Nekromanti Stamina = Skadetålighet?

Avslagen_Cola

Warrior
När det gäller World of Darkness så har jag funderat över regeln Health = Stamina + Size.
Den känns väldigt kliché, för om man tänker efter, vem tål mest stryk, en bodybuilder eller en maratonlöpare? Vem klarar sig bäst när tre killar med basebollträn bankar skiten ur honom?
Mitt förslag är alltså att Health = Strength + Size.
En annan ändring dels för att kompensera, dels för att en maratonlöpare är snabbare än en bodybuilder, är att Speed = 5 + Dexterity + Stamina istället för 5 + Strength + Dexterity.

Nu undrar jag vad ni tycker om dessa regler och om ni har några egna husregler till World of Darkness som ni vill dela med er av! Sen så vill jag också säga att hoppreglerna är konstiga.

cogitare

Swashbuckler
Nu undrar jag vad ni tycker om dessa regler och om ni har några egna husregler till World of Darkness som ni vill dela med er av! Sen så vill jag också säga att hoppreglerna är konstiga.
Jag har inte spelat nya WoD så pass mycket att jag kan säga att jag har speltestat systemet helt och hållet. Och jag brukar inte husregla saker som jag inte upptäcker empiriskt brister om det inte är uppenbara regelgrodor!

Det jag har funderat på att husregla är rustningar som jag inte är så förtjust i. Men jag vet inte hur.

Jag är inte helt förtjust i dina ändringar. Derived traits finns, delvis, för att så många egenskaper som möjligt skall vara av vikt (min egen personliga åsikt i varje fall) och tar man bort Sta. är _bara_ viktigt när det gäller Health levels och tar du bort det därifrån till förmån för Str, som används i Speed och kanske framför allt är ett viktigt trait när det kommer till strid och action, kommer Sta troligen upplevas som ett ganska meningslöst trait att lägga poäng på?

C.

Havoc

Swordsman
Håller med där. Man kan argumenter för att str är mer avgörande men balnsen är viktigare. Sen anser jag att styrka inte nödvändigtvis behöver göra en stryktålig och att just kroppens stryktålighet är något som är inräknat i stamina. Det är alltså inte bara kondition. I det förenklade system som WoD använder räknas kondition, immunförsvar, gifttålighet och skadetålighet ihop i ett värde, trots att det inte alls behöver vara så i verkligheten.

cogitare

Swashbuckler
I alla rollspel gör man ju förenklingar. De system som på 80-talet (såsom Westerna och Khelataar) där man mer detaljerat försökte efterlikna verkligheten med väldigt komplicerade och detaljerade regler är i mina ögon sämre och mer svårspelade än nyare och mer strömlinjeformade spel som D20-systemet och WoD.

Hur du än vrider och vänder på det så blir det inte likadant som verkligheten ändå då det skulle innebära en ohemulsk mängd parametrar att hålla reda på alltid! :gremsmirk:

C.

Avslagen_Cola

Warrior
Visst är det så att det även handlar om regelbalans, men när Stamina ersätter Styrkan vid framräkningen av Speed så uppnås den i alla fall på en hyfsad nivå. Styrka är inte optimalt annars i WoD, när du slåss kan du lika gärna använda skjutvapen och då åker styrkan ut genom fönstret.

Dock kommer stamina vara kvar som gifttålighet och så vidare, så det handlar helt enkelt om vad spelledaren prioriterar. I rollspelsvärlden hittills så har ju strid varit väldigt centralt, men stamina kommer spela ännu större roll under jakter och andra aktiviteter som inte har med strid att göra, vid dessa tillfällen är inte styrkan så himla viktig.

Vad är det med rustningssystemet du inte gillar?

