Nekromanti Stämning och önskemål

Murkre

Veteran
Joined
15 Nov 2001
Messages
7
Jag kommer ihåg det sena åttiotalet, när Nils Gulliksson illustrerade Expert och hade skapat sig både erfarenheter och teknik för att förhöja ett spels stämning och känsla. Jag vet i och för sig inte om det var ens första spelupplevelser som gjorde illustratören så viktig då eller om det bara var ens smak. Jag gillar hans teknik fortfarande men har kanske nya krav på stämning idag som jag inte hade då.

Vilka illustratörer skulle ni vilja ha till era projekt för att skapa den stämning ni vill ha? Motivera gärna varför...

Boom-shakka-lakk!
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Det finns ett gäng illustratörer jag skulle tänka mig:

Larry Elmore
Keith Parkinson
Robh Ruppel
Fred Fields
Jeff Easley
Clyde Caldwell
Michael Gullbrandson
Paul Bonner
John Byrne
Berni Wrightson
Travis Charest

De var de första jag tänkte på iaf. Det de har gemensamt är att de alla antingen målar och/eller tecknar snyggt. De har alla olika områden de är olika bra på så det beror helt och hållet på projektet.

Elmore och Easley var mina första idoler, till skillnad från Gulliskon ritade de händer och inte märkliga klumpar och de illustrerade det bästa svenska rollspelet, Dungeons & Dragons (översättning av 4th Edition D&D basic set.)
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Är ganska nöjd med Axel till mitt Splatter, det har blivit helt rätt stämning tycker jag. /images/icons/scream.gif

Ta en titt på några av hans bilder på den officiella Splatter-sidan (öppnas i nytt fönster) om ni är nyfikna.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
De där bilderna får mig att tänka på psykologisk skräck snarare än splatter. Bisley hade varit perfekt splatter. (Därmed inte sagt att bilderna var dåliga, tvärtom. De såg ut som "skriket" the rpg)
 

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Hybris

Fantasykonstnärer/illustratörer med någon slags sjuk besatthet av ädelstenar är något jag aldrig diggat. CC eller Easly som du nämnde Schenström är två exempel som jag har svårt för.

Men som Murkre säger: Det är en smaksak...

Förresten; Ta min kvinna, jag vill ändå inte ha henne... Eller som Snoop säger - When you're throught with her, there's nothing else to do with her, pass her on to the homies so the can have her...
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Hybris

När du snackar Caldwell så kan jag förstå vad du säger om ädelstenar, men Easley? Jag kan ju säga att den egenhet jag tänker på angående Easley är definitivt inte ädelstenar.
 

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Re: Hybris

Det kanske du har rätt i. Har fyra gamla D&D-kalendrar från '86 till '90 eller nåt, och kanske mindes fel. Det var nog Caldwell jag tänkte på.
 

keno

Veteran
Joined
13 Nov 2001
Messages
118
Location
Stockholm
Jag gillade dom. Speciellt den med motårsågen månen å huset.
Ge honom lite credits från mig :gremsmile:
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Vilka illustratörer skulle ni vilja ha till era projekt för att skapa den stämning ni vill ha? Motivera gärna varför...

Mig själv. Efter att jag gått på teckningskurser i några år. Visserligen lär väl kvaliteten på teckningarna knappast komma upp i klassen hos "riktiga" konstnärer, men jag kommer i alla fall att få önskad stämning.

Det förstås, om jag skulle börja skriva ett humorrollspel vore kanske inte de där åren av teckningskurser nödvändiga. Komiska figurer är bra mycket lättare att rita än realistiska.

Ridijeck
på senare tid allt mer teckningsintresserad
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
De här !

De illustratorer som jag tycker målar de mest vackra, stämmningsfulla & naturtrogna bilder är Royo, Vallejo & Bowser. De är i en klass för sig själva, sen så finns dt ju en hel del andra målare som åxå målar vackert.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,464
Location
Helsingborg
Re: De här !

Själv har jag tröttnat på Vallejo och Royo. Deras bilder är fantasilösa. Bowser däremot har jäkligt coola motiv.

De som jag skulle ha m är de som kan förmedla en stämning el. har balla motiv.
Bonner, Bergting, Andrew Jameyson¹, Brom, Don Maitz, Mats Holmgren¹, Michael Whelan, Rodney Matthews, Rowena Morill, Ursula Vernon¹, Frédéric Scarfone¹, Hai Phan¹, Jose Rodriguez¹, LJ Heller¹, Matt Harpold¹, Michael Sleeseman¹, Mikhail Merkurieff¹, Paul Butler¹, Przemyslaw Swida¹, William Li¹.

¹"Amatör", elfwood

/[color:448800]Han</font color=448800> som tittade igenom sin fantasysamling (därav bokstavsordningen)
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: De här !

Royo och Vallejo är alldeles för mycket svettiga barbarer och bara kvinnobröst för min smak. De är företrädarna för kioskfantasylitteraturens omslag. Men det är bara min åsikt (hej Rising! ;))
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Will do! Om de bilderna föll dig i smaken kommer du älska rollspelets illustrationer, många riktigt mysiga. /images/icons/devil.gif
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Visst !!

De namnen du säger är ju inte att förneka att de är bra åxå !! Men just Vallejo, Royo & Bowser tillhör mina favvisar.
Men smaken är ju som baken & tur är väll det !!/images/icons/laugh.gif
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ok, men..

Visst kanske de är lite mycket barabarer & naket. Men samtidigt så tycker jag att de är sanslöst snyggt gjorda. Klart mycket bättre än vad man kan hitta i kioskfantasylitteraturen...
 
Top