Nekromanti Spelvärld: Interapokalypses med superkrafter

Matolo

Warrior
Joined
26 Nov 2004
Messages
233
Location
Göteborg
Teknologiskt 80-tals sci-fi: nedgången, övervuxen monumental-funktionalism (uppskalad sovjetbetong), små kassettband och så inihelvete mycket kablar och avgasrör. En dator är en druvklase grönsvarta proto-CRT-skärmar över en tardis-ring av tangentbord och manuella omkopplingsstationer. Mer vred och switches än lampor. De rostande metallpanelerna luktar olja - inte plast.

Människor bor i stora, glest belägna bunker-städer: under jorden, i berg ovanför molntäcket eller på havsbotten. Utanför dessa känns människan liten: höga, branta bergskedjor, slitna wire-broar över bottenlösa raviner, ständigt förändrade djungler av jättelika träd, och så ändlösa öknar. Man använder fordon, eller lufttäta, smidiga skyddsdräkter. Kontakt med atmosfären ger Annihilation (2018) body horror. I sällsynta fall kan man också utveckla mystiska krafter. Det fåtal som överlever detta är förändrade, ofta våldsamma eller åtminstone oberäkneliga: de är “Touched”. Sådana nedkämpas eller fördrivs, med ett smalt undantag: den som har användbara krafter, men ser ut och talar som folk, kan erbjudas plats i det förband som utgör städernas huvudsakliga försvar mot omvärlden.

Jordnära eller ganska diskreta specialeffekter: mer spotta syra än kasta eldboll, ingen pastell - tänk daller i luften och tryckvåg. Snabbhet utan fartränder. Krafternas otyglade natur och framför allt deras ursprung driver allmän fruktan och misstro bland vanligt folk. Endast de som gång på gång bevisat sin duglighet och lojalitet får röra sig på öppen gata, och då bara i särskilda “blandade” kvarter. De “rena” människorna har specialutrustade elitförband som kan hävda sig väl mot små grupper Touched om så skulle behövas, men de förlitar sig hellre på inbördes hackordning. Bättre behandlade övre skikt inom den förtryckta minoriteten bringar ordning i leden.

Rollpersonerna skickas ut i den oförlåtande omvärlden för att lösa städernas problem: undersöka en utpost som plötsligt tystnat, vakta en medicinförsändelse, hämta urgammal teknologi från ruiner av någon tidigare epok. Eftersom rollpersonerna redan är “berörda” behöver de inga skyddsdräkter. Från städernas perspektiv är de billigare än stridsvagnar, och man slipper äventyra riktiga liv.

Spelstilen är lågmäld och nykter, riskerna verkliga och avvägda. Offra allt för folk som avskyr dig. Superkrafter, men helt utan glamour. Underkläderna innanför byxorna. Motståndet kan visserligen vara olika sorters monster från befläckad natur, men lika gärna desperata eller hämndlystna grupper av förskjutna (hur hantera?) eller trupp från konkurrerande stad. Kanske just de “rena” man eskorterar ger omoraliska eller vansinniga order, eller får panik under en lång, oväntad helvetesstorm och vill konfiskera gruppens dricksvatten.

Går det att få det här konceptet intressant? Något som saknas eller måste bort? Kommer du på några exempel där liknande har gjorts bra? Risker?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,951
Location
Ludvika
Jag är helt för. Men rent spontant: låter intemycket av det väldigt likt Kranks Rotsystem?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,951
Location
Ludvika
Rymdhamster;n332100 said:
Jag är helt för. Men rent spontant: låter intemycket av det väldigt likt Kranks Rotsystem?
Kanske inte så mycket superkrafter, i och för sig.
 

Matolo

Warrior
Joined
26 Nov 2004
Messages
233
Location
Göteborg
Tja, det vore väl inte missvisande att kalla det Rotsystem med superkrafter, apartheid och mer våld. Ursprunget är lite mer komplicerat än så, men likheten finns.

Systemet är avgjort crunchigare - speciellt om man komponerar egna krafter istället för att välja dem. Mer stridsfokus, men alltjämt låg detaljskärpa. Man tål rätt mycket däng. En enad grupp är så stark att våld oftast är framkomlig väg. Det är de långsiktiga konsekvenserna och oavsiktlig förstörelse man behöver väga det mot.

