Nekromanti Starta rollspelsgrupp i Stockholm

Duckwing

Veteran
Joined
31 Mar 2010
Messages
5
Jag skulle vilja starta en grupp med inriktning på spel där dramatiken och karaktärerna är viktigare än strid och levlande. Jag har ingen specifik genre i åtanke men skulle vilja köra en kampanj med mogna spelare. Jag är själv förtjust Fate men är öppen för andra system också.
 

Stillafors

Veteran
Joined
30 Aug 2019
Messages
26
Jag har en bakgrund i Drakar och Demoner (EDD), Mutant, Sagan om Ringen och Star Wars. Karaktärs och miljögestaltning är mer beroende av spelarinsatser än regelsystem. Efter att ha läst reglerna för FATE, tänker jag ger lagom med struktur för att stimulera samberrättande kring spelbordet.

Några tankar kring vilken genre att spela i?
 

Duckwing

Veteran
Joined
31 Mar 2010
Messages
5
Genre är jag väldigt öppen för idéer och åsikter om. Jag har dels några böcker med olika settings att välja på, superhjältar, gudasagor, 1800-tals sjöfarare, m.m. eller så kan vi hitta på något eget.
Har också nyligen inköpt Vampire the Masquerade vilket är ett annat alternativ.
 

Stillafors

Veteran
Joined
30 Aug 2019
Messages
26
Intressant,
jag tolkar Vampire som någon form av skräcksetting och noterar att det finns/är påväg en Fate Skräck kombo.
https://www.kickstarter.com/projects/evilhat/fate-of-cthulhu. Jag kan inte påstå att jag kört vansinnessettingar, men tänkte ändå nämna spelet om du har intresse i den riktningen. Tror att den mekaniken för frestelse kunde passa in på StarWars "dark side of the force" också.

För att återgå till spåret.
Hur frekvent och hur länge tänkte du dig att sessioner skulle hållas?
 

Duckwing

Veteran
Joined
31 Mar 2010
Messages
5
  • Med dramatik i fokus menar jag att karaktärsutveckling, emotionellt och relationsmässigt, är viktigare än strider och action. Inte så att det är fel med action men det blir tråkigt om det tar ett helt spelmöte att spela igenom en strid. Jag föredrar personligen då regler som inte är till för att simulera verkligheten, med stats för hundratals olika vapen osv, utan som snarare är till för att skapa den dramatik som en bra berättelse följer.
    Jag tänker mig spelmöten på 4-6 timmar, c.a. en helgkväll per månad.
    Den idealiska spelgruppen skulle ha 4 spelare + spelledare, men 3 + spelledare funkar också.
 
Top