Nekromanti Språk & Rollspel

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Eller inte bara rollspel, utan hela fantasy & science fiction-gänget... Har ni inte lite egna ord och uttryck som kommer fram när det är rollspel och sånt på gång...

Lite exempel från mitt "gäng" (ooo... gäng... låter ballt/images/icons/clown.gif)

Spelare säger 'Jag gick därifrån' till SL, vilket betyder att rollpersonen gick därifrån innan, och det elaka SL hittade på senast inte ska gälla... eftersom rollpersonen inte befann sig där när det hände... hittils har det aldrig funkat, men försöka duger /images/icons/smile.gif

Rack! - betyder ngt i stil med 'sämst', 'kasst' etc etc. Finns i en hel del varianter såsom Rack i storskogen, Tre-fjärdedels-rack, anti-rack, Sluta racka!, Han e rackad, skit i honom m.fl /images/icons/grin.gif

Vi kallade ett gäng magiker (som vi INTE tyckte om) i Advanced Dungeons & Dragons för Dasar... användes i vardagligt rpg'ande i stil med, 'åh nej, då kommer säkert en dase och förstör...'

DM (Dungeon Master) = Källarmästare (ful översättning)

gnÖm = gnome (svenska översättningen blir alltså inte Gnom utan GnÖm)

**********************************************************************

Man hör en hel del uttryck och ord här som är rätt roliga... skriv gärna ned vad ni i just er rollspelsgrupp använder för språk...

Rollspeliska? Ett rebelliskt språk? /images/icons/tonguea.gif
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Arvidos myntade just uttrycket "OT som en Uggla"...
Det kan klassificeras som internt www.rollspel.nu-talesätt.

Vidare flummande /images/icons/yikes.gif... man kan ju dra det ett snäpp till och mynta rollspelsdjungelordspråket "när Uggla går OT, darrar fantomen..."
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,486
Location
Helsingborg
"skriv gärna ned vad ni i just er rollspelsgrupp använder för språk."
Svenska... mestadels.. /images/icons/smile.gif

"Har ni inte lite egna ord och uttryck som kommer fram när det är rollspel och sånt på gång..."
Svår fråga.. Våra uttryck är så inrotade att vi inte tycker de är konstiga när vi säger det, förutom när någon utomstående är med och spelar, så jag faktiskt har svårt att komma på några..

Några standarduttryck vi kör med:
DoD, CoC, SL, m.m. istället för att säga fullständiga namnen..
"Gubbe" är ett uttryck som används istället för karaktär.. "Kan du slå din gubbe" resp. "Vad heter din gubbe", osv.
"berf", från DoD:s bonuserfarenhetspoäng.. Detta uttryck använder vi till alla rollspel..
"straifa" kommer ifrån Quake och dylika spel och beskriver att man springer i sidled.. Användes mycket förut..

Sedan har vi några uttryck.. Antagligen är de inge' roliga eftersom de är interna skämt..
"Jag hugger!" (används frustrerat när spelaren inte kommer på något att säga)
"Jävla skitspel" (används när något går dåligt och anknyts till en kväll när en (då trött) spelare hela tiden sade de två orden, oavsett vad som hände)
"Pungspark, in the skrev" ("skrev" uttalas med engelsk accent)
"Får jag medalj nu" (efter klarat uppdrag)

~Det tog ett tag innan [color:448800]Han</font color=448800> kom på den här listan och det finns fler, säkert mer interna, ord och uttryck
 

panurg

Veteran
Joined
4 Aug 2000
Messages
65
Location
Norge
Det Norske Rpg språket.

BBD: Busy Being Dead.Magisk forkortning som Spillederne bruker når spillerne skal vite hvem foreldrene sine er.

Hack 'n' slash: En type spill der men kaster terninger like ofte som i yatzy.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Sedan har vi några uttryck.. Antagligen är de inge' roliga eftersom de är interna skämt..
"Jag hugger!"


