Nekromanti Star Wars The Dark Side of the Force!!!!

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Citaten är hämtade ur <A HREF="http://www.theforce.net/" target="_new">http://www.theforce.net/</A> där de har en pågångde diskution om Star Wars och filmerna samt skvaller om Star Wars del 2 som håller på att filmas just NU..

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>
YODA
Masking the future, is this
disturbance in the force.

YODA is the master and notices this
first, MACE WINDU also becomes
aware of the situation as well.

Earlier in the movie this is said:

YODA
And only those who have turned to the
Dark Side can
sense the possibilities of the future.
Only going
through the Dark Side can we see.
<p><hr></blockquote><p>Det leder till vissa gissningar och debbater som var otrolgit roliga att följa *ler* jag kopierar..

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>
Bithysith makes the observation that in order to
sense the "dark times to come", you have to peer
past the dark side itself? That has some
implications as well.

Mort made an analogy to Crouching Tiger,
Hidden Dragon where Chow Yun Fat plays a
warrior monk. Basically the gist of the scene is
that he was looking for enlightenment from his
meditation but found only a vast empty sadness
permeating his being. His speculation suggests
that maybe Yoda is trying to see into the future
but all he can detect is the presence of the Dark
Side, which acts like a black shroud hiding the
future from him.

The darkside would have a definitive advantage.
All of Palpatine's "Just as I have foreseen" lines
would have more weight. It might explain Yoda
and Obi-Wan's seeming complacency while
waiting twenty years for Luke to come along. It
might explain how they knew to wait for Luke,
maybe he appeared to them as a bright shining
point past the darkness. The proverbial light at
the end of the tunnel.

And finally, Bithysith makes yet another
connection, possibly using this to explain how
Palpatine can walk among them undetected. He
is literally "pulling the wool over their eyes".
<p><hr></blockquote><p>Som ledde till ytterligare diskutioner

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>
By Dolf
Sorry, I have to get in on this one! Please bear with me.

BUT it's not really seeing the future. What
they're trying to do is to manipulate you into making their "predicted" future come true.
So, now: The Jedi can see into the future but they choose to only see into the immediate
future. "Keep your concentration here and now." "Feel. Don't think. Concentrate on the
moment." To see farther into the future, would mean treading too close to the darkside
because by seeing a specified possible future a Jedi might be inclined to actually make
that future come true. "Always in motion is the future." The Sith on the other hand see a
specific future and then set forth to make it come true. The price they pay is that they
get tunnel vision. Otherwise, Palpatine would have foreseen Vader's return to the Light
side. Or he would have foreseen that Han was going to find a way to take down the
shield. Also, Vader would have foreseen the Falcon showing up to help Luke destroy the
first Death Star. etc... The reason that Palpatine can operate under the noses of the
Jedi and be undetected is simple. He simply pulls the force close in on himself and
minimizes his "aura." Same thing Ben does on Tatooine. Same thing Yoda does on Dagobah.
<p><hr></blockquote><p>Helt enkelt att se in i framtiden är att farligt man måste använda sig av "The Dark side" eller så blir man automatiskt frestad att använda sig av den.. SÅ jedis ser till att bara förusäga den omedelbara framtiden medans Sith kan förutsäga långt in i framtiden mensom de säger ofta så väljer de DEN möjliga framtiden de själva gillar bäst och arbetar för att uppnå de resultat.
Därmed riskerar de att bli fartblinda få tunnelsyn och inte klara av att se när något går snett i tid för att hindra det..

Detta ÄR en ganska bra analys som tyvär har vissa fel kanske för att Dorf som skrev den är kristen med vissa fanatiska åsikter ( Som jag klippte bort DE var för långa ) istället kan det vara så att Jedis har svårare att se framtiden då när de använder den THE LIGHT SIDE of the FORCE så ser de alla möjliga framtider både troliga och ej troliga versioner av framtiden.. Endast genom The Dark side kan man begränsa och även välja ut vilken framtid man vill hamna i och därmed se VAD som krävs för att den ska uppnås.. Problemet blir densamma det kan finnas anndra dolda faktorer som man själv inte kan se med dark side och som därmed kan göra den framtid som man ser omöjligt att uppnå..
( Exempel Kejsaren såg inte att Yoda hade tränad Luke därför mislyckades hans framtids syn och Luke vann striden )


I hopp om att få fler diskutioner om kraften i star wars sätter jag ut det i en NY tråd /images/icons/cool.gif

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Duct tape - binding the galaxy together

"Detta ÄR en ganska bra analys som tyvär har vissa fel kanske för att Dorf som skrev den är kristen med vissa fanatiska åsikter ( Som jag klippte bort DE var för långa )"

Nu var jag inte med om majoriteten av diskussionen, men... vilka fel menar du?

