Nekromanti Statusuppdatering 10 december

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Sedan sist har jag skrivit skrivit flitigt på Sorgeveden, en kampanjmiljö till Hjältarnas tid. Jag är säkert klar till 2/3, men det är alltid de sista sidorna som är jobbigast. Privatlivet har varit körigt, så jag har producerat betydligt mindre än jag tänkt. Jag tar två veckors semester runt jul och nyår och då tänker jag göra en "agil sprint" för att komma nästan till målsnöret. Hursomhelst, det finns redan en massa hints, stämningsbilder och smakprov på min blogg Dream Forge https://gondica.wordpress.com/

Jag håller också på att filar en smula på Wastelands, även om jag fortfarande inte har spikat formatet. Det blir den leriga originalstämningen med fokus på Sverige i allmänhet och Västergötland (mitt uppväxtlandskap) i synnerhet, varsamt uppdaterad med 2010-talets fakta. Men jag avstår från den ursprungliga spelmotorn eftersom jag inte längre känner mig bekväm med dess detaljism.

Sedan har jag börjat skissa på ett tredje rollspelsprojekt, men jag lägger locket på när det gäller dess tema tills jag har hittat en samarbetspartner. Jag har varken tid eller ork att helt själv köra en kickstarter helt själv eller hantera tryckproduktionen. Kickstarter är viktigt, för det gäller att se vilka kostnadsramar man har innan produktionen går in i skarpt läge -- hård eller mjuk pärm, färginlagor eller inte, och så vidare. (Jag har en gång "hoppat ut i mörka vatten" utan den typen av förberedelser, det gällde Gondica för tjugo år sedan, men då hade jag en grossist som lade en så stor förhandsorder att pengarna för tryckeriets faktura var säkrade.)
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,405
Location
Umeå
Otroligt spännande med wasteland, rimligt med byte regelsystems byte, men vad blir det då? Nått nytt eget eller nått befintligt?
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Hans E Magnusson;n265458 said:
Otroligt spännande med wasteland, rimligt med byte regelsystems byte, men vad blir det då? Nått nytt eget eller nått befintligt?
Jag lutar åt att anpassa något befintligt, typ BRP eller System d6. Varför uppfinna hjulet? :)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Mekanurg;n265490 said:
Jag lutar åt att anpassa något befintligt, typ BRP eller System d6. Varför uppfinna hjulet? :)
Själv skulle jag utan tvivel använda Apocalypse World för Wastelands. Det enda man behöver göra är att varsamt modifiera några playbooks och skriva några nya, ändra lite principer och göra något åt Weird-stattet.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Dimfrost;n265548 said:
Själv skulle jag utan tvivel använda Apocalypse World för Wastelands. Det enda man behöver göra är att varsamt modifiera några playbooks och skriva några nya, ändra lite principer och göra något åt Weird-stattet.
Just AW är väl det jag skulle hålla mig längst ifrån, då just AW finns (och är post-apo). Själv skulle jag vilja se ett lite pilligt BRP-PostApo-spel. Kanske som ett hack till Hjältarnas Tid? "Med kraften från Hjältarnas Tid" som cool symbol. :)
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Dimfrost;n265548 said:
Själv skulle jag utan tvivel använda Apocalypse World för Wastelands. Det enda man behöver göra är att varsamt modifiera några playbooks och skriva några nya, ändra lite principer och göra något åt Weird-stattet.

AW är inte på tapeten -- jag kan för lite om spelsystemet. Jag föredrar att jobba med system som jag känner utan och innan.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Big Marco;n265578 said:
Just AW är väl det jag skulle hålla mig längst ifrån, då just AW finns (och är post-apo). Själv skulle jag vilja se ett lite pilligt BRP-PostApo-spel. Kanske som ett hack till Hjältarnas Tid? "Med kraften från Hjältarnas Tid" som cool symbol. :)
Jag vet inte om jag håller med om argumentet -- det finns ett system som passar väldigt bra för genren, och just därför ska vi hålla oss borta från det? Att Anders själv inte är bekväm med systemet är förstås en helt annan sak, liksom att man vill göra något mer eget, men jag är rätt övertygad om att ett Wasteland-hack till AW skulle fungera utmärkt. Men det kanske var det du menade. :)

Därmed inte sagt att inte BRP eller D6 skulle fungera utmärkt. Så länge systemet fångar bristen på ammunition och detaljnivån i utrusningstillgången ordentligt.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Dimfrost;n265617 said:
Jag vet inte om jag håller med om argumentet -- det finns ett system som passar väldigt bra för genren, och just därför ska vi hålla oss borta från det? Att Anders själv inte är bekväm med systemet är förstås en helt annan sak, liksom att man vill göra något mer eget, men jag är rätt övertygad om att ett Wasteland-hack till AW skulle fungera utmärkt. Men det kanske var det du menade. :)

Därmed inte sagt att inte BRP eller D6 skulle fungera utmärkt. Så länge systemet fångar bristen på ammunition och detaljnivån i utrusningstillgången ordentligt.
Man kan säkert bygga upp Wastelands miljö, byrr och händelseförlopp som fronter och hot i AW, men jag upplever inte att det skulle bli något annat än just AW med en ny First Session och det skulle fortfarande vara AW.

