Nekromanti Star Wars-dogmautmaningen - omröstning!

Vindicator

Veteran
Joined
17 Jul 2003
Messages
68
Location
Tranås (men studerar i Linköping)
Dogmautmaningen med Star Wars-tema är nu slut, och sju bidrag inlämnade. Visserligen inte lika mycket som i den ordinarie dogmautmaningen, men i och med att det här är en mindre temautmaning var det kanske väntat. Jag hoppas att ni alla har haft roligt när ni har skrivit era spel, i alla fall. :gremsmile: Nu är det dags för omröstning!

En sammanställning av bidragen med synopsiser och länkar finns på:
http://www-und.ida.liu.se/~andli382/dogma/bidrag_starwarsdogma.pdf

Omröstningen går till så att ni utser de TVÅ bidrag (ordningen mellan dem spelar ingen roll eftersom båda två rösterna är lika mycket värda) som ni tycker förtjänar att vinna i var och en av klasserna:
- Bästa spel
- Bästa koncept
- Bästa nybörjarspel
- Bästa regler
- Mest nyskapande / fantasifullt
- Bästa design
- Bästa text

Man får rösta på sina egna bidrag om man känner för att göra det och tycker att de förtjänar att vinna i en viss kategori.

Ni kan lämna in era röster till och med den 6:e maj genom att skicka dem till mig via ett privat meddelande, så sammanställer jag resultatet och håller i en liten ceremoni där vinnare (guld/silver/brons) i de olika kategorierna utses lördagen den 7:e maj.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Mök:

Visserligen inte lika mycket som i den ordinarie dogmautmaningen, men i och med att det här är en mindre temautmaning var det kanske väntat.
Själv tycker jag det var överaskande många. Trevligt. (En annan trevlig sak jag reflekterade över under utmaningen var att med Star Wars så kan man utgå från att alla känner sig hemma i världen. )

Omröstningen går till så att ni utser de TVÅ bidrag (ordningen mellan dem spelar ingen roll eftersom båda två rösterna är lika mycket värda) som ni tycker förtjänar att vinna i var och en av klasserna:
Men är våra spel tävlande i 2006 års tema-vinstkategori, då? Eller är det här en fristående utmaning?

- Mest nyskapande / fantasifullt
Har nyskapande och fantasifullt slagits ihop till en vinstkategori?
Isåfall, gäller det enbart den här utmaningen eller 2006 års Dogmautmaning också?
Tummen upp för en sådan förändring.
 

Vindicator

Veteran
Joined
17 Jul 2003
Messages
68
Location
Tranås (men studerar i Linköping)
Re: Mök:

Omröstningen går till så att ni utser de TVÅ bidrag (ordningen mellan dem spelar ingen roll eftersom båda två rösterna är lika mycket värda) som ni tycker förtjänar att vinna i var och en av klasserna:
Men är våra spel tävlande i 2006 års tema-vinstkategori, då? Eller är det här en fristående utmaning?
Jag vet inte exakt hur Troberg har tänkt, men jag antar det. Får se vad han svarar. :gremsmile:

- Mest nyskapande / fantasifullt
Har nyskapande och fantasifullt slagits ihop till en vinstkategori?
Isåfall, gäller det enbart den här utmaningen eller 2006 års Dogmautmaning också?
Tummen upp för en sådan förändring.
Ingen aning, jag tyckte bara att det passade att slå ihop de två kategorierna till en enda. :gremtongue:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Mök:

Men är våra spel tävlande i 2006 års tema-vinstkategori, då? Eller är det här en fristående utmaning?
Japp, den räknas som ett officiellt Trobergs Dogmautmaning 2006-tema. Det står nog i något av de nålade inläggen ovan.

Har nyskapande och fantasifullt slagits ihop till en vinstkategori?
Isåfall, gäller det enbart den här utmaningen eller 2006 års Dogmautmaning också?
Troligen inte, jag ser fortfarande dem som två helt olika saker. Fabeljazz är tex fantasifullt, Lone Wolf & Cub är nyskapande.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,234
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Eftersom jag saknar självdisiplin (ja jag hade tid i fredags, men slösade bort tiden... sen är det så töntigt att åberopa personliga skäl även om det kan vara så) så blev det inga bidrag från mig, sen så var Arvidos War-star så mycket bättre än vad jag kan prestera (damn you :gremwink: )...

Men jag lovar att läsa allt och rösta på de bästa.


MVH

Q











/ ...
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,234
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
här tycker jag lika som Troberg

Citat:
Har nyskapande och fantasifullt slagits ihop till en vinstkategori?
Isåfall, gäller det enbart den här utmaningen eller 2006 års Dogmautmaning också?




Troligen inte, jag ser fortfarande dem som två helt olika saker. Fabeljazz är tex fantasifullt, Lone Wolf & Cub är nyskapande.
Jag ser också fantasifullt och nyskapande som två skilda ting.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: här tycker jag lika som Troberg

Jag ser också fantasifullt och nyskapande som två skilda ting.

Det är inte det att jag ser "fantasifullt" och "nyskapande" som samma sak, utan att jag inte tycker att det finns något som förtjänar ett pris i "fantasifullt" förutom det som redan täcks av "nyskapande" och "koncept."
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,234
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
iofs

Det är inte det att jag ser "fantasifullt" och "nyskapande" som samma sak, utan att jag inte tycker att det finns något som förtjänar ett pris i "fantasifullt" förutom det som redan täcks av "nyskapande" och "koncept."
I och för sig. Ser din poäng, men samtidigt så kan det vara stor skillnad. Nu så har det många gånger känts som att samma spel kvalat in på flera kategorier. Alla tre F, N och K, täcker en separat del av samma grund.

..och jag vet inte om jag tycker fantasifull ligger lösast.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
Om fantasi (OT i den här tråden)

Jag tycker också att fantasifullt och nyskapande är två olika saker, men att beskrivningen av vad fantasifullt egentligen innebär inte riktigt förmedlar det:

De som är lite mer far out och udda. Spelen som är såpass vågade att man sett till ideer framför klassisk spelbarhet.

När jag läser det tänker jag snarare på idéer som "det här spelet ska spelas hängande i ribbstolar" än "det här spelet utspelar sig på ett enormt hav där folk lever på små flytande öar"*. Det låter alltså mer som om det handlar om spelets struktur än dess innehåll, vilket ju är "mest nyskapande"s domän. Jag skulle vilja att "mest fantasifullt" kallades för något tydligare, till exempel "bäst värld". Eller det kanske räcker med en tydligare definition, såvida det inte är så att jag är den enda som lyckats missförstå den - då är allt bra som det är.

/tobias

*Okej, ingen av de där idéerna är speciellt bra, men de försöker illustrera en poäng.
 
Top