Nekromanti Stämningmusik förresten...

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Kom precis på att jag borde tipsa om några schyssta fynd jag gjort på musikfronten.

För dem som gillar elektonisk musik av det mer moderna hållet (ambient/down-tempo/triphop) kan jag rekommendera;

Amon Tobin - Bricolage, Permutations och Supermodified. Jazzigt, skumt och väldigt mörkt. Passar både sci-fi och fantasy enligt mitt tycke. Finns bara tillgängligt i butik och Napster.

Despiracy - Atmosfärisk drum n'bass. Slingor som påminner om Enigma och mellanöstern. Gratis på http://www.mp3.com, dessutom svenska!

William Orbit - stämningfull down-tempo. Fungerar i både sci-fi och fantasy

Mina preferenser är allt ifrån acid-jazz till triphop och drum n'bass. Några favoriter är Massive Attack, diverse artister från Ninja Tune och filmmusik i allmänhet.

/The Chronicler
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Ninja Tune (OT)

Dom regerar. Iofs gillar jag endast hiphopen dom producerar. Kolla gärna upp SoleSides Greatest Bumps. Den är producerad främst av Quannum dock.

peace
//kalcidis

Veritas Odium Parit - Sanningen Föder Hat
 

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Quannum

Har fixat lite från just Quannum, men kände att det var lite out of my league... Hip hop lyssnas det på också naturligtvis. Tack för tipset. Ska kika på det. Gillar du old skool breaks? Ta en titt på Big Beat Elite Complete från Wall of Sound tror jag. Fett som fan
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Re: Quannum

Ska kolla upp det. Vart kan man få tag på det då?

Och när det kommer till Quannum så kolla in Blackalicious - NIA. Antagligen den bästa hiphopskivan som släppts sedan 91 (enligt mig iaf :D). Jag skrev förövrigt en recension på SoleSides Greatest Bumps till en musik tidning. Du kan få kolla in den om du vill, jag attachar den.

mvh
//kalcidis

Veritas Odium Parit - Sanningen Föder Hat
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
(alla ämnesrubriker här skulle anses opassande)

Jag håller inte med er om eran smak av musik.
Istället för bumps och dumps borde ni lysstna lite mer
på hårdrock - det är bra för er, pojkar. Både tungt och stämnigsfullt. Passar till både fantasy och sci-fi och western och tekno fantasy och horror och allt vad det heter.

Ett vängligt tips från
Morgoth.

-"Some say death is the end of life.
I say life is the beginning of death."
 

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Tack

Vad är det för hårdrock du anser passa bäst till själv spelupplevelsen i sig? Snackar vi Europe (hårt på sin tid), KISS eller Evergrey? Vad har du för preferenser?
En till; hur hård skall rocken vara för att passa extra bra?
Vilka element är viktigast för hårdrocken som stämningsmusik? Smink, hårda riff, långa frisyrer eller sönderslitna stämband?

Smaken är som binära tal...

/The Chronicler
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Tack (OT)

<I>Snackar vi Europe (hårt på sin tid),</I>

Öh... De ansågs visserligen vara hårdrock, men de var <I>inte</I> hårda. Hård hårdrock på den tiden var Motörhead.

--
Åke
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: Tack

Tja vad snackar vi egentligen om ?
Vi snackar om rollspel ju !
Och stämningsmusik till rollspel.
Därför rekommenderar jag hårdrock. Du kan nog se min STORA tråd om det på rollspelsforumet.
Men ja - det e väl olika, beroende på vilken känsla man vill åstadkomma. Annars brukar detta funka :

Västmark - Rhapsody
Eon, samt nästan alla andra fantasy rollspel - Blind Guardian
Trollvinter - Vette fan
Lampkrig - KISS...:)
Bamse - Old Man Child
Drakar & Demoner, fritt - Nästan vad som helst som är bra.
Allt annat - Något annat

-"Some say death is the end of life.
I say life is the beginning of death."
 
Top