Nekromanti Statusuppdatering 2 november

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Gillar omslaget till DoD-kampanjboken. Verkligen en tidsresa för sinnet och nostalgin med det där typsnittet gör hela mig varm. Känns som att jag är 14 igen när jag ser omslaget och ska precis spela DoD för första gången. :)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Arfert: Var inte elak, Riotminds har gjort mycket rätt genom sin historia. Det var först när man bestämde att helt gå över till en helt digital "tjänst" som allt gick helt fel. Resten tycker jag de har gjort asbra!

Sorry för OT!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Minimoni;n207831 said:
Arfert: Var inte elak, Riotminds har gjort mycket rätt genom sin historia. Det var först när man bestämde att helt gå över till en helt digital "tjänst" som allt gick helt fel. Resten tycker jag de har gjort asbra!

Sorry för OT!
De tidigare versionerna hade varit bra om de hetat något annat än Drakar och Demoner, de hade inte fattat vad namnet stod för. Nu gör det rätt, med att separera DoD och Trudvang som separata spel.
 

yokowermland

Warrior
Joined
27 Dec 2003
Messages
238
Location
Wermland
Arfert;n207856 said:
De tidigare versionerna hade varit bra om de hetat något annat än Drakar och Demoner, de hade inte fattat vad namnet stod för. Nu gör det rätt, med att separera DoD och Trudvang som separata spel.
Håller med.

RMs Trudvang är skitballt och hela svarta solen kampanjen något av det bästa jag spelat men det behövs en tydlig separation mellan DoD och Trudvang.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Arfert;n207856 said:
De tidigare versionerna hade varit bra om de hetat något annat än Drakar och Demoner, de hade inte fattat vad namnet stod för. Nu gör det rätt, med att separera DoD och Trudvang som separata spel.
yokowermland;n207920 said:
RMs Trudvang är skitballt och hela svarta solen kampanjen något av det bästa jag spelat men det behövs en tydlig separation mellan DoD och Trudvang.
Jag håller inte med.

Efter typ ett decennium utan ett traditionellt DoD, men däremot med ett Chronopia, behövdes en produkt som nytände varumärket. Det hade inte gått med en retro-DoD då, eftersom nostalgi-vurmen inte riktigt tänt och blivit hipster-inne. Det behövdes istället en ny spelvärld och en ny produkt med en tydlig ny identitet, men ändå ett traditionellt anslag, som kunde bygga upp en ny fan-bas och få varumärket att överleva till nu.

På så sätt var DoD Trudvang HELT rätt.

Sen kan jag gnälla en hel del på att reglerna var totalkajko, att kvinnosynen i DoD-böckerna var väldigt skev, att äventyrsserien snarare var en krönika över en kampanj som spelledaren kan läsa upp för spelarna, och att digitalsatsningen var korkad, men det är detaljer. Jag tycker inte att DoD Trudvang är en bra produkt av dessa skäl, MEN DoD överlevde genom att Trudvang hade en så egen stil som inte fanns någon annanstans.

Poängen är att utan DoD Trudvang hade nog inte DoD Retro varit möjlig.

Och inte nog med det: tack vare DoD Trudvang kunde även varumärket Mutant komma tillbaka och överleva först i Järnringens regi och sedan i Fria Ligans, och det banade också väg för Symbaroum och Coriolis.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Minimoni;n207715 said:
Gillar omslaget till DoD-kampanjboken. Verkligen en tidsresa för sinnet och nostalgin med det där typsnittet gör hela mig varm. Känns som att jag är 14 igen när jag ser omslaget och ska precis spela DoD för första gången. :)
Jag känner mig extra nöjd med att typsnittet ITC Barcelona används igen. Det var nämligen jag som valde ut det 1985 från Klas Berndals typsnittskatalog. Jag tror att det var den enda gången han godtog ett sådant förslag från mig. Och visst har typsnittet en distinkt look. Magnus på Riotminds kontaktade mig i vintras för att få namnet, eftersom han ville ha komplett retro-känsla.
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
311
Omslaget är helt otroligt. Snyggt! Jag hoppas att någon spelleder detta för mig.
 
Top