Nekromanti Star Wars?

Nathan

Schattenmeister
Joined
5 Jun 2000
Messages
120
Äsch, det är inge svårt...

...dödsstjärnan är... låt se... 20 cm i diameter. I alla fall den som står i bokyllan här på jobbet. :)

N.
 

Nathan

Schattenmeister
Joined
5 Jun 2000
Messages
120
Saxat från recensionen

Min uppriktiga åsikt är att detta kommer att bli bland de sämsta spel som producerats av ett företag. WOTC funderar - helt allvarligt - på att inte inkludera ett kapitel om rymdfart i regelhäftet. Jag förstår dem - jag menar, vem vill tjafsa runt i rymden i Stjärnornas Krig?

citat

Chapter Eleven moves to starships—booking passage, travel, hyperspace, buying used starships, and, of course, starship combat.

slutcitat

N.
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Re: Det är level-baserat

Argh!!!


LL - som absolut inte tror på ett level-baserat SW
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Re: Å andra sidan...

Jag förstår mig inte på denna allmänna uppfattning om att storm trupper är dåliga. De är elitsoldater. Personligen låter jag dem kicka ass(eller jag skulle gjort om inte mina spelare var så satans bra).


LL
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Re: Fire, brimstone - the works...

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Vadå, bland de sämsta ?? vad är det för dåligt med SW om jag får fråga ??
Det finns ju spel som är klart mycket mer kassa än vad SW är.<p><hr></blockquote><p>Nu var det Wizards SW vi menar, och inte WEGs. Enligt mitt tycke så är WEG lagomt enkelt, har iofs vissa brister, men det har de flesta rollspelen.

/Honken - SW fantasten...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Fire, brimstone - the works...

Ok, då är jag med.
Oftast så tycker jag att kopior blir bättre elelr sämre, de blir aldrig lika som orginalet. Fast det beror åxå på förutsättningarna.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Re: Har du ens läst/spelat nya D&D? ...

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>WotC:s d20-system (D&D om du så vill) är något av det bästa jag sett på mycket, mycket länge. Jag har under många år närt en dröm om att en dag konstruera och ge ut ett eget rollspelssystem. Efter att ha läst D&D känner jag att det inte längre finns någon anledning, de har tänkt på allt. Istället har jag drabbats av galopperande inspiration till att skapa världar, skriva äventyr etc. till just d20-systemet.

Långsamt, trögt och stelt passar inte alls in på d20-systemet. Det är extremt snabbt, det är enklare än enkelt att skapa just den rollperson man vill ha, och framför allt: det är heroiskt. Är det något jag vill se i ett SW-rollspel så är det heroism! Hjältarna regerar och stormtrupperna får däng i parti och minut.<p><hr></blockquote><p>Jag har aldrig varit en stor fan av AD&D, men Det beror nog mest på att jag har haft ganska värdelösa DMs. Men jag har gjort en up offring och köpt 3ed Playsers book och tycker att det ser MYCKET bättre ut än sin föregångare. Den stora förbättringen är faktiskt ett Färdighets system, och att det är enkelt. Men att Jedi riddare Skulle få mer och mer HP för varje leven han får då har det gått för lång. Jag skulle hellre se dem ha använt WEGs gamla system.

Jag ska iofs inte dömma ut det i förhand, men finns det minsta tillstymmelse till ett levelsystem, och "hit-dice" då kommer inte jag att köpa produkten.

/Honken
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Åttakilometersbuggen

"Den började med en promotionbild från Empire Strikes Back med Executor omgiven av fem Star Destroyers. Bildtexten säger något i stil med att Executor, Darth Vaders flaggskepp, har mer eldkraft än de fem Star Destroyers som eskorterar den. Detta förvanskades sedan till att Executor hade lika mycket eldkraft som fem Star Destroyers, som i sin tur förvanskades till att Executor var lika lång som fem Star Destroyers. 5x1,6=8, och så var åttakilometersbuggen uppfunnen."

Just så. Vad jag menade var att detta blev "Official" främst pga att rollspelet ansågs som Official och okritiskt tog in vad som helst...

--
Björn Paulsen

"Genetic engineering has nothing to do with it - humans like "blowing shit up real good."" ---Iceberg3k
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Saxat från recensionen

citat
Chapter Eleven moves to starships—booking passage, travel, hyperspace, buying used starships, and, of course, starship combat.
slutcitat


Inte sett den recensionen. Onekligen låter det en smula bättre.
Men... Vadå "of course"? Underligt uttryckt med tanke på att de innan frågade om man ville ha med det över huvud taget. Detta var IMHO så skumt sagt att jag betvivlade att de alls sett filmerna...

--
Björn Paulsen

"The pity I feel for you is real and undeniable. I do hope that one day you manage to come up to my level. On that day I will bid you welcome and accept your apologies but until then I realize that you are more likely to remain locked in the void that comes with the absence of all knowledge." --Cronan Thompson till Timothy Jones, usenets Übertroll
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Har du ens läst/spelat nya D&D? ...

