Nekromanti Star Wars vs. Star Wars

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,649
Location
Uppsala
Fick hem mitt nyköpta ex. Star Wars här om dagen och även om jag inte är familiär med West End's variant så är min inställning mycket positiv. d20 systemet gör sig mycket bra i den Space Fantasy stämning som trots allt dominerar Star Wars universum och det enda jag invände mig mot var Era kapitlet där det bara finns knapphändig information och en säck onödiga "stats" på filmkaraktärer.

Eftersom jag inte vet något om West Ends produkt så vill jag veta vad som egentligen skiljer de två produkterna åt. Vilken kan anses vara bättre ? Håller nya SW måttet ? Har jag kastat mina pengar i sjön ?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Eftersom jag inte vet något om West Ends produkt så vill jag veta vad som egentligen skiljer de två produkterna åt. Vilken kan anses vara bättre ? Håller nya SW måttet ? Har jag kastat mina pengar i sjön ?"

Tja, som fanatisk level- och AD&D-motståndare så har jag kommit till en överraskande slutsats: nya Star Wars håller måttet.

Det gamla systemet var visserligen enkelt men hade ett antal svagheter. Den största är att det krävs ohemult stora mängder T6 som ska räknas ihop och komma över en svårighetsgrad (alla grundegenskaper och färdigheter mättes i T6 - ju fler desto bättre). En optad jaktpilot kunde mycket väl ha 7T6 i Starfighter Piloting: X-Wing från början. Användes ett kraftpoäng så dubblades det. Vips så var vi uppe i 14T6, som ska summeras, och det var ändå en "nybörjare". Gissa vad som händer när man tar Darth Vader (tretton tärningar i Control och Sense, ungefär lika många i Lightsaber, summeras ihop och om han använder Kraften så dubblar vi det)... Skadesystemet är enkelt, men inte optimalt. Det hade kunnat gå att lösa snyggare.

Det nya systemet har problem med arvet från AD&D - jag håller inte med om en attackbonus beroende på leveln (jag kommer införa en attackbonus lika med vapenfärdigheter istället), men sättet att lösa kopplingen mellan Vitality och Hit points kan jag köpa. Vad jag däremot inte var förtjust i var slumpmötestabellerna. Luktade det tunnelkräl i närmaste AD&D-dungeon lång väg, eller? /images/icons/wink.gif

Så på det stora hela går det på ett ut, IMHO. De är ungefär lika bra.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Eftersom jag inte vet något om West Ends produkt så vill jag veta vad som egentligen skiljer de två produkterna åt. Vilken kan anses vara bättre ? Håller nya SW måttet ? Har jag kastat mina pengar i sjön ?"

Tja, trots att jag egentligen inte gillar spelet alls så måste jag erkänna att om du gillade spelet (och det gjorde du uppenbarligen) så har du inte kastat bort pengarna.

Min egen åsikt är att det nya SW - systemet är tråkigt, tråkigt och tråkigt, att reglerna är fasansfullt siffertunga och att levelsystemet inte passar alls. Men, som sagt, det är min åsikt. Och trots detta är jag ganska nöjd över att vara ägare till spelet. Skumt, eller hur? /images/icons/smile.gif

--
Björn


"Man is a credulous animal and must believe something. In the absence of good grounds for belief, he will be satisfied with bad ones."
--Bernard Russell
 

Saftsmurf

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
41
Fantomens menaz?

Spelar man det här nya under samma tid som Star Wars 1 då, eller är det fortfarande med gamla hederliga rebellalliansen? X-vingar och TIE-fighters? Och vad skall man göra om man inte kan vara rebell längre, bli Nabooisk frihetskämpe?
 

Davio_UBBT

Veteran
Joined
27 Jul 2000
Messages
57
Location
Götene
West Ends versionen om du frågar mig, tyckte jag var jobbigt med alla T6:or.

Det nya idéen gillar jag (även om vissa regler bör skriva om) och själv tycker jag det inte är något fel med Era kapitlet eftersom det är redan planerat. Varför?
Självklart kommer det moduler. Det finns en som släpptes rätt nyligen, Battle of Naboo tror jag att den hette och handlar mer om planeten Naboo under Episode 1.

Personligen väntar jag på "Dark Side" som handlar om den mörka sidan om kraften och Sith. Samtidigt också "Rebellion" som är en bok som handlar om den tid då Episode 4-6.

