Nekromanti Språkpolisen

Yheela_UBBT

Veteran
Joined
21 Mar 2005
Messages
100
Ha! :gremgrin:
Där föll jag allt i fällan... och det beror nog helt på att jag de senaste 3 åren har pluggat språk och grammatik.
Jag har blivit språkfascist...
 

Dewain

Veteran
Joined
27 Oct 2004
Messages
116
Location
Torekov;Bjärehalvön, skåne
Om du eller någon annan tagit illa vid sig så ber jag om ursäkt. Det var aldrig min avsikt att någon skulle bli illa berörd. Mitt inlägg var avsett som skämtsamt (om det var roligt är dock en annan sak).
Du är ursäktad. Men kanske det vore en idé att överförtydliga nästa gång du skriver ett liknande inlägg, det är alldeles för enkelt att ta illa vid sig, speciellt när det kommer till en sådan känslig sak (i varje fall för mig) som stavning. Jag tillhör den åldersgruppen som gick i skolan precis innan förståelsen för dyslexi och de problem som medföljer detta handikapp blev uppmärksammad. Så jag är tyvärr något överkänslig för just hackande på andras stavning.

Samtidigt kan jag tillägga att om du tar dig igenom en bok på 700 sidor på bara några timmar så läser du allt bra mycket snabbare än jag. :gremsmile:
:gremgrin: Hmmm jag älskar att läsa och jag läser mer eller mindre allt jag kommer över, som jag nämnt så älskar jag det skrivna ordet. Men självklart kan det ta längre tid om det är en bok med komplext språk, men böcker som Grottbjörnens folk, Hästarnas dal, Mammutjägarna, Stäppvandringen och Niondegrottan som ligger mellan fem och sjuhundra sidor tar mig mellan två och tre timmar per bok. :gremsmirk:

/Dewain funderar på vilken bok hon ska sätta tänderna i näst...
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Om lättja

Det finns fall då man ser att en skribent kan stava helt fläckfritt men oftast stavar helt åt helvete. ("Full utter med boxhandskar", som någon har beskrivit det.) Där är det ganska lätt att dra en slutsats om vad som ligger bakom felstavningarna. De som egentligen kan stava men är för lata för att orka läsa igenom innan de postar sin slagserie på tangentbordet borde antingen bli ännu latare och låta bli att posta, eller ta sig tiden att läsa igenom innan de postar.

Mvh / Phelan
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Framför allt ser jag inte varför rättningsmetoden skulle vara så himla dålig
Det handlar om att lyssna. Om en elev skall svara på en fråga, och det handlar om att just använda rätt svenska, då tar väl varenda lärare och rättar; just för att påpeka vad eleven gjorde fel.

Men om någon berättar något, så vill den personen bli tagen på allvar och veta att folk omkring faktiskt lyssnar. En person som bara rättar markerar att hon bara lyssnar på orden och inte på berättelsen, medan goda pedagoger istället visar att de kan följa med i samtalet på ett naturligt sätt och samtidigt uppmana till ett korrekt språkbruk.

Då kommer rättelsen i andra hand, något som påpekas i förbifarten och av lägre prioritet än språkbruket i sig. Detta för att inte språkbruket alltid skall komma först, likt en mur som personen måste ta sig över för att bli hörd och tagen på allvar. Då är det många som skiter i det och stannar på andra sidan muren istället.

Åtminstone är det min teori.
 
Joined
23 May 2005
Messages
78
Location
Hässleholm (och Kristianstad)
Skönt att höra, och jag har lärt mig min läxa, det lovar jag. Jag gör många dumma saker, men alltid bara en gång.

Just de böcker du räknade upp har jag länge funderat på att läsa (min lista över böcker att läsa tycks bara växa och växa och har med tiden blivit ett Monster). Härnäst kommer fyra böcker av Gene Wolf (alternativt Romans böcker om Mundana).

Jag har dock pausat min framfart över listan för att sätta mig in i Eons undersköna värld, och jag fick för bara några minuter sedan reda på att min Atlas-box anlänt till mitt lokala serviceställe. Så Hamstern är lycklig idag. :gremsmile:
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Funkal bla

Sagda pedagogik funkar utmärkt på småbarn.
They do as you do - not as you say. :gremsmile:

//erik. Erik
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,706
Location
Värnhem, Malmö
Re: Språkpolisen (OT)

"Härnäst kommer fyra böcker av Gene Wolf (alternativt Romans böcker om Mundana)."

Bara en snabb rekommendation - prioritera Wolfe före Roman. Oerhört mycket före Roman. Faktum är att man klarar sig alldeles utmärkt om man inte läser Roman alls. Wolfe är däremot alldeles utmärkt.
 
Joined
23 May 2005
Messages
78
Location
Hässleholm (och Kristianstad)
Re: Språkpolisen (OT)

Naturligtvis är jag tacksam för din rekommendation, men jag tror att det får bli tvärtom. Jag vill läsa Roman eftersom jag känner att de kan ge en i Mundana. Den svåraste biten för mig vad rollspel anbelangar är att få grepp om olika kulturer, att få en känsla för geografi osv., och jag känner att om det presenteras för mig i skönlitterär form så kanske det kan bli lite lättare.

Så du har läst Wolfe? Jag hoppas jag har någonting intressant framför mig. De böcker jag ska läsa är de där om the new sun, kommer inte riktigt ihåg vad de heter.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ballt!

Jag har just studerat lite samtalsträning, och som en del av aktivt lyssnande har jag lärt mig om spegling. Spegling är att omformulera något den andre sagt och sedan skicka tillbaka det - Det visar att man lyssnat och förstått, och man låter omedelbart som en legitimerad psykoterapeut.

---

-Well now that the war is over, this boy, Enzo -- they want to repatriate him back to Italy.
Godfather, I have a daughter. You see, she and Enzo...


-You want Enzo to stay in this country, and you want your daughter to be married.
---

Det är toppen, och det var skitkul att se att det funkar för att rätta folk. Vem vet vad det mer kan finnas för användningsområden??
Jag kan rekommendera en fördjupning i aktivt lyssnande till vem som helst. Men så tyckte jag också att Momo, flickan som kunde lyssna, var grymt bästast som barn.
 
Top