Nekromanti Spelvälden för SL/RP

draenor

Veteran
Joined
28 Feb 2001
Messages
31
Location
JKPG
De flesta SL komplicerar världen för mycket, jag vet själv av erfarenhet hur det blir efter ett tag. Det är inte bra när RP:na går och letar upp de mäktigaste monstren för att få mycket hjältepoäng/experience/BP ...

En bra ide är att skapa en enkel D&D värld av det. Där dy ska börja plocka bland monstren som finns, för att bestämma graden av seriösitet.

Om du vill ha ett ganska troligt äventyr och värld, så är en mycket bra ide att låta alla RP:a börja som bönder på en bondgård eller något. Glöm bara inte att det är MYCKET viktigt med en enkel bakgrundshistoria till samtliga spelare, favorit mat, sysslesättning osv.

Världen sen då, varför inte helt enkelt bygga upp den systematiskt. Man kan ju tänka sig att drakar är ett ganska onödigt, och samtidigt väldigt ansträngande för spelledare att ha med, det är ju som sagt inte bara för RP:na att gå runt att slakta drakar eller så. Så lägg in drakar endast some legender, som man kan ha hört talas om genom sägner och sagor osv. Gör det samtidigt klart för alla spelare att de sa spela människor, att ha en grupp på 2 barbarer, en högalvisk riddare, 1 grottalv och en troglodyt är ingen lyckad kombination. Låt samtliga varelser förutom människor vara väldigt ovanliga i den värl du skapar. De finns, men samhällena är små och ovanliga, och de blir helt enkelt inte accepterade i en vanlig människostad. Lägg världen enkel. Dessutom måste du tänka på magisystemet. Magi ska vara ovanligt, och inte vara för allmänt bruk. Magi är farligt, man fruktar och respekterar magi. Man bråkar inte med någon som är det minsta magikunnig. Dessutom ska magi oftast vara förbjuden, och magiker jagade av hjältar. Det är farligt att ha magiker i en stad, de kan ställa till med mycket, men dock finns det de städer som tillåter magiker, kanske bara precis, men ändå. Annars så brukar ju magiker inte vara så vanligt över huvud taget, de flesta människor tror inte alls på magiker, och många föräldrar använder deras namn för att skrämma barnen.

Sen en mycket viktig del av rollspelandet är att man verkligen spelar ut karaktären. Ex en bonde ska vara rädd, och undvika att döda någon. En riddare ska vara först ut i striden, nobel och hjältemodig (kan dock variera med tanke på bakgrund etc..)

Kom ihåg att ju mindre spelarna vet om regelsystemet, ju enklare det blir för SL att improvisera. Det ska igentligen bara vara SL som kan regelsystemet utantill, och bra.

God dag~

~Sir Warranty, Knight of the round table - A Castle Camelot division: www.castlecamelot.com
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
jag vet inte om du menar någon eller några av de färdiga spelvärldarna eller någogon eller några hemmabyggen du stött på men jag tycker nog att ditt förslag är mer komplicerat än standarden.

Jag håller med om att det inte är bra om spelare springer omkring och söker efter erfisar eller vad man nu har för belöning om det inte är en sådan typ av kampanj. Men det har jag aldrig förknippat som ett problem med världen utan snarare regler, spelledare eller spelare.

Och ditt förslag om att välja monster för att bestämma seriositeten - hur vet man vilka monster som är oseriösa? älvfolken, de monster som ser underliga ut, de som inte kommer från en mytologi eller vad? Jag kan förstå sollring bland monster av diverse olika anledningar men seriositet är ingen av dem jag hittills stött på.

Bakgrunder och startmiljöer. Du rekommenderar att låta RP börja som bönder. Inget fel i det men är det inte bättre om RP börjar där de passar äventyret och världen. Om jag ska spela ett äventyr med hovintriger i en miljö liknande 1500talets rankrike är det fel att börja som bönder.
Sen tycker jag personligen att ifall bakgrunden går in på favoritmat då är det en rätt så utförlig sådan, långt ifrån enkel.

Världen. Varför är drakar ansträngande att ha med? Det förstår jag inte riktigt.
När det gäller RPs raser så hänvisar jag till stycket ovan. Väldigt fel att bara spela människor om kampanjen är satt i ett dvärgrike t.ex.

Lägg världen enkel? Vad betyder det?

överhuvudtaget tycker jag att ska kan bytas ut mot kan i ditt inlögg.

Att rollpersoner ska spelas trovärdigt/rätt och så är givet i rollspel tycker jag.

När det sen gäller hur mycket spelarna ska veta om systemet så hör det ihop med spelledarpreferens. Vi hatar väl alla regelnördar som anmärker om man gör en regel fel men i allmänhet tycker jag det är bra om spelarna vet grunden, t.ex. i D&Ds fall att man lägger samman olika modifikationer och lägger ihop det med resultatet på tärningen för at få framn slutresultatet, och stridsgrunderna så att det går snabbt och smidigt.

Daniel "Warduke" Schenström
 
Top