livet?

Aldrig? Nej, Jag tänkte väl det.

chrull
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
När läste du en fantasybok senast och faktiskt mötte intressanta frågeställningar om livet?
Tja, Sign for the sacred, The monstrous regiment eller Calenture av Storm Constantine, flera Pratchett och Asprin.

Lite svårare utmaningar måste du väl kunna hitta på. En fantasyfilm som hade intressanta frågeställningar om livet?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"dessa författare tillhör några av de mest lästa inom fantasy scenen, men är ändå några av de som upprepar sig mest(kanske inte pratchett men jag ville ge honom en känga)(undra vart jag vill komma), nu undrar jag hur ni ser på detta med alla dessa upprepningar(uj nu upprepar jag mig) är det bra eller dåligt?"

Tja, jag tycker det är som att äta gröt i en månads tid. Visst, du överlever men honken vad trött du är på gröt sedan. Men, folk köper deras böcker, varförs kulle de då ändra på sin stl? Do not diss with that which works, liksom.
Det är nog förklaringen till att jag läser George RR Martin (som jag tycker är lite orginell i alla fall, och har skägg) och knappt någon annan fantasy. Eller så är jag bara lat.

"(en kompis till mig läser bara Farûn böcker för att han inte orkar lära sig en ny värld *sigh*"

:gremshocked:


Storuggla, biter i en bok just nu
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
För övrigt bör tilläggas att Jordan också har skägg, och inget dålig skägg heller. :gremsmile:


/Dimfrost, som gillar att Storuggla har Fabeljazz som favoritspel (är vi kvitt nu?) :gremgrin:
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
När läste du en fantasybok senast och faktiskt mötte intressanta frågeställningar om livet?
Igår.

Feet of Clay. När golemen Dorfl faktiskt får en egen vilja.

Å andra sidan läser jag inte någon skönlitteratur för att möta intressanta frågeställningar om livet. Det är det avdelning D är till för på biblioteket eller essäistik och dylikt, eller möjligtvis centrallyrik (fast den brukar mest vara navelskådande). OM man får det är det en oväntad bonus.

Erik, WORDS IN THE HEART CAN NOT BE TAKEN
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Vad ska man svara...
Kansek det är nån form av upprepning elelr nåt sådant. efter ett tag så upprepar man ju saker mer eller mindre..
Faast iof, har ju inte tänkt just på det sättet.. har bara läst & njutit av själva boken..

/ Johan K, som säkerligen gav ett lätt flummit svar eller nått sådant..
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,907
Location
The Culture
Jag tycker att det låter otroligt originellt och nyskapande för att vara fantasy-genren. Boken handlar ju faktiskt inte om hur en obetydlig kökspojke/bondbojke/hobbit är ödesbestämd att bli den störste hjälte/krigare/magiker/kung världen skådat genom att dräpa den genomonde halvguden/helguden/demonen/magikern med hjälp av den/det magiska svärdet/ringen/prylen. (Välj det ord som passar för att få din favoritserie.)

Det finns originella röster någonstans i det stora likriktade träsk som är fantasy; det krävs bara en jävla massa klaffsande i gegga för att hitta dem. Själv har jag inte lyckats många gånger, tyvärr.

/tobias, läser just nu "The Scar" av China Miéville och anser att den både är ganska bra och fantasy
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Näää

Tyvärr har du fel.

Jag tycker att det låter otroligt originellt och nyskapande för att vara fantasy-genren. Boken handlar ju faktiskt inte om hur en obetydlig kökspojke/bondbojke/hobbit är ödesbestämd att bli den störste hjälte/krigare/magiker/kung världen skådat genom att dräpa den genomonde halvguden/helguden/demonen/magikern med hjälp av den/det magiska svärdet/ringen/prylen. (Välj det ord som passar för att få din favoritserie.)
Det är precis vad den handlar om. Han är en fattig obetydlig jägare (eller liknande skogsmulle) som är ödesbestämd att bli en jättemäktig magiker. Han får till sin hjälp The sword of truth och det har också betydelse... För det är inte vem som helst som blir "seeker" (översätts säkert till sökare på svenska men jag har inte läst översättningarna). Hans farfar (tor jag det är iaf, var ett tag sen kag läste det där) är typ också en rätt mäktig magiker men inte alls i klass med Richard. Så jag är ledsen att göra dig besviken... enda grejen är att han har en brud han är kär i och hon är typ den mäktigaste kvinnan i hela världen så...

Däremot om du vill läsa fantasy som inte är så så ska du läsa "A Song of Ice and Fire" visst är den episk men den följer inte alls mallen för genren. Jag är på tredje boken andra delen nu och snart får även jag vänta länga på nästa del :gremfrown: Men den är riktigt bra!

/Balderk
 

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
Att de upprepar sig är inte så jättekonstigt. De har ett vinnande koncept som de tjänar pengar på och då är det ju dumt att gå ifrån det. Det spelar ingen roll att de blåser läsarna på konfekten så länge de får mer pengar.

finns ett uttryck som sammanfattar det hela;

If it ain't broke, don't fix it.

hm.. men det är trist när folk börjar upprepa sig in absurdum.... har man inget nytt att tillägga så kanske man ska funder lite extra innan man ger ut det. fast... är å andra sidan min åsikt... jag brukar sucka trött så fort jag får syn på en romanbaksida som på något sätt invovlerar stora krig, person som är ödesbestämd att avgöra kriget, bortglömda eller/och mäktiga artefakter och liknande.. hm. har fått nog.

nackdelen med detta är att man säkert missar en hel drös med jättebra skrivna böcker. shame shame...
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,907
Location
The Culture
Re: Näää

Tyvärr har du fel.
Jag tyckte väl att det lät för bra för att vara sant.

Så jag är ledsen att göra dig besviken.
Jag är inte alls besviken, jag fick ju just mina fördomar om fantasy bekräftade ännu en gång! :gremcool: Det känns bra att ha rätt!

/tobias
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Näää

Jag är inte alls besviken, jag fick ju just mina fördomar om fantasy bekräftade ännu en gång! Det känns bra att ha rätt!
Haha... i sånna fall får jag väl säga grattis istället. Även om A Song of Ice and Fire inte är som dina fördommar säger att en fantaybok ska vara... Så du fick dem bekräftade på en serie, nekade på en annan :gremwink:

/Balderk
 
Top