Standardsaker i spel som ÄR jättekul

Resurshantering. Räkna mynt och facklor. HP/KP, magipoäng/slottar.

Slumpmässiga möten, räkna tid, gå i hexar.

Bara spela på utan att en massa tekniker, mekanismer och tärningsslag behövs. Spelarna löser problem. Hittar rätt argument, gör en bra plan, använder utrustning eller besvärjelser kreativt.

Last edited:
Listor med färdigheter, det är kul att sitta och plocka med vilka färdigheter en rollperson har. Det är tillfredställande att se hur rollpersonen växer, spretar ut och skaffar sig nya färdigheter under resans gång :)

Färdigheter är inte längre en del av mitt kul, men det har absolut varit det. Framförallt i olika BRP-spel, där färdigheter förändras organiskt. Ibland blir en gubbe bra på något utan att satsa på det. Ibland blir en gubbe inte bra på något trots att spelaren verkligen försöker.

Färdigheter är inte längre en del av mitt kul, men det har absolut varit det. Framförallt i olika BRP-spel, där färdigheter förändras organiskt. Ibland blir en gubbe bra på något utan att satsa på det. Ibland blir en gubbe inte bra på något trots att spelaren verkligen försöker.
Just färdigheter går verkligen i perioder för mig. Ibland älskar jag det, ibland hatar jag det.

Känslan av äventyr. Att dagdrömma sej bort till en fjärran och främmande värld tillsammans med andra. Att vandra i skogar där bäckar sjunger och luften är tung av vanverkliga blommors dofter. Att söka efter svaren på dunkla mysterium. Att följa illdådares spår till ett ensligt värdshus som dånar av ölrop och brölskratt. Att utforska ruiner vars verkliga namn endast kan anas i töcknen vid sagans horisont. Att tjuta av glädje när ett tursamt svärdshugg vänder den hopplösa striden. Att gripas av vemod när vännen och den mångåriga reskamraten kippar efter andan, och till slut släpper den, i fågelsångsgläntan. Att nå resans slut och minnas allting: Alla spänningens stunder, allt fånigt trams, alla delade känslor och vakna drömmar.

Last edited:
Stämningstexter brukar alltid vara väldigt roliga och givande.
Bakgrundstabeller: Bästa sätter att skapa rollpersoner

Ja! Jag har suttit och gjort Eon-karaktärer många fler timmar än jag faktiskt spelat. Väldigt meditativt.

Last edited:
Färdigheter, ju fler desto bättre! Tabeller! Bakgrundstabeller, Utrustningtabeller, vapentabeller (MED bilder på SAMTLIGA vapen!), Fordonstabeller (MED bilder på SAMTLIGA fordon!), Konservburkstabell! Grisigt detaljerade skadesystem, Kartor! Härliga, härliga detaljerade kartor! Ruiner, ju större ju bättre. Flersidiga rollformulär.

Att rulla ett avgörande tärningsslag och sedan skrika rakt ut av glädje eller förfäran!

Att fatta ett förödande beslut för ens rollperson för att det var rätt sak att göra!

Att gråta lite i smyg för att berättelsen blev så stark och gripande!

Att längta tillbaka till avslutade kampanjer för att man saknar rollpersonerna!

Att sitta tillsammans och planera med en karta lite för länge bara för att man gillar det!

Att när man "play to find out" och plötsligt uppenbarar sig svaret för hela kampanjen framför en!

Back