Speltiden ska mest gå till gruppdynamik, plågsam interaktion med dryga "rena" människor, samarbete och rivalitet inom och mellan olika grupper Touched (behöver en svensk term snart), av samma eller annan rang. Problemlösning, utredning, käbbel, gärna lite romantik. Vad är rätt och är det mödan värt. Och så några feta kulmen-strider där de passar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Jag tycker om tanken. Inte bara för att det liknar Rotsystem =) Men för att det tar delar av samma grundkoncept men sätter ihop det på annat sätt, och utforskar grejer som inte riktigt låter sig göras direkt i Rotsystem. Jag gillar superkrafter =)

Jag gillar också att man bör kunna skapa ganska bra berättelser kring utsatthet och utanförskap med de här verktygen. Sånt har gjort bra med superkrafter förut, så man vet att det funkar. X-men är väl det klassiska exemplet på outcasts med krafter…

Jag tipsade ju på Discord om Summerland, som även var en inspiration till Rotsystem. Outcasts som kan vara ute i en skog där vanligt folk drabbas av vansinne / sirensång.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Matolo;n332104 said:
Speltiden ska mest gå till gruppdynamik, plågsam interaktion med dryga "rena" människor, samarbete och rivalitet inom och mellan olika grupper Touched (behöver en svensk term snart), av samma eller annan rang. Problemlösning, utredning, käbbel, gärna lite romantik. Vad är rätt och är det mödan värt.
I vanlig ordning är ju jag inte superduperintresserad av regelmekaniken (även om den i det här fallet ser ut att bli enkel nog även för mig), men börjar snarare fundera på hur man kan konstruera hjälpsamma verktyg för SL att uppnå det här. Punktlistor, goda råd, färdiga strukturer att kasta in eller använda som skelett… Vad man uppmuntrar när gruppen rollpersoner skapas, vad man kompletterar med i form av SLP:er för att bygga välfungerande, intressanta konflikter.
 

Matolo

Warrior
Joined
26 Nov 2004
Messages
233
Location
Göteborg
Arbetsnamn: Vi var människor
Nej, det här med att bli “oren” ska inte bara råka hända; allmänhetens förakt måste bottna i något fulare än otur. Man döms till orenhet, som alternativ till avrättning. Processen är inte exponering för atmosfär, utan fastskruvning i Wolfen/Frankenstein-bår där kontrollerade mängder kroppsvätskor från fallna vidunder slangas genom ådrorna under flera plågsamma veckor. De allra flesta blir vansinniga monster och avlivas under processen. De som överlever benådas, avidentifieras (antar slavnamn) och sammanklumpas med allt från seriemördare till folk som inte kunde betala hyran. Väl i “strafflegionen” har man så mycket fri rörlighet mellan grupperna att man till slut hamnar bland folk man står ut med - de som har kompatibla värderingar. Riktlinjer för grupp-byggandet tänkte jag putsa upp till en separat post om hur man bäst gör funktionella men ändå intressanta sällskap för samarbetsäventyr.
Matolo;n332671 said:
Det här är inte ett citat utan bara en länk till gruppmakardiskussionen.
.

De "rena" människorna är alltså arslen mot rollpersonerna för att de "minsann förtjänar det", enligt en säkerligen bekant myt om fri vilja. De rena kommer undan med det genom att söndra och härska: upprätthålla en pyramid där övre skikt håller koll på lägre, endast låta orena agera i små grupper - ofta i konkurrens mot varandra - samt genom ett sofistikerat Stasi-nät av spioner och informanter som gärna säljer ut misstänkta revolutionärer för ett slappare skift och renare lakan.

Tech-level skruvas tillbaka något; närmast mellankrigstid. Städerna har kustartilleri-bunkrar insprängda som skydd mot annan stads armé, men även (oftare) mot angripande monster. Således kalibrar upp till Cthulhuzilla. Att säkra blod (eller kanske ett specifikt endokrint organ?) från monster man nedgjort ingår i Orenas stående uppgifter. Orenas krafter beror ju på vilken cocktail de fick under sin konvertering, och städerna utökar gärna verktygslådan.
 
Top