Jo, den kör vi också med/images/icons/wink.gif finns i flera varianter, Jag skjuter!(såklart) och "I cast magic misslile"(denna kördes mycket förr och inspirerades från en parodi på D&D)
Nu var det ett tag sen vi körde rollspel riktigt mycket, men antalet intärna skämt är enormt och de flesta blir avverkade på någon vecka, undantag finns.

Med tanke på innehållet i vissa tänker jag inte nämna dem här/images/icons/smile.gif/images/icons/grin.gif

/Jonas, Det är faktiskt svårt att komma på dem på rak arm det har Han rätt i...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Standardskämtet när alla börja bli trötta och man egentligen borde sluta är (riktat till spelledaren): "Slå ett IQ-slag och se vad vi gör.".

Sedan kör jag när jag spelleder och någon frågar vad någon helt oviktig NPC heter (eller ett fartyg som bara råkar ligga i hamnen, eller något annat som egentligen är oviktigt) med en ljudeffekt som låter som en döende giraff tillsammans med en viftande gest. Denna innebär då att jag inte har något namn på den oviktiga företeelsen och inte kan komma på ett just nu, men den har ett namn och karaktärerna vet det. Ett slags spelmässig late binding alltså. Försöker komma på namn om jag kan, men ofta tar det bara stopp (speciellt när spelarna får för sig att fråga vad alla 100 gästerna på värdshuset heter för att irritera mig).

Ibland använder jag iofs detta som ett trick för att lura i spelarna att en person som de (just då) inte har så stor anledning att lägga märke till men som senare blir viktig är oviktig (klurig mening). Detta gör att man undviker "Åh, han har ett namn och en beskrivning på tiggaren i rännstenen, då måste han vara viktig!"-fenomenet, speciellt i situationer där de inte har anledning att lägga märke till personen (överlägsen adel som går förbi tiggare et cetera).

Bra knep, det kan jag rekommendera.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Ojojoj.... hur mycket ord och uttryck som helst och mindre än 10% lämpar sig för tryck. Det kanske inte är så mycket egna uttryck som uttryck uppsnappade här och där och sedan ohämmat brukade framför spelbordet.

Här är några från den tiden man var yngre.

Nedsättande tillmälen/uttryck
Åke/Åse
Efter Onkel-konkels låt. Åse får väl betraktas som nåt femininum av Åke.

Jul-xxx
En gång hörde jag uttrycket "djävla julgris" och tyckte att det var kul. Med tiden blev det lite uttjatat så vi ändrade det avslutande djuret till exempelvis -apa, -gam, -tomte etc...

Fallgren
Efter en humorlös mönstringsofficer.

Jiddrare
Istället för Riddare.

Mumlare
Istället för Trollkarl.

Tomtefar
Till äldre farbröder.

Offer/Kroffer
Mindre stridsbemedlade individer. (Kroffer kommer av att vi kände en kille som hette Kristoffer som vi tyckte va ett....)

Sänke
Inkompetent individ.


Mer eller mindre roliga uttryck
"Häng på dig ett par Karismasymboler och återkom"

"Jag kanske är en dvärg, men jag är inte en mental ......."

"Ta av dig masken Malek Magnus!"

"Vem f-n e Ove!!"
Första gången vi gjorde rp's till Western så var en av deltagarna lite sen och landade mitt i ordväxlingen om vem som hade mest i OV på sitt vapen.

"Jag splittar min DB"
Tidskrävande manöver i Rolemaster och sålunda sedemera en signal att man tar paus.

"Första ronden!"
Myntat efter att en viss spelares rp nått medvetslöshet i första stridsrundan för tredje gången. Därefter alltid nämnd då sagda rp inledde strid.

"xxx yyy B5" (alt B0)
Exempelvis: "Fixa rum B5" eller "Laga båten B0". Alltid nedsättande oavsett färdighetsnivå.


