Speltimmen v9-12

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! En tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:
  • Helst ett nytt spel varje vecka (även om trådarna kommer en gång i månaden).
  • Helst spela minst 60 minuter.
  • Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Mitt mål är att förbättra mina stats på SteamHour. Det vill säga, ha färre spel jag aldrig startat eller som jag spelat väldigt kort tid.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner för det. Använd det om ni vill:

75 – spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 – Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 – "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 – Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 – Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.

Det är knappast ett nytt spel för mig men efter 110 timmar ungefär har jag spelat klart grundkampanjen i Persona 3 Reload till Switch 2.

Det är ett sjujädra spel, alltså. Dels är det ju till grundformen ett klassiskt turbaserat JRPG vilket ju är precis vad jag vill ha egentligen. FFVII Remake var ju mest ett actionspel, och även Expedition 33s jäkla timing-system gör att det sjunker några snäpp för mig. Det är såhär jag vill ha det, liksom.

Sedan är det ju också ett lifesim. Grund-spelloopen är ju alltså att man spelar en gymnasieelev som går på lektioner och skapar (och stärker) sociala band med folk, och minst en gång i månaden går man istället och besöker en stor dungeon där man slåss mot monster och levlar. Ju starkare ens sociala band är desto fräsigare summons får man, och jag tror att ens summons påverkar i andra riktningen också.

Men spelet är såklart mer än sin mekanik – det är ett spel om att växa upp och hitta vänner och räkna ut vad man vill göra med sitt liv, möta motgångar och förändras av dem. Karaktärerna i plotten blir kära, erkänner sin kärlek, fortsätter vara vänner när kärleken inte besvaras (och blir ihop när den gör det). De tvingas ge upp sina drömmar och byter ut dem mot andra, men tycker ändå att det går bra för det finns viktigare saker här i livet. Det är ett spel om hur viktigt det är att inte isolera sig, utan engagera sig i andra människor och göra det på deras villkor. Och ett spel om att tiden är begränsad och man hinner inte med allt – man får göra sina val och prioriteringar och sedan försöka hitta sätt att vara OK med dem.

Kort sagt – ett sjujädra spel. Och jag tror inte det bara handlar om att jag plöjt ner 100 timmar i det och därför måste intala mig att det är bra.

Jag spelade det på normal svårighet och tyckte inte att jag gjorde speciellt mycket grindande, men jag hade verkligen noll problem. Det är inte ett svårt spel på det sättet. Jag var nästan konstant överlevlad, kändes det som. Kanske för att jag envisades med att slåss mot varje monster och alltid välja Exp-boost när jag kunde? Oh well.

Man får inte hata JRPGs, man får inte hata enformig dungeoncrawling. Jag tyckte det blev ny estetik i dungeonen tillräckligt ofta och att gamla fiender med ny färg och nya krafter/svagheter räckte för mig. Men är man känslig för enformighet är det nog fel spel.

Nu vet jag inte om jag ska fortsätta med Persona 5 eller om jag ska köra P3-DLCn. Kanske båda. Jag lär inte köra P5 på Switchen dock; det finns ju bara i lågupplöst 30fps-version (ingen Switch 2-patch i sikte).

BETYG: 95

Jag har spelat fem timmar Persona 5 idag, och jag förstår 100% vad min kompis menade när han om Personaspelen sade att "det är typ samma spel, bara olika story". Vissa saker har nya namn, en del knappar är annorlunda (oklart ifall detta beror enbart på att det är ett annat spel eller om det också beror på plattformsbyte), men i stort sett så är det ju exakt samma. Dungeons är "Palats" och de är typ i folks huvuden snarare än i en extra timme mitt på natten. Men man har samma lifesim-kontra-dungeoncrawl (även om just rutinen i lifesim-delen inte hunnit komma igång än), man har Personas som man kan byta mellan för man är extra speciell, fiender har svagheter, utnyttjar man svagheterna kan man göra all-out-attacks…

Det som är nytt är väl att man tydligen skaffar nya Personas genom att övertala dem, som i SMT-spelen, snarare än att man bara får dem randomly när man vinner strider.

Storyn och miljöerna är klart mörkare – skolan man går i är mer sliten och de vuxna som jobbar där är klart sämre vuxna. Det blir allvarligare, och det blir allvarligt fortare. I like it. Jag fattar varför folk tycker att P5 är ett så bra spel.

Jag skrev om det här spelet 2024 också, men då