Detta även då Wastelands har/hade ett mått av simulation av världen, något som medvetet bortdesignat och sekundärt i AW (är det coolt och ballt så går det före realism, och realism ska helst bara finnas då det blir dramatik av det). Dessutom så är RP oftast underordnade storyn eller världen i Wastelands och är sköra och tämligen utbytbara, vilket inte är samma som i AW där RPna vanligen är storyn och omgivningen och SLPer finns där för att RPna ska pushas, studsas och ges möjligheter att glänsa. Dessutom är RPer i AW mer av superhjältar i sina kapaciteter och uthållighet.

För mig är Wastelands lite mer melankolisk, lågmäld, utforskande och karg och kärv än vad designen i AW klarar av - i AW är det högt tempo, mycket drama, jävligt mycket attityd och ett regelsystem som staplar lavineffekter och konsekvenser på löpande band.

En annan grej som är svår och det är prylar och samlandet. AW är strömlinjeformat och har en låg detaljism. En av Wastelands styrkor var att ens prylar spelade roll. Det var coolt att hitta grejer, det var skillnad att hitta en G3 eller en AK47. Det fanns långa utrustningslistor, med hundratals prylar och pinaler, i olika sällsynthetsgrader. AWs regler tillåter inte mycket finlir och "plock" med prylar.

Det kanske låter som att jag dissar AW, men det vill jag poängtera att jag inte gör alls - jag gillar båda spelen starkt men de är, för mig, olika bestar.

(Jag inser att Eons (version 4) regelverk egentligen vore en bra fond för Wastelands - det har lagom balans på gritty och pill, med ett system som liknar West End Games Star Wars D6 eller för den delen Gondica.)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Big Marco;n265633 said:
Man kan säkert bygga upp Wastelands miljö, byrr och händelseförlopp som fronter och hot i AW, men jag upplever inte att det skulle bli något annat än just AW med en ny First Session och det skulle fortfarande vara AW.

Detta även då Wastelands har/hade ett mått av simulation av världen, något som medvetet bortdesignat och sekundärt i AW (är det coolt och ballt så går det före realism, och realism ska helst bara finnas då det blir dramatik av det). Dessutom så är RP oftast underordnade storyn eller världen i Wastelands och är sköra och tämligen utbytbara, vilket inte är samma som i AW där RPna vanligen är storyn och omgivningen och SLPer finns där för att RPna ska pushas, studsas och ges möjligheter att glänsa. Dessutom är RPer i AW mer av superhjältar i sina kapaciteter och uthållighet.

För mig är Wastelands lite mer melankolisk, lågmäld, utforskande och karg och kärv än vad designen i AW klarar av - i AW är det högt tempo, mycket drama, jävligt mycket attityd och ett regelsystem som staplar lavineffekter och konsekvenser på löpande band.

En annan grej som är svår och det är prylar och samlandet. AW är strömlinjeformat och har en låg detaljism. En av Wastelands styrkor var att ens prylar spelade roll. Det var coolt att hitta grejer, det var skillnad att hitta en G3 eller en AK47. Det fanns långa utrustningslistor, med hundratals prylar och pinaler, i olika sällsynthetsgrader. AWs regler tillåter inte mycket finlir och "plock" med prylar.

Det kanske låter som att jag dissar AW, men det vill jag poängtera att jag inte gör alls - jag gillar båda spelen starkt men de är, för mig, olika bestar.

(Jag inser att Eons (version 4) regelverk egentligen vore en bra fond för Wastelands - det har lagom balans på gritty och pill, med ett system som liknar West End Games Star Wars D6 eller för den delen Gondica.)
Där har vi ett bra argument. Nu förstår jag precis hur du menar, och håller med. Bra analys! Även jag minns prylsamlandet som det coolaste med Wastelands-reglerna (jag har aldrig spelat spelet, men läst det och gjort några rollpersoner). :)
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Jag och Marco verkar ha tämligen långtgående samsyn på vad som kännetecknar Wastelands: lera och höstkyla, svensk landsbygdsmelankoli, "sköra" äventyrare, detaljism när det gäller utrustning. (Kanske tänkt som en Lars Molin-teveserie om livet efter katastrofen. :wink:)

Hursomhelst, jag lär inte hinna rulla WL framåt på allvar förrän Sorgeveden är klar.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Det coolaste med Wastelands var att få kanelbullar som var så hårda att de kunde användas som kastvapen när man slog för proviant. :)
 
Top