Engelska ord/uttryck
"Jack 'n Jill stood still"
Fras då spelaren har tråkigt.

"Jack 'n Jill went over the hill"
Fras då spelaren tvingas göra något.

"Jack 'n Jill pays the bill"
Lurad eller död.

"You've got a womans <ord>, Mylord..."
Efter den oförglömliga "Blackadder" serien. Ord kan bytas mot vad som helst...

"You must be the lord of Silch............ester" - Tilltal till riddare i Pendragon.

"Cursed by the GM" - När man har otur/blir (enligt egen utsago) straffad utan anledning.
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Två små fraser jag stött på:

"Jag anfaller!"
/Uttalas av spelare som av någon anledning lämnat rummet, alldeles efter det han kommit tillbaka och innan det att han fått reda på vad de andra spelarna håller på med för tillfället.)

Min personliga favoritfras:
"Tillbaka till verkligheten."
(Efter att snacket runt spelbordet börjat bli lite väl OT och jag vill att vi ska koncentrera oss på spelet igen.)

Ridijeck
som i övrigt är ganska dålig på rollspelsslang
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"I cast magic misslile"(denna kördes mycket förr och inspirerades från en parodi på D&D)

Jag vet inte om vi tänker på samma sak nu, men det finns en film med figurer från Summoner och från Red Faction (tror jag att det är?) som sitter och spelar rollspel, där de bland annat droppar den kommentaren, följt av "I'm attacking the darkness!".

Den filmen har i alla fall förstört våra rollspelssessioner för all framtid.
"You can talk to each other now."
"Heeellooo..."
"I have grey eyes."

Sedan var det någon här på rollspel.nu som var ondskefull att länka till nån film med en massa kassa lajvare som slogs. Sedan dess så ägnar sig alla magiker åt att envist skrika: "Lightningbolt! Lightningbolt!" hela tiden.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,974
Location
Linköping

Två små fraser jag stött på:

"Jag anfaller!"
/Uttalas av spelare som av någon anledning lämnat rummet, alldeles efter det han kommit tillbaka och innan det att han fått reda på vad de andra spelarna håller på med för tillfället.)

Min personliga favoritfras:
"Tillbaka till verkligheten."
(Efter att snacket runt spelbordet börjat bli lite väl OT och jag vill att vi ska koncentrera oss på spelet igen.)

Ridijeck
som i övrigt är ganska dålig på rollspelsslang



Jag har stött på båda dessa och säkerligen en massa andra, men det är inget jag tänker på så. Mest är det väl interna grejer som ska skämta med vad någon person sagt tidigare.

Kan passa på att citera min SL från senaste speltillfället: "Du rullar in bakom golvet".
Exakt vart befinner man sig då? /images/icons/smile.gif
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
[OT]det där med golvet...

jo antagligen så måste golvet vara ett golvplank som står mot något och har inte lagts ut/images/icons/clever.gif, eller så har han en konstig verklighetsuppfattning/images/icons/wink.gif, eller så kan golvet vara upphöjt någonstans, då går det ju att rulla in bakom golvet.

johan - den logiske!
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Vi tänker på samma sak/images/icons/wink.gif
Fast vi hade den på skiva tror jag... allså bara ljudet... Där alla de där kommentarererna och många därtil fanns med... Den förstörde vårt rollspelande ett långt tag, men nu har det lagt sig... iofs har vi inte spelat så ofta(nästan aldrig) de senaste månaderna...

"Lightningbolt! Lightningbolt!" e ju hel festlig=)

/Jonas
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Den senaste termen är att "ålfiska" som kommer från en diskussion med mig och Krille här på rollspel.nu. När en spelare vill ha reda på hur något fungerar i världen och inte bara vill ha någon kort, knapphändig förklaring så kan man säga att man ålfiskar som i:

"Jag spenderar dagen vid marknaden och ålfiskar om hur handeln ser ut på det här stället."