Havoc

Swordsman
Eftersom speed främst används vid sprinter så tycker jag Strength mer realistiskt än Stamina. I alla fall om det bara ska vara en av dem.

cogitare

Swashbuckler
Vad är det med rustningssystemet du inte gillar?
Att vissa rustningar inte ger någon direkt bonus. Dvs. att avdraget på Defence är lika stort som bonusen man får för den. Jag kan inte direkt sätta fingret på det. Men jag tycker att rustningar hanteras bättre i D20-systemet faktiskt.

En annan sak som är ganska kass är vissa fighting styles där man kan få extra handlingar och då får man -1 tärning men slår man mot samma mål får ju han ändå -1 på defence så andra attacken har man egentligen inga minus alls!

C.

Avslagen_Cola

Warrior
Men tänk på att rustningar ger samma skydd mot flera attacker och defense minskas ju efter första, som du skriver.
Detta är ju för att man alltid ska kunna ge skada på en motståndare, man ska som minst ha ett chance roll alltid.
Kanske de har lagt in -1 på andra attacken för att man inte ska få plus helt enkelt? Fast personligen skulle jag nog säga typ -3 eller nåt på den andra attacken så att det inte blir über så fort man får den tekniken.

Avslagen_Cola

Warrior
Min tanke är dels att få lite spelbalans, så att stamina är bra för något iaf, men sen så är väl frågan om en stor biff behöver vara så himla snabb för att han är biffig?

Marcus J

Hero
Nu har du hakat upp dig lite för mycket på namnen här, strength är din förmåga att påverka din omgivning fysikt, stamina är din förmåga att palla det som omgivningen påverkar dig med, fysiskt. Dexterity är din förmåga att påverka med finess, så att säga. Det är likadant med de andra två attributgrupperna.
Med denna defintion så är det helt naturligt att basera health på stamina eftersom det i högsta grad har med din förmåga att ta omgivnings påverkan att göra.

/Marcus ska hem nu.

Havoc

Swordsman
Men det är så tillverkarna tänkte. Du får naturligtvis tolka egenskaperna och gör om bäst du vill men jag tycker det är lite onödigt att klaga på hur egenskaperna används när WW bara använder dem efter sin egen definition istället för din.

Marcus J

Hero
Ska bara tillägga att mitt inlägg nästan är ett direkt citat av WW's förklarning om de olika attributen, om man bortser från översättningen.

/Marcus var jäktad när han skrev det förra inlägget.

cogitare

Swashbuckler
Jo, jag vet att rustningar ger ett permanent skydd till skillnad från Defence som sjunker med ett per attack i en runda. Men det är ändå något som jag inte riktigt gillar. Kan inte sätta fingret på det riktigt.

Kanske att rustningar skulle ge damage-reduction också, fast det känns lite för mäktigt. Eller att det skulle funka bättre tillsammans med grundegenskaper? Kanske inte ge direkt minus på Defence utan minus i Dex. så om man t.ex. har Dex 4 och Wits 2 så kan man ha en rustning som ger -1 i Dex utan att egentligen påverkas så mycket av det?

Jag har planerat att dylika förmågor som ger extra attacker åtminstone skall ge -1 (efter att Defence har modifierats) till den som attackerar.

C.

Havoc

Swordsman
Jag kan hålla med om att rustningar är lite lama, men jag tycker det passar. Jag vill inte att folk ska känna sig lockade att springa runt med rustning hela tiden bara för att det gör jättestor skillnad i strid.

Avslagen_Cola

Warrior
Jag är en sån där inbiten realist :gremtongue:
Vill hela tiden att allt ska vara lite mer som i verkligheten, spelbalans kommer i andra hand. Men å andra sidan klagar jag inte på dem som använder sig av de vanliga reglerna... Fötutom när det gäller att hoppa! De reglerna är lite smått obalanserade enligt mig...

cogitare

Swashbuckler
Nä, det är inte så gotiskt med rustningar. Det skall mer vara långa svarta rockar, gargoyler, regn och handgemäng. Egentligen borde man nerfa skjutvapen så de blir sämre så spelare hellre vill använda nävarna eller närstridsvapen :gremsmile:

C.