Nekromanti Statistik, siffror, röster och externa resurser.

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Eftersom spelet pågår så kommer jag inte göra någon närmare kommentar om mina synpunkter eller liknande.

Men, mina frågor är följande:

Externa resurser som Google Docs, bra eller dåligt?

Hur funkar de tillsammans med reglerna för Varulvsspel?

Är faktumet att de är redigerbara i efterhand något som borde göra att de förbjuds till förmån för bifogade dokument i inlägg?

Är det någon fler som har funderingar eller åsikter i ämnet?

Som sagt, jag kommer inte lämna några kommentarer under tiden detta spel pågår, och jag förutsätter att ingen annan deltagare i spelet heller kommer att göra det då det kan verka som meta-spel.

Däremot ser jag ingen anledning till att inte göra inlägget nu, som en påminnelse inför när spelet väl tagit slut.

Självklart anser jag att de som inte deltar i spelet kan få kommentera inlägget under tiden pågår, även om jag hoppas att ingen som eventuellt har fått ta del om information om spelets upplägg gör det.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,309
Jag bryr mig inte ifall man använder google docs för att föra anteckningar detta eftersom man inte diskuterar spelet i dessa utan de innehåller oftast bara sammanställningar.

I mina ögon skulle det lika gärna vara så att man sitter och postar sitt .doc .pdf fil varje gång man gör en ändring i det. Att köra detta i google docs så minskar man mängden data vi lägger upp på sidan och där med belastar sidan mindre.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Externa resurser som Google Docs, bra eller dåligt?
Jag ser poängen med dem, men samtidigt vill jag hålla spelet så mycket i tråden som möjligt. Att klicka upp dokument und sheit förstör mitt läsflow och jag kan inte hitta var jag läst saker och ting lika enkelt om det är utspritt över flera olika dokument. Dessutom är de inte tillgängliga i sammanställningar av personer om de inte ligger i tråden. Jag tycker att det vore skönt att slopa dem. Folk får givetvis använda vad de vill, men ska det redovisas för andra tycker jag att de ska in i ett inlägg och inte som en bifogad fil.

Det största problemet, framförallt med sådana dokument som ständigt förändras, är att man inte får ut reaktioner på samma information och det leder mest till onödig förvirring. Har spelare A kommenterat en grej och spelare B kommenterar en helt annan upplysning för att dokumentet inte längre är tillgängligt eller för att innehållet har förändrats så har dokumentet en sådan inverkan på spelet att jag anser att det är för viktigt för att ligga i en extern fil och inte i tråden där det är tänkt att vi ska spela.

Att det är ett kollaborativt dokument som går att ändra i efterhand tycker jag bryter mot reglerna om att kommunikation endast ska ske i speltråden och att man inte får editera inlägg. Isåfall kan vi lika gärna plocka bort de reglerna (och då får vi ett helt annat sorts spel, inte nödvändigtvis sämre), för som det är nu är reglerna väldigt godtyckliga i det här avseendet i och med externa bifogningar och det kommer missbrukas om reglerna fortsätter vara godtyckliga. En enkel åtgärd är att vi bestämmer att det här innefattas i de reglerna vi redan har så kan vi återgå till att spela varulvsspel på wrnu och inte på googledocs.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Jag förstår vilka problem ett dokument redigerbart av alla också skulle kunna skapa, och jag håller med om att ett helt öppet dokument nog inte är en bra idé egentligen.

Själv så har jag som ni märkt ett ganska stort intresse av att hålla struktur på röster, kolla på mönster och annat som är lättare att få en snygg översikt i ett externt dokument.
Bifogade dokument i inläggen känns som ett mer stabilt sätt att sköta postningen av eventuella sammanställningar jämfört med google docs, för att en bifogad fil kommer inte ändras i efterhand. Den här rundan, när jag körde google docs, så kunde jag ju rätta till mina slarvfel i efterhand och det kändes borderline fel. Så för min del går google docs bort som verktyg efter det här spelet.

Jag märkte under detta spel att som Ulv så var det enda jag hade att vinna på att göra mitt dokument att jag inte avvek lika mycket från förra spelet som jag skulle annars.
Och det fanns varken möjlighet eller vilja för mig att fuska med siffrorna eftersom det är sjukt lätt att upptäcka om någon tittar efter och har det haft någon större effekt på spelet så blir man kokt direkt.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Jag håller med Mukwa här tror jag. Ett redigerbart dokument på googledocs tycker jag helt klart bryter mot regeln om att man inte får kommunicera utanför tråden. Och jag kan till och med nog tycka att det inte ska vara ok att bifoga dokument heller, vi spelar i tråden och att det blir svårare att hålla reda på saker blir bara en del av spelet (det är inte som att byn behöver mer hjälp i dom flesta spel här), dessutom kan man inte söka i bifogade dokument (ja ok, man kan knappt söka i inläggen heller men där finns chansen iaf).

Men det spelar mig ingen jättestor roll och jag vill inte förbjuda någonting för någon, det är i min mening den som skapar ett spel som sätter reglerna och så är det bra med det.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Björn den gode said:
Jag håller med Mukwa här tror jag. Ett redigerbart dokument på googledocs tycker jag helt klart bryter mot regeln om att man inte får kommunicera utanför tråden. Och jag kan till och med nog tycka att det inte ska vara ok att bifoga dokument heller, vi spelar i tråden och att det blir svårare att hålla reda på saker blir bara en del av spelet (det är inte som att byn behöver mer hjälp i dom flesta spel här), dessutom kan man inte söka i bifogade dokument (ja ok, man kan knappt söka i inläggen heller men där finns chansen iaf).

Men det spelar mig ingen jättestor roll och jag vill inte förbjuda någonting för någon, det är i min mening den som skapar ett spel som sätter reglerna och så är det bra med det.
Jag tycker som i den senare hälften av inlägget att det ska vara upp till spelskaparen. Speciellt som det ändå går att bifoga en jpg så att den syns i tråden. Och om bilden syns i tråden så blir den okay att använda enligt regeln att den inte är ett kommunikativt verktyg som inte hör till tråden där spelet pågår. Ska det vara så enkelt att kringgå så kan man lika gärna köra med att länkar till externa webplatser också är okay. Och jag tycker det är det. För om nån i spelet frågar om information om Dr Who så är det helt okay (enligt mig) att länka till information om dr who som jag hittat online. Det är också (enligt mig) helt okay att länka externt till en wiki om mafiaspel eller till Mukwas information om varulvsspråksslang. Det är på samma nivå som att länka till en externt placerad excel-bild över spelet som man gjort själv.

Jag håller dock oxo med om att ett gemensamt redigerbart google-doc-dokument helt enkelt är i strid med reglerna.
 
Top