"Hur lever traktens risodlare egentligen? Kan vi få lite ålfiske om dem, tack."

osv. Då markerar man att man är beredd på att höra en lång, ingående förklaring.

Sedan har ett par rollpersoner och spelledarpersoner blivit fasta uttryck för folk i gemen:

"Brojg" - Stora, dumma troll. Rena slagskämpar. Väldigt ovanliga i mina kampanjer.

"Gejfrid" - Komiska spelledarpersoner som pratar med tillgjorda röster. Efter "den talande hästen Gejfrid" (en av mina mest hatade spelledarpersoner, jag älskade honom dock) som med bred, överdriven skånska (å jag suger verkligen på dialekter!) sade fraser som "deut schkoulle sijtta fint mäeud liijte haauvrrre" och "väerscht vaud deut blåå-håå-håå-hååååoouuuseir idaug, vau? Yiiiiiäh-äh-äh-äh-hurrrurmm (=hästgnäggljud)". När en spelare frågar någon annan spelare om vem en spelledarperson är som han ännu inte träffat så kan de säga "brrr... han är en total Gejfrid" och det är inget bra betyg... :^) (Äh, de gillar mina Gejfridar egentligen, det är bara att de kan bli lite påfrestande i längden)

"Miriam" - En spelledarperson som verkar vara jätteviktig för äventyret, men som i själva verket bara är där för att locka in en nybörjarspelare ordentligt i handlingen. Spelledarpersonen följer med äventyrarna och har någon form av relation med nybörjarspelarens rollperson så att han alltid kan bli tilltalad och indragen i händelsernas centrum. Miriamar pratar man bara om mellan spelsessionerna, som i; "jag tror inte du ska börja flörta så mycket mer med Valerie eftersom hon är Peters Miriam." osv.

"Sparkle" - En rollperson som alla spelare gillar, fast som inte bidrar med något vettigt i äventyren.

Å så har vi några interna skämt också:

"Jag duckar!" när man angrips av något som helt klart inte går att ducka för, t.ex. en framstormande lastbil.

"I fjärran ser du en arg kille med tärningar runt halsen och han tittar mycket förgrymmad mot dig just nu!" säger spelledaren när spelarna larvar sig och är nära att bli träffade av blixten. (Användes bara när vi var vääääldigt unga)

"Okej, jag köper en å kommer tillbaka" (i oseriöst spel) när man vill använda något som det visar sig att man inte har.
T.ex: "Jag änterhakar mig över borgmuren"
"Har du någon änterhake, då?"
"Javisst, kolla här bara... Hmmm... Öh, okej, jag åker till staden, köper en änterhake och kommer sedan tillbaka. NU änterhakar jag!"
eller
"Jag firar ner mitt rep till Linda"
"Blev du inte av med ditt rep vid överfallet?"
"Öööh, okej, men jag köper ett och kommer tillbaka."

"Tur för dig att jag inte kan reglerna" - När man förlorar mot en powergamer eller glömmer någon mirakelregel i något rollspel som gör att man kan lyckas med det mesta i alla lägen.

"Ganytonia!" - Varje gång man spelar ett äventyr där alla tjejer är superfoxar och har en allmänt gubbsjuk kvinnosyn. Ganytonia är en grannstad till Chronopia som jag hittade på i gymnasiet, och kampanjen som utspelades där var (och det här skäms jag verkligen för) fylld med hur många superbrudar som helst. Det verkade inte finnas några normala kvinnor i staden överhuvudtaget. Snösaga verkar ha rätt hög Ganytonia!-faktor...

/Rising
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
"Ganytonia!" - Varje gång man spelar ett äventyr där alla tjejer är superfoxar och har en allmänt gubbsjuk kvinnosyn.


Sånt är ju bara roligt!!/images/icons/wink.gif/images/icons/smile.gif

/Jonas, gubbsjuk/images/icons/laugh.gif
 
Top