"istället kan det vara så att Jedis har svårare att se framtiden då när de använder den THE LIGHT SIDE of the FORCE så ser de alla möjliga framtider både troliga och ej troliga versioner av framtiden.. Endast genom The Dark side kan man begränsa och även välja ut vilken framtid man vill hamna i och därmed se VAD som krävs för att den ska uppnås.."

Tja, Zahns böcker - särskilt Specter of the Past, Vision of the Future - gör det hela rätt tydligt. Ju mer en Jedi "tvingar" Kraften att genomföra något, desto mer "turbulens" blir det, och desto svårare blir det att se framtiden och sitt eget öde. En cool idé tycker jag; den innebär att en riktigt vis Jedi-mästare kommer att undvika att använda Kraften annat än när han eller hon måste.

"Problemet blir densamma det kan finnas anndra dolda faktorer som man själv inte kan se med dark side och som därmed kan göra den framtid som man ser omöjligt att uppnå..
( Exempel Kejsaren såg inte att Yoda hade tränad Luke därför mislyckades hans framtids syn och Luke vann striden )"


Möjligen. Själv tror jag att det var Vaders dolda "godhet" som satte käppar i hjulet för Kejsaren.

Förresten, en något misslyckad författare vid namn Michael P. Kube-MacDowell spekulerade i serien Black Fleet Crisis runt varför Yoda eller Obi-Wan inte plockade Kejsaren själva. Jag tycker inte att den frågeställningen är särskilt vettig - Obi-Wan och Yoda hade satt hela galaxens öde på spel om de försökt störta Kejsaren och misslyckats. Luke var den ende som kunde göra det som behövde göras.

Comments?

--
Björn


"Citing some one for cursing here is like trying to hand out speeding tickets at the Indy 500."
--Colin Brian Witz
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Duct tape - binding the galaxy together

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Nu var jag inte med om majoriteten av diskussionen, men... vilka fel menar du?<p><hr></blockquote><p>*ler* Dorf förde in lite hur ska jag beskriva det kristen åsikt att det måste finnas en "gud" som styr den "goda" sidan och en "Djävul" som styr den onda...

vilket jag personligen tycker är fel i Star Wars galaxen...
Den light side of the Force tycker jag mer symboliserar livs kraften växande och förnyande delar..
Medans Darke side of the Force mer symboliserar den destruktiva delen av livet döden som är en nödvändig del av livet för att ge plats åt nytt liv.. ( Båda sidorna behöver en viss balans )

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> "istället kan det vara så att Jedis har svårare att se framtiden då när de använder den THE LIGHT SIDE of the FORCE så ser de alla möjliga framtider både troliga och ej troliga versioner av framtiden.. Endast genom The Dark side kan man begränsa och även välja ut vilken framtid man vill hamna i och därmed se VAD som krävs för att den ska uppnås.."
Tja, Zahns böcker - särskilt Specter of the Past, Vision of the Future - gör det hela rätt tydligt. Ju mer en Jedi "tvingar" Kraften att genomföra något, desto mer "turbulens" blir det, och desto svårare blir det att se framtiden och sitt eget öde. En cool idé tycker jag; den innebär att en riktigt vis Jedi-mästare kommer att undvika att använda Kraften annat än när han eller hon måste.<p><hr></blockquote><p>*ler* håller med jag har läst de böckerna och tanken ÄR god att de på så sätt skapar turbulens som gör det svårt för dom att själv se sin framtid det omvända borde tycker jag därimot vara klart möjligt att andra får lättare att se dom i kraften..
Men det behöver inte betyda att teorin att Light side of the Force har det jobbigare att se en enskild framtid tvärt om.
Som Yoda sa "Be mind full of the future" så jedis KAN se in i framtiden så det är klart men möjligheten från det vi har sett gör det klart teoretiskt att NÄR en Jedi kollar in framtiden ser han alla möjliga framtider och har svårt att fokusera på de mest troliga..
Medans då en Dark Force användere ser in i framtiden har han lättare att välja ut möjligaste framtiderna och fokusera på den möjliga framtiden som han HELST av allt vill se och därmed kan han börja arbeta för att få framtiden verklig problemet för honom är snarare att han kan få svårt att se när någon ändrar sina planer eller när något oförusett bryter sönder framtiden..

Den teorin tycker jag låtar cool en Dark sider har då lättare att förutsäga möjliga framtider men nackdelen att han lätt hamnar i fällan att bara se det HAN själv VILL SE inte det som troligast kommer att hända..

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>"Problemet blir densamma det kan finnas anndra dolda faktorer som man själv inte kan se med dark side och som därmed kan göra den framtid som man ser omöjligt att uppnå..
( Exempel Kejsaren såg inte att Yoda hade tränad Luke därför mislyckades hans framtids syn och Luke vann striden )"


Möjligen. Själv tror jag att det var Vaders dolda "godhet" som satte käppar i hjulet för Kejsaren.