"WotC:s d20-system (D&D om du så vill) är något av det bästa jag sett på mycket, mycket länge. Jag har under många år närt en dröm om att en dag konstruera och ge ut ett eget rollspelssystem. Efter att ha läst D&D känner jag att det inte längre finns någon anledning, de har tänkt på allt. Istället har jag drabbats av galopperande inspiration till att skapa världar, skriva äventyr etc. till just d20-systemet."

Jag har spelat en äldre version. Uppriktigt sagt avskydde jag det ur såväl mekanikmässig som spelkänslemässig synpunkt. Det är som jag ser det grovkornigt, onyanserat, trögt, orimligt och enkelspårigt.

"Långsamt, trögt och stelt passar inte alls in på d20-systemet. Det är extremt snabbt,"

Kanske när det körs av ett erfaret gäng. Men i saken snabbhet ger definitivt SWRPG d20 - systemet däng.

"det är enklare än enkelt att skapa just den rollperson man vill ha,"

Återigen köper jag inte det alls. Du kan skapa en persons siffervärden på under tio sekunder i SWRPG. Varför ska jag bläddra i en gigantisk bok? Åtminstone hör jag att man avskaffat Taco-principen... /images/icons/smile.gif

"och framför allt: det är heroiskt. Är det något jag vill se i ett SW-rollspel så är det heroism! Hjältarna regerar och stormtrupperna får däng i parti och minut."

Om det är något SWRPG är så är det heroiskt. Det sköts dock på ett IMO bättre sätt. Hjältarna vinner när det gäller, inte för att de kontinuerligt är Übermenschen. Jag skulle sluta spela om min RP överlevde ett skott från en Atgar - tower...

--
Björn Paulsen

Tobin: "Okay...lets get some weapons..."
Dunn: "Oh, cool, I found a crossbow!"
Tobin: "I found a machine gun...put the crossbow down..."
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Summa summarum...

Håller helt med. Min (och kanske även andras) contention:

Flås-och-strykpoäng
Idén har potential, men ger onödig detalj till systemet som bara kommer att slöa ned det. Måste man alltså skjuta bort fiendens flåspoäng först innan han kan börja ta stryk? Idén känns märkligt likt den i gamla AD&D, där HP representerade (håll i er nu) skada, skicklighet på att parera, skicklighet på att blockera, skicklighet på att undvika, tur och gudomlig favör.

Levels
Levels anser många vara en fördel. Själv är jag inte bland dem. Problem #1: Levels ger orealistiskt plötsliga ökningar, och gör i princip alltid att karaktärerna går mot någon slags halvgudssituation. Problem #2: Poäng intjänas huvudsakligen i D&D genom att slakta monster eller vinna skatter. För det första betyder detta att man som pacifist inte kan bli skicklig lika snabbt som en bombkastande galning. För det andra blir man som jag ser det inte en hjälte av att slakta tusentals fiender. Man blir det av att osjälviskt göra något svårt och farligt... trots att det ger färre XP.
Dessutom, som någon uttryckte det, jag vill spela SW, inte Dungeons & Starships.

Classes
Vad gör en Jedi Guardian när han bestämt sig för att sluta vara Jedi och bli smugglare? Tja, i SWRPG så köper han sig ett skepp. Med i ett system med rigida Classes är det mycket möjligt att han aldrig kan lära sig att bli så bra på att flyga rymdskepp som på t.ex. diplomati, eftersom han trots allt är och förblir en Jedi Guardian.

Detta är förhoppningsvis inte vad som kommer att hända. Men jag kommer ganska säkert att fortsätta med ett modifierat WRPG 2nd Edition, Revised and Expanded.

--
Björn Paulsen

Rob Dalton: "You really want to be a martyr for a TV show?"
Paul Jacques: "Yeah!"
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Å andra sidan...

"Jag förstår mig inte på denna allmänna uppfattning om att storm trupper är dåliga. De är elitsoldater. Personligen låter jag dem kicka ass(eller jag skulle gjort om inte mina spelare var så satans bra)."

Håller fullständigt med. Jag adderar för det mesta 1D+1 till skadan på alla energivapen, plus ett par tärningar till Stormisarnas grundegenskaper. Jag anser att Luke och Han klarade sig så bra var att de var de viktigaste karaktärerna i Star Wars, och att nya RP inte automatiskt är så bra.
Tur att SW-systemet tillåter on-the-fly - improvisation av grundmekaniken... /images/icons/smile.gif

--
Björn Paulsen

"I believe any divine beings turned their back on the newsgroup sometime around "[OT] God is a Homo." ---Kynes
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Fire, brimstone - the works...

"Den dag mitt skepp jagas av ett skepp med 160 km i diameter, går jag och lägger mig 20:00"

(Oskyldigt) ...och om det visar sig vara modell nummer två, med 900 km diameter, vad gör du då? ;-)

--
Björn Paulsen


Yoda: That face you make...look I so old to young eyes?
Luke: Please master, put some pants on.
Yoda: When nine hundred years old you reach, lift as good you will not.
Luke: Ugh!
Yoda: For my ally is the Force...
Luke: Just stop it!
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Parodi?

