Nekromanti Statusuppdatering Wastelands 25 december 2017

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Port Kad, The Rim
[FONT=&quot]Tove & Anders Gillbring och jag har kommit överens om att jag rebootar Wastelands som en svensk kampanjbok till Åskfågelns rollspel Freeway Warrior. Inget är spikat när det gäller settingens exakta detaljer. Följande allmänna principer gäller dock:[/FONT]
  • [FONT=&quot]Vi är i Sverige efter katastrofen: Slitna läderjackor, timmerpalissader, buckliga Volvos, älgragu & halstrad abborre, barrskog, lera och ruskväder. [/FONT]
  • [FONT=&quot]Livet är hårt: Varje dag är en kamp. Ha därför koll på ammunition och matransoner. [/FONT]
  • [FONT=&quot]”Makten sitter i spjutstångs ände”: Fria människor bär alltid vapen om så bara en kniv; endast trälar är vapenlösa. [/FONT]
  • [FONT=&quot]Vrålande motorer: Bilar och motorcyklar är lika väsentliga här som hästar i en westernfilm.[/FONT]
  • [FONT=&quot]Horisonten är nära: Folk vet vad som händer i hemtrakten, men vad som sker bortom länsgränsen är illa känt.[/FONT]
  • [FONT=&quot]Patriarkatet är utdött: Gamla tiders kvinnosyn försvann vid Undergången. Kvinnor och män står numera helt och fullt sida vid sida i kampen för överlevnad.[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,412
Location
Umeå
Blev så ruskigt pepp på det här så Wastelands togs fram och 700 kr spenderades på Åskfågelns shop.
Är målet att du ska hinna få ut det under 2018?
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Port Kad, The Rim
Hans E Magnusson;n267126 said:
Blev så ruskigt pepp på det här så Wastelands togs fram och 700 kr spenderades på Åskfågelns shop.
Är målet att du ska hinna få ut det under 2018?

Jag ska producera boken under 2018, men den lanseras förhoppningsvis under första halvåret 2019. Toves krassliga hälsa är en styrande faktor.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
hakanlo;n267137 said:
Coolt och intressant!

Finns Byrr? Eller är det en s k ospikad detalj?
Jag vill verkligen ha med Aliens som en katalysator för katastrofen, hoppas någon version av Byrr är med då de gav krydda till ursprungsspelet. Plexen skulle i såfall kunna liknas vid städerna som Advent använder sig av i Xcom2. Gillar skarpt kombinationen av efter katastrofen med något som liknar V.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Minimoni;n270098 said:
Jag vill verkligen ha med Aliens som en katalysator för katastrofen, hoppas någon version av Byrr är med då de gav krydda till ursprungsspelet. Plexen skulle i såfall kunna liknas vid städerna som Advent använder sig av i Xcom2. Gillar skarpt kombinationen av efter katastrofen med något som liknar V.
Första gången jag kom i kontakt med Wastelands blev jag jätteavtaggad på grund av Byrr. Det var för att jag ville ha Mad Max, och folk sa mig att Wastelands var det perfekta spelet. Och när man tittar på omslaget är det ju Mad Max så det skriker om det.

Sen började folk berätta om hur rymdvarelserna kom och byggde stora städer som kalledes plex... Jag bara sa tack och nej.

Men nu! Nu när man fått lite perspektiv på det hela så gillar jag verkligen Byrr. De finns där, i Plexen. Och just därför håller man sig där ifrån. Så det är fortfarande Mad Max, men byrr finns där i bakgrunden för de där gångerna man vill slänga in något riktigt märkligt (en krashad last-skyttel som transporterade... "något"), men är i annars helt irrelevanta.

Om man vill, det vill säga. Eller så vill man köra V och låter dem förekomma lite mer frekvent.

Jag hoppas helt klart att Byrr och plexen finns kvar, men väldigt mycket just i bakgrunden, i första boken. Mer bakgrund till katastrofen än en del av världen. Sen kan man ha ett suplement som går in mer i detalj på dem för dem som vill använda dem lite mer aktivt.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Rymdhamster;n270100 said:
Första gången jag kom i kontakt med Wastelands blev jag jätteavtaggad på grund av Byrr. Det var för att jag ville ha Mad Max, och folk sa mig att Wastelands var det perfekta spelet. Och när man tittar på omslaget är det ju Mad Max så det skriker om det.

Sen började folk berätta om hur rymdvarelserna kom och byggde stora städer som kalledes plex... Jag bara sa tack och nej.

Men nu! Nu när man fått lite perspektiv på det hela så gillar jag verkligen Byrr. De finns där, i Plexen. Och just därför håller man sig där ifrån. Så det är fortfarande Mad Max, men byrr finns där i bakgrunden för de där gångerna man vill slänga in något riktigt märkligt (en krashad last-skyttel som transporterade... "något"), men är i annars helt irrelevanta.

Om man vill, det vill säga. Eller så vill man köra V och låter dem förekomma lite mer frekvent.

Jag hoppas helt klart att Byrr och plexen finns kvar, men väldigt mycket just i bakgrunden, i första boken. Mer bakgrund till katastrofen än en del av världen. Sen kan man ha ett suplement som går in mer i detalj på dem för dem som vill använda dem lite mer aktivt.
Min historia med Wastelands är exakt likadan, hatade Byrr när jag först spelade det även om vi aldrig kom i kontakt med dem. Nu tänker jag mer som du, att de skapar möjligheter att använda eller helt enkelt ignorera dem och köra hardcore MadMax!
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Port Kad, The Rim
Jag planerar att ha med ett kapitel om settingens möjliga bakgrunder; spelledaren väljer sedan om byrr har tagit över Skåne eller om det är någon otäck mänsklig gruppering som använder landskapet som slavdriven kornbod.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Mekanurg;n270120 said:
Jag planerar att ha med ett kapitel om settingens möjliga bakgrunder; spelledaren väljer sedan om byrr har tagit över Skåne eller om det är någon otäck mänsklig gruppering som använder landskapet som slavdriven kornbod.
Nice! Är SL i en setting just nu med gamla Wastelands som bas och inspiration från FFG ”End of The World” böcker, då Alien boken som huvudinspiration.

Jag kör en blandning av imperiebyggande i en trasig värld men också möjligheter till att bedriva småskaligt motstånd mot utomjordingarnas intressen. Nu utspelar sig kampanjen inte i Sverige utan USA så tillgängligheten på vapen etc är större, stämningen har även inspirerats av ”The Last of US”.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Port Kad, The Rim
tong007x;n305895 said:
Finns Byrr? Eller är det en s k ospikad detalj?


??????????

Jag hänvisar till mitt svar i inlägg #8 ovan.

Hela projektet har dock gått i stå under 2018 på grund av Toves sjukdom.
 
Top