Nekromanti Spelvärldar & Spel

Kjölle

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
23
Location
Linköping
Jag har funderat lite kring att göra äventyr som utspelar sig i sekelskiftsmiljö (1900) och 1920-tal. Finns det några passande plattformar i form av spel eller kampanjvärldar för att ha HG Wells-inspirerade äventyr att hämta inom SF-spelens värld?

/per, undrande
 

Boadicea

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
185
Location
Malmö
Kalle Kula... Finns väääldigt mycket bakgrundsmaterial. Man kan ju skippa Chtulhu Mythosen. Eller Castle Falkenstein. Inga utav dessa rollspel är ju idealiska... Kan nog inte hjälpa mer än så. Tyvärr. GURPS kanske har någon värld man kan använda?

/boddi
 

White Paladin

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
22
Location
Malmö, Sverige
Använd KULT:s regler, skippa bara inaktuella färdigheter. Man kan använda KULT-reglerna även utan monster.

Svärdet är inte starkare än armen som svingar det - Manne
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Jag har för mig att det finns ett spel som heter Space: 1889. Det kanske kan vara något. Dessvärre vet jag inget om spelet i fråga, men någon annan på forumet kanske kan komma med upplysningar.

Ridijeck
den ovetande
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Jag har för mig att det finns ett spel som heter Space: 1889. Det kanske kan vara något.</I>

Låter definitivt som att det är Space:1889 han ska kolla efter. Det är också ett av de mer välgjorda spelen på marknaden, så man kan gott ta en titt efter det i alla fall.

Det utspelas förstås år 1889. Med hjälp av Ether Flyers (stålnitade rymdskepp som drivs av "ether propellers", en uppfinning av Edison) färdas man omkring i solsystemet där stormakterna har etablerat kolonier. Man kan slåss mot dinosaurier i Venus' djungler, utforska urgamla ruiner bland Mars' kanaler, fly från seleniter i månens djupa grottor och en massa annat skoj - och som en äkta gentleman bör man ju också hinna med sin eftermiddagsthé mellan varven.

Anders Blixt är en av Sveriges största fans av Space:1889. Han hade lite artiklar om spelet i gamla <I>Rubicon</I> och har även lagt upp en del egenhändigt material till det på www.rollspel.com. -- Åke
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Call of Cthulhu, Castle Falkenstein, Space: 1889 och det kommande GURPS Steampunk springer till minnet.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
äsch fan! Det var meningen att jag skulle ha lagt in ett svar här, men det kom uppenbarligen inte med! /images/icons/frown.gif.
Hursomhelst verkar det vara ett väldigt coolt spel. Vilka har gjort det? Går det fortfarande att få tag på genom återförsäljare, eller måste jag vända mig till begagnatmarknaden?

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Space:1889

<I>Vilka har gjort det? Går det fortfarande att få tag på genom återförsäljare, eller måste jag vända mig till begagnatmarknaden?</I>

Det gjordes av GDW (Traveller, 2300 m.fl); det gavs bara ut i en upplaga - som hardback - men de släppte även ett antal supplement och moduler till det.  Det sägs ska finnas S:1889-websidor därute; en websökning kan nog skaka fram en del.

Ingen aning var man kan hitta det idag, men det ges iaf inte ut längre. AS eller Hobbyspel kanske har det.

--
Åke
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Space:1889

Inte helt korrekt. Ta en titt på <A HREF="http://www.space1889.com/" target="_new">http://www.space1889.com/</A>. /Staffan "Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Erik Brickman

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
138
Location
Örebro, Sverige.
Discordian, m.fl. nämner Call of Cthulhu, men vad dom glömmer är att specificera ytterligare! Det finns (fanns, numera) en mycket bra version av detta spel som förr hette Cthulhu by Gaslight (box, utgiven av Chaosium i mitten av 80-talet), denna ägde jag ett tag innan jag sålde den - vilket inte var helt smart! Den kan ha utgivits i softback-version också, jag vet inte. I alla fall hade Chaosium gjort en mycket bra sak av det hela, med äventyr som var förlagda till Sherlock Holmes-eran (1890-talet), också med själve denne detektiv med i ett av äventyren!

Kan också varmt rekommendera Space:1889, ett jävla roligt spel om man är en älskare av engelsk-överklass-RPG-in-space!

Ett annat tips för att hitta gamla försvunna rollspel, är Internet-shoppen Dragon´s Trove (www.dragontrove.com)! Där hittas nästan allt.

Signing off. D.
 
Top