Nekromanti Stadsproblem

Edgar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
273
Location
Göteborg, Sverige
Jag håller på att knåpa på ett scenario som utspelas sig i en stad. Så nu undrar jag lite smått vad man skall ha med om staden.
Här är det jag tänkt ut själv (so far):
Kortfattad historia, beskriving över alla viktiga platser, styrelseform, viktiga personer, speciella lagar och en karta.

Något som saknas som ni tycker borde vara med?

//Edgar - bubelibub...
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
invånarantal, befolkning (antal % av olika folkslag), renhållning, handel, religioner, stadsvakt (aktiv/inaktiv), brottslighet (hög/låg), gillen, handelshus...

kommer inte på något mer...

 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Historia
beskrivning på utseende.
försörjnings linjer och eller odling områden utanför stan kan vara bra att nämna..
Lagar jeep
Karta
Styrelse form
Renhållning
Teckning ( Finns Aquedukter ohc annat skoj )
Brottslinghet
lagen
berömda ställen.. Värsta och bästa med staden..
osv..
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Viktigaste frågan av dem alla: Varför finns staden där den finns? Det är fråga nummer 1 att besvara, om den t.ex. ligger i inlandet mitt i en öken måste det finnas en bra förklaring till varför den finns där, annars i det fallet hade det vara mer troligt med några beduintält vid en oas eller så.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
"ett scenario som ska utspela sig i en stad"..
Min allmänna kommentar är väl: "Why go through all this trouble for ONE scenario?" Är det bara ett så kan det ju vara en ide att bara skissa lite lätt på hur staden ser ut och vad som finns där (folkslag/inn/bazaarer/palats etc.) och sen skriva intrigen helt enkelt (som, för mig, skulle innebära att sätta sig ner och skriva en massa intrigmakare och deras tankar kring staden och EFTER det skriva ihop en plot.)

Är det tänkt som en inledning på en kampanj kan det ju vara ide att vara mer utförlig. (se de andra's förslag..)

//MiDNiGHT.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Jag har här en excelfil som beskriver hur många det finns av olika yrkesroller i en stad. (samt även hur många och hur stora städer det finns i ett land om det är så och så stort och så och så bördigt).



Snow
Dead, but still walking around
 

Edgar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
273
Location
Göteborg, Sverige
Jag höll på att skriva om ett län, där denna stad finns när jag kom på scenariot. Och eftersom jag har tänkt att scenariot skall bli en konventsscenario ngn gång i framtiden så får jag göra ett litet häfte om själva staden oxå.

Sedan vill jag tacka för de idéer som kommit upp på forumet.

//Edgar - lite bakis...
 
Top