"The good news is, WOTC's version should be just as fun. Bill Slavicsek, who worked on the WEG game from '87 to '91 and wrote the second edition to A Guide to the Star Wars Universe by Del Rey is a designer on WOTC's version and has helped make certain the game is still as true to the universe as ever."

Tja... 'nuff said, egentligen.

--
Björn Paulsen


"I was there when the shit hit the fan in Vietnam. I was there man. We ran ops deep into Canada. We were elite man. We knew how to kill Charlie even when he was disguised as an evil Quebecer. We were that good."
-Cronan Thompson (born 1979)
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Det har du ju rätt i !! Fast rent procentuellt så borde de träffa mer, med tanke på hur mycket de skjuter..."

Inte värre än att de missar Bond, och han är inte skicklig på att undvika att han kan slinka mellan kulorna i en salva från ett maskingevär, eller hur?
Å andra sidan, Luke, Leia och Han bär ju allesamman Character Shields. ;-)

--
Björn Paulsen

"I had a nice long rebuttal written. 900 lines. Pretty impressive. I quoted several sources, offered canon evidence, the whole bit.
And then I realized I was arguing with one who has faith and deleted it all. I just couldn't stand to trod on anothers Bible."
--Cronan
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Å andra sidan...

Körde tidigare i fjol en kampanj där jag biffade upp stormisarna lät dom ha värden på 6T i skjutvapen och lät pansaret skydda 2T mot Energy och 3T mot Physical.
Vidare lät jag dom slippa minus på dexterty och spelade dom smarta..
DET vart först inte vidare populärt men sen uj uj va de sprang när de såg stormisarna...
*ler*
Sen kom stunden då spelarna vart överdoserande mäktiga och då tja kick stormis asss...
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Summa summarum...

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Idén har potential, men ger onödig detalj till systemet som bara kommer att slöa ned det. Måste man alltså skjuta bort fiendens flåspoäng först innan han kan börja ta stryk? Idén känns märkligt likt den i gamla AD&D, där HP representerade (håll i er nu) skada, skicklighet på att parera, skicklighet på att blockera, skicklighet på att undvika, tur och gudomlig favör.
<p><hr></blockquote><p>
Eller så kan man få in crits på motståndarna, vilket lär vara 5-15% av alla träffar (i alla fall om de använder samma crit-system som i D&D).

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>
Vad gör en Jedi Guardian när han bestämt sig för att sluta vara Jedi och bli smugglare? Tja, i SWRPG så köper han sig ett skepp. Med i ett system med rigida Classes är det mycket möjligt att han aldrig kan lära sig att bli så bra på att flyga rymdskepp som på t.ex. diplomati, eftersom han trots allt är och förblir en Jedi Guardian.
<p><hr></blockquote><p>
Eller så börjar han ta levlar som Scoundrel eller nån annan klass som är bra på att flyga rymdskepp. Visst, han kommer inte att bli lika bra som någon som varit igång lika länge som han, men har varit smugglare hela tiden, men det ser jag inget problem i... så hade det varit i ett skillbaserat system också.

Multiklass-systemet i D&D3 är bra mycket flexiblare än förr, och det lär inte vara *mindre* flexibelt i SW.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jo, det har de ju..... Vilken tur för dem. Annars så skulle det bli en jäkligt kort trilogi....
ja menar, så mycket skott som de får på sig.../images/icons/smile.gif

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Nathan

Schattenmeister
Joined
5 Jun 2000
Messages
120
Jag tror att det är så här...

Måste man alltså skjuta bort fiendens flåspoäng först innan han kan börja ta stryk?

Nej. Det finns olika typer skada, precis som i de flesta andra rollspel. Vissa går på "flåspoäng" och vissa på "strykpoäng".

Problem #1: Levels ger orealistiskt plötsliga ökningar, och gör i princip alltid att karaktärerna går mot någon slags halvgudssituation. Problem #2: Poäng intjänas huvudsakligen i D&D genom att slakta monster eller vinna skatter.

Just "realism" är inget jag anser vara av vikt i ett spel som baserar sig på SW. Jag anser inte att WEG:s spel är så himla realistiskt det heller, men det har aldrig stört mig.

Erfarenhetspoäng i D&D 3E får du när du övervinner svårigheter. Det må vara monster, kluriga gåtor, förhandlingar med köpmän, klara äventyr, rollspela bra, osv, osv.

Vad gör en Jedi Guardian när han bestämt sig för att sluta vara Jedi och bli smugglare?

Nånting annat kanske? I d20-systemet kan han vara smugglare och Jedi Guardian samtidigt om han vill. Eller bara Jedi Guardian som lagt mycket energi på att smuggla grejor och blivit bra på det som smugglare också är bra på. Eller precis vad du vill egentligen...

N.
 
Top