Nekromanti Spelvärld

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,688
Location
Värnhem, Malmö
Jag kan behöva lite hjälp med en fantasyvärld jag håller på att skissa på. Världen är en enorm, verkligt enorm, oval skiva på vilken människorna lever på en ganska liten bit. Meningen är att världen ska vara så stor att man kan hitta vad som helst, ett folk på hundra meters medellängd kan lätt få rum, men det mesta ska bara finnas som vaga aningar och rykten.
Inom teknologin så finns det luftskepp med ganska begränsad räckvidd, trots att man knappt har upptäckt järnsmidet. Det finns också en mycket primitiv variant av energivapen, mycket dyra, drivs med ädelstenar.
Humanoida varelser är alvaktiga troll, människor och något som närmast kan beskrivas som psioniska halvlängdsmän/misslor/älvor.
Om du känner att du kan bidraga med något, svara!

- Bobby
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Inte insektoida människoliknande alver?

.../images/icons/tongue.gif

Förlåt - jag är sjuk och trött. Hur som helst:

"Världen är en enorm, verkligt enorm, oval skiva på vilken människorna lever på en ganska liten bit. Meningen är att världen ska vara så stor att man kan hitta vad som helst, ett folk på hundra meters medellängd kan lätt få rum"

och sen:

"Inom teknologin så finns det luftskepp med ganska begränsad räckvidd, trots att man knappt har upptäckt järnsmidet. Det finns också en mycket primitiv variant av energivapen, mycket dyra, drivs med ädelstenar."

- Correct me if I'm wrong, men är det inte svårt att tänka sig att hela världen har en standard inom teknologin, när det "lätt" kan finnas hundrametersmän..? Det sannolika (?) verkar snarare vara att det finns alla möjliga kritter och prylar, ifrån amöbor till sofistikerade hjärnvarelser och från stenklubbor till kärnreaktorer.. Om nu världen är så stor som du säger..

//MiDGnÄLLIG

 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,688
Location
Värnhem, Malmö
Re: Inte insektoida människoliknande alver?

Jo, du har rätt om teknologin, men jag talade mest om människornas samhällen. Just fusionsreaktorerna kan man lämna till någon av Ytterkanterna (de verkligt märkliga delarna), och dessutom så ska själva världens natur vara sådan att nästan alla högteknologiska föremål som görs ska bli ornamenterade, tunga, spindelaktiga monstrositeter. Alternativt vara gjorda av trä med stora kugghjul.
Dessutom så kan det tänkas att det någonstans har utvecklat en kultur som på samma gång använder fusionsreaktorerna och stenklubbor...

- Bobby<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Bobby Magikern on 2001-03-15 17:38.</EM></FONT></P>
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,688
Location
Värnhem, Malmö
Re: STEAMPUNK!

Jo, lite steampunkig känsla är det allt, om man ser på maskinernas konstruktion. Dock så blir det problem med att få in själva ångan i det hela.

- Bobby
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Re: STEAMPUNK!

Nej nej, inga problem. Redan de gamla grekerna använde ångmaskiner. (Slog aldrig igenom eftersom man redan hade behovet fyllt av alla slavar.)

I alla fall, förslag till världen inbegriper:

Svampfolket. Hyfsat stora (50-70 cm), jordfasta svampar som lever. De tycker mycket om musik och spelar gärna en truddelutt. Kommer från HeavyMetal, en underbar tidning som varje fantasyälskare bör köpa. Finns en hel del skön fantasy där, oftast med lite sjuka saker eller porr inkastat.

/staffan

szandor@szandor.com
Tel: 073-695 05 19
Fnuppa: 3 blobbar
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,688
Location
Värnhem, Malmö
Re: STEAMPUNK!

Även om de gamla grekerna använde ångmaskiner så innebär inte detta att man har uppfunnit dem än. Som jag skrev tidigare, det kan finnas civilisationer där man har fusionsreaktorer och stenklubbor på samma gång.
Luftskeppen är snarare magiska än mekaniska, men kan inte åka så långt på grund av vissa navigationsproblem (inget järn, inga kompasser).
Angående svampfolken kan de säkert befinna sig någonstans i de djupa skogarna, den beboeliga underjorden eller någon liknande plats.

- Bobby
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,688
Location
Värnhem, Malmö
Det kan nämnas mer specifikt vad jag vill ah för bidrag:
- Religion
- Mytologi
- Platser
- Sedvänjor
- Konstiga Kreatur
- Andra bra saker
Spelområdets klimat är medelhavsaktigt med hav i öster och land i väster.
Me want feedback!

- Bobby
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Re: STEAMPUNK!

Ånä, du behöver ingen ånga för att det ska vara steampunk, inte.

Nightowl skrev en bra definition av det där på Gondica-forumet en gång. Jag ska se om jag kan hitta åt den.

<I>"I vidare bemärkelse är det SF/fantasy där man föreställer sig en miljö (oftast en alternativ historia, en "ukroni") som är väldigt lik en historisk sådan, oftast under viktoriansk tid - med skillnaden att där har gjorts uppfinningar som i verkligheten först gjordes mycket senare eller inte alls. Oftast är det också ekvivalenter till senare teknologi, som utnyttjar äldre metoder. Ofta förutsätter man också att den fysik på vilken teknologin ytterst bygger är annorlunda än i verkligheten, så att, säg, "etern" verkligen existerar."</I>

Inte en rad om ångmaskiner där, inte, och det där med viktoriansk tid tycker jag inte är så viktigt. (Hela inlägget kan läsas <A HREF="http://forum.rollspel.nu/showthread...ue&Forum=Gondica&Words=steampunk&Match=Entire Phrase&Searchpage=0&Limit=25&Old=allposts&Main=46659">här</A>)

Vad gäller världen i stort: jag tycker att det är en häftig idé. En kompis till mig var inne på litegrann samma sak för ett tag sedan. Hans värld skulle vara en gigantisk skiva som hela tiden expanderade utåt. Det gulliga var, att när man färdades ut mot kanterna, så färdades man också bakåt genom epoker i jordens biologiska historia. Längst ut mot kanten rådde prekambrium, när man kom in mot halva radien så stötte man på dinosaurier, och i mitten levde människorna i en medeltida teknologi.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,688
Location
Värnhem, Malmö
Re: Varelser

En preliminär egenskapslista är Vilja, Intellekt, Styrka, Uthållighet, Motorik, Sinnen och Snabbhet. Vanliga människor har bonusar mellan 2 och 10 på färdigheter och grundegenskaper som läggs till 2T6 som visar hur bra kvalitet slaget får. Djur har vanligen +2 i Intellekt, som en grundlinje.
En annan sak är att det finns jätteråttor av en leopards storlek i många delar av världen, om du behöver ta hänsyn till det.

- Bobby
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Retrofuturism...

...är i så fall den korrekta termen. Steampunk innehåller definitivt ångmaskiner.

För info om retrofuturism rekommenderar jag lajvbrev ett till "Mineva", det retrofuturistiska lajvet som tyvärr aldrig blev av.

http://www.abcmedia.se/mineva/ /staffan szandor@szandor.com
Tel: 073-695 05 19
Fnuppa: 3 blobbar
 
Top