Så javisst håller det nya spelet måttet och du vill läggga ut lite extra pengar på några moduler så tror jag att det kommer bli mycket bättre.

"Döda dej? Jag käkar såna som dej till frukost!"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
The Fandom Menace

"Spelar man det här nya under samma tid som Star Wars 1 då, eller är det fortfarande med gamla hederliga rebellalliansen? X-vingar och TIE-fighters? Och vad skall man göra om man inte kan vara rebell längre, bli Nabooisk frihetskämpe?"

Tre eror finns beskrivna i spelet, Republikens Fall (dvs Phantom Menace), Upproret (dvs A New Hope till Return of the Jedi) samt Nya Republiken (efter Return of the Jedi). Man kan spela i vilken som helst av dessa, och det finns riktlinjer för vilka klasser som finns tillgängliga. Till exempel är Jedi Guardian och Jedi Councellor inte tillgängliga under Upproret och begränsade under Nya Republiken, men fritt tillgängliga under Republikens Fall.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Herr Celric

Veteran
Joined
2 Aug 2000
Messages
24
Den nya verisionen höll måttet trots att man farhågade det värsta.Lite synd bara att wizards upplaga luktar lite väl DoD 3ed många gånger. Jag har aldrig varit så överdrivet förtjust i DoD men det är skönt att slippa rulla en miljon t6or tills man nära nog somnar av leda.

Någon mer än jag som förövrigt inte gillar The new jedi order eran? Pesonligen tänker jag då aldrig spela i den av sjuhundra och ingen anledningar. Rebell eran är häftigast men en del laserslagsmål och ränker i the old republic eran är inte heller att förakta.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Någon mer än jag som förövrigt inte gillar The new jedi order eran?"

Jopp. Tyckte bra mycket bättre om Nya Republiken så som den gestaltades i Zahns böcker. Allt efter det har rasat neråt som en skadskjuten snowspeeder (mer eller mindre). Omdömet kvarstår om att spela i tiden också - helst Nya Republiken, mindre helst Nya Jedi-orden.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
#jarjar

Och vad skall man göra om man inte kan vara rebell längre, bli Nabooisk frihetskämpe?

Undrar om jarjar-binks får + på AC för att han är en dålig cgi-animation... det måste väl vara svårt att träffa någon som inte finns förän post-production?

Tacka vet jag spell-jammer... där var de ärliga i.a.f :)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
DoD version 3, svarta boken? *trodde att nya Star Wars var nått levelbaserat kitt*
 

Herr Celric

Veteran
Joined
2 Aug 2000
Messages
24
Nä jag menar D&D. (varför jag medger det ännu en gång vet i fan...)

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Herr Celric on 2001-02-16 19:44.</EM></FONT></P>
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Min egen åsikt är att det nya SW - systemet är tråkigt, tråkigt och tråkigt, att reglerna är fasansfullt siffertunga och att levelsystemet inte passar alls. Men, som sagt, det är min åsikt. Och trots detta är jag ganska nöjd över att vara ägare till spelet. Skumt, eller hur?

Ja det är väl lite skumt! :)
Angående levelsystemet kan jag inte tänka mig något spel där det skulle passa bättre. Varför skull annars stormsoldater räknas som elitsoldater men ändå kunna skjutas dussinvis av ganska oerfarna hjältar? Som Krille påpekade i en annan tråd angående samma ämne, så skulle Jaworna i "a new hope" förmodligen piskat skiten ur stormsoldaterna om man körde med WEG:s regler.

Jag köpte det nya SW för någon vecka sedan och är på det stora hela ganska nöjd med det (jag har dock inte läst hela ännu). Det som jag har lite svårt för är alla bounusar och avdrag på alla handlingar. Ibland kan det ju bli hur många som helst. Jag tror att en spelledarskärm nästan är ett måste för att lira nya SW (eller är det någon som har ett bra system för att hålla reda på alla bonusar?)

Sen är jag också lite besviken på det knappa bakgrundsmaterialet. De tre erorna man kan spela i beskrivs på knappa två sidor medan alla kända karaktärer i unviversumet tas upp på minst 20 sidor. Jag hade hellre sett kortfattade beskrivningar av de olika solsystemen och mer om de olika erorna.

Willie

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan
 
Top