Förresten, en något misslyckad författare vid namn Michael P. Kube-MacDowell spekulerade i serien Black Fleet Crisis runt varför Yoda eller Obi-Wan inte plockade Kejsaren själva.
Jag tycker inte att den frågeställningen är särskilt vettig - Obi-Wan och Yoda hade satt hela galaxens öde på spel om de försökt störta Kejsaren och misslyckats. Luke var den ende som kunde göra det som behövde göras.
Comments?<p><hr></blockquote><p>Jag tror nog att OM Obi-Wan och Yoda hade sett i tid vem och vilken som ställde till med alla Sith problem så hade Palpatin varit skivad smörgös oavsett vad han hade gjort..
NÄ som det där ovan antyder är det klart möjligt att Dark sider lättare kan se långt in i framtiden och studera enskilda möjligheter medans Light sider har svårare och för dom är det svårt att se LÅNGT in i framtiden.. Där i mot kan en light sider troligen se lika långt in i framtiden som en Dark sider men han förmåga att tolka och studera de möjliga framtiderna ÄR mindre än för en Dark sider då framtiden för honom inte kan detalj studeras..
Så det klart möjligt att Yoda viste att något hemskt var på Gång men han viste inte VAD eller VEM som orsakade det då han saknade förmåga att i detalj studera framtiden nog långt i förväg för att kunna förhindra den..

Alternativt kanske Dark sider klarar av att dölja sig från folk som försöker förutsäga framtiden men det tycker jag låter mindre troligt för det skulle inebära att The Darke side VAR starkare än the Light side..

Förmågan att bättre detalj studera framtiden ÄR i detta fall inte något som gör Dark sider starkare än the Light sider då dark sider lättare faller offer för att börja bara se den framtid de HELST av allt vill ska inträffa och glöma bort att studera värsta fall scenariona..

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

HottenTotten

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
109
the dark side

öh för mig är kraften, just en kraft... som solljus men annorlunda... skildnaden är bara hur man riktar den... (se in i framtiden vore då att se mönstret i kraften)

placebo junkie
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: the dark side vilken svaghet har den då ??

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>öh för mig är kraften, just en kraft... som solljus men annorlunda... skildnaden är bara hur man riktar den... (se in i framtiden vore då att se mönstret i kraften)<p><hr></blockquote><p>Bra liknelse men man måste gå djupare än så..
en Light sider kan accesa kraften när han är lugn i harmoni med sig själv ( Se filmen )
Medans en Darke sider kan använda sig av starka känslor som ilska räddsla och behov för att komma i kontakt med kraften..

Sättet som man accesar kraften bör även i viss mån färga HUR och VAD man kan och inte kan göra med den.
Eller rättare sakt vad som är LÄTT att GÖRA och vad som är SVÅRT att GÖRA med kraften.

Exempel från diskutioner baserat på vad som är sakt och vad som kanske kommer att sägas i Del 2 ( Den som spelas in NU inte del 5 The Empire strike back ) handlar om möjligheten att en av dark siders starka sidor ÄR just att förutsäga framtiden...

Men varför skulle just dom vara det är en bra fråga ?
Och ett svar är att de använder sig av rädsla ilska och lust för att komma åt kraften där en light sider använder frid harmoni och gläde.

Så om det är HUR är skillnaden på vad en light och en Dark sider ser när han försöker spå i framtiden ?
Den teorin som nyss har kommit upp coh som jag tycker ÄR cool är att en när de ser i framtiden så ser de alla möjliga framtider från de mest osanolika till de sanolika ju längre in i framtiden de ska försöka spå desto mer olika blir dessa potentiella framtider..
När en Light sider försöker se in i framtiden har han svårigheten att fokusera på enskilda möjligheter och studera dom då hela framtiden alltid verkar vara kaotiskt och svårt att tolka.
När en Dark sider försöker se in i framtiden kan han lättare fokusera på enskilda möjligheter coh studera dom tillfälligt få ordning i det kaos som framtiden är och när darksidern har sett möjliga framtider kan han välja ut vilken han helst av allt vill se bli sann och börja arbeta för att få den genomförd.
Nackdelen är att en Dark sider kan lätt få tunnelseende och glöma bort att titta på de obehagliga framtider..

Det gör att The Darke side och The Light side förmåga att spå är ungefär jämstark men även om Dark sidern lättare kan se detaljer så luras han ofta av lockande visioner av framgång och blir "fartblind"
En fråga vi kan ställa oss OM the Dark side lättare kan se in i framtiden så är det en styrka de har men vilka svagheter har de då ?

Möjligheter är att en Dark sider åldras fortare ? eller att en Dark sider kanske inte är fullt lika bra på att läka skador? eller är helt enkelt dålig på att slåss?, eller kan få andra problem som svårigheter med mentala knepp ?..



