Nekromanti Spoiler V&N, L&H samt Drakväktar trilogin

PalMer

Warrior
Har just plöjt igenom Drakväktartrilogin för andra gången och fick faktiskt mycket större utdelning av den efter att nu ha läst V&N, L&H samt Drakar.

Men några frågetecken har dykt upp.
Vem är egentligen Xavier? Jag förmodar att vissa saker i böckerna kan avvika från den "officiella Eon-linjen" men han nämns ju också i Drakar.

Enligt Mara, i böckerna, kan ha ha upp till 20 Helmgastar under sin kontroll trots att han inte tas upp bland Xinus fem inkarnater.

Är han en sjätte inkarnat? Tydligen skall ha ha vandrat på Mundana under många årtusenden, långt före Helmslakten?Är han en demon eller kanske t.o.m en varelse från en tidigare Eon?
Finns det någon annan som funderat över detta eller som rent av vet?

Slutligen står det i slutet av Drakar att Xavier inte alls gett upp försöken på att krossa drakväktarna utan nu ger sig på dem med förnyad kraft, varför det?
Om han verkligen velat döda alla drakväktarna kunde han ha gjort de med lätthet under striden i Helm.

Någon med tankar eller svar?

PalMer

"Enligt Mara, i böckerna, kan ha ha upp till 20 Helmgastar under sin kontroll trots att han inte tas upp bland Xinus fem inkarnater."

Jag har alltid betraktat honom som en Xinu-inkarnat. När V&N kom ut så noterade jag att hans namn inte finns med i listan, men vad säger att xinus inkarnater inte har flera namn? :gremwink:

/Naug, är lite klurig

Ett par hemligheter i Mundana [spoilervarning]

Vem är egentligen Xavier? Jag förmodar att vissa saker i böckerna kan avvika från den "officiella Eon-linjen" men han nämns ju också i Drakar.

Det finns en tanke från neogames sida, det vill jag lova, men den kan jag dessvärre inte avslöja här då den förmodligen kommer att komma till uttryck i en eventuellt kommande modul...

Slutligen står det i slutet av Drakar att Xavier inte alls gett upp försöken på att krossa drakväktarna utan nu ger sig på dem med förnyad kraft, varför det?
Om han verkligen velat döda alla drakväktarna kunde han ha gjort de med lätthet under striden i Helm.

Vad är det som säger att drakväktarna var Xaviers yttersta mål från början? Att döda drakväktarna är som bekant dräparnas mål, vad är det som säger att Xavier inte nyttjar deras ambitioner för att nå sina egna mål? Drakväktarna kanske endast bara var ännu ett medel för att nå sitt yttersta mål?

Jag har alltid betraktat honom som en Xinu-inkarnat.

Samma här, själv skulle jag tro att han är Kalian Tasis, vilket stämmer med antalet helmsgastar. Jag förutsätter också att inkarnaterna ibland flänger världen runt, då Xavier verkat i både Colonan och Damarien men Kalian Tasis uppges vara bosatt i Jargien.

Demonen [spoilervarning så klart!]

Samma här, själv skulle jag tro att han är Kalian Tasis, vilket stämmer med antalet helmsgastar. Jag förutsätter också att inkarnaterna ibland flänger världen runt, då Xavier verkat i både Colonan och Damarien men Kalian Tasis uppges vara bosatt i Jargien.

Frågan är då - räknas en av Xinus inkarnater verkligen som en demon i egenskap att vara en guds inkarnerade kropp?

Ljusetsriddare - som antar att titeln på boken syftade på Xavier, exakt på vilket sätt kan dock diskuteras...

Re: Demonen [spoilervarning så klart!]

I magiteoretisk bemärkelse (enligt M&M åtminstone) räknas tydligen gudar som extremt kraftfulla demoner, och änglar ska också vara en typ av dem. Så "demon" kan kanske betyda ganska mycket i Mundana, till exempel ett väsen liknande Xinus inkarnater.

I Warhammer 40.000 räknas guden Khaines avatarer (också han är en "uppdelad gud", dock efter sin död) som demoner, men det kanske inte var i de banorna som skaparna av Drakväktarserien och V&N tänkte... fast likheten finns ju.

Back