<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Carolus

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
152
Location
Linköping
Intressant, alltihop. Borde nog börja besöka theforce.net regelbundet igen tror jag. Hursomhelst, jag har bara en liten invändning:

( Exempel Kejsaren såg inte att Yoda hade tränad Luke därför mislyckades hans framtids syn och Luke vann striden )

Luke vann inte den striden, däremot påverkades Vader så mycket av att se honom plågas att den lilla godhet som fanns kvar i honom fick kraft nog att revoltera mot Kejsaren. Vader/Anakin var ju den som skulle "bring balance to the Force", inte Luke. Däremot kan man nog lugnt säga att Kejsaren inte lyckades se det komma...
Man kan väl tänka sig att hans egen arrogans gjorde honom mer än lite "självblind".




Melius frangi quam flecti
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: the dark side vilken svaghet har den då ??

men hallå...!!! alla vet juh att det goda alltid segrar i filmerna..../images/icons/laugh.gif
nä seriöst... Darkers har lättare att använda sina krafter i onda och destruktiva syften, och hamnar alltså oftare i våldsamma situationer och har alltså större risk att dö... iofs så strider de väl oftast med Lighters, men det är en annan historia... i ett av de otaliga spelen (tror det är jedi knight) så syns det tydligt vilka krafter som är vilka. man kan bli dark (får saker som chain lighntning och deadly sight) medasn lighters får heala och ljusmagier o likanndde. detta symboliserar HUR man anv'nder de olika krafterna. tex båda sidor har force jump, force pull osv som inte är inriktidae offensivt eller defensivt, det berro på användaren. man kan, som dark knuffa ut nån för ett stup, och en light KAN kasta upp någon som är på väg ut för ett stup, typ...
Citat Yoda: Fear is a easy way/path to the dark side Slut citat
detta visar att inte lights alltid hämtar sin energi/kraft från harmoni och lung, utan att de kan frammana de även i hetsiga stridssittuationer med darks... skillnaden mellan mörk och ljus kraft är helt enkelt HUR man använder den, inte vilke sida som har vilka krafter eller ej. IMHO, of course. jag ä'r ingen starwars expert, men jag gillar filmerna och böckerna....
Peace!

Jag vet att jag har rätt!
 

HottenTotten

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
109
Re: the dark side vilken svaghet har den då ??

eftersom dskids tror mer på sig själva tror det mer på sina visioner...
jag anser att om man kåter känslorna komma förmycket in kan man bli styrd av kraften istället för att styra den

placebo junkie
 

Davio_UBBT

Veteran
Joined
27 Jul 2000
Messages
57
Location
Götene
Angående "bring balance to the force"

Enligt StarWars.com gav dom ett fint alternativ vad som egentligen "bring balance to the force" menas.

Man får tänka sig en våg, där alla jedi riddare är på ena sidan och Sith på den andra.
I Episode 1 och en lång tid bakåt, var Sith mycket mindre än de andra Jedi Riddare.
Och eftersom Anakin var den utvalde att "bring balance to the force" blev han ond som Darth Vader och slaktade massor av jedi riddare i denna jättestora korståget.
Då blev helt plötslig vågen balanserad så kraften mellan den onda och goda blev i lika nummer. (om man nu ser på filmerna stämmer det ganska väl. Darth Vader, Kejsarn och så Obi-Wan och Yoda.) Och på så sätt blev det en "balance to the force".


"Cuio nin Edhel, na calen anor linnathon na lebas" -Alviska
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
Re: Angående "bring balance to the force"

jag tänkte att han gav balans till kraften först när han dödade kejsaren. det var det sista han gjorde i sitt liv och för att din teori ska hålla med att antalet sith och jedis ska vara lika så måste vader genom att döda kejsaren fått kraften i obalans igen, vilket får hela idén med vader som den som ger balansen felaktig.

MVH/Sol
<A HREF="http://www.angelfire.com/art/heartcomics" target="_new">http://www.angelfire.com/art/heartcomics</A>
 

Carolus

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
152
Location
Linköping
Re: Angående "bring balance to the force"

Hmmm, jag undrar om den teorin inte är en aning för konkret? Lite för rakt på sak för min smak iaf. Desutom hasplar väl Yoda (eller möjligen Mace Windu) ur sig i Episode I att "The balance is slipping" eller något ditåt. Jag tolkade det som att det var på väg att väga över till den Mörka sidan iom den blivande Kejsarens ökande makt. Då kan man väl tänka sig att Vader genom att både döda sig själv och Kejsaren, samt rädda den siste Jedin (Luke) skulle återställa balansen, eller? Vilket möjligen iofs innebär att det borde finnas en Sith till någonstans efter Ep. 6...

Melius frangi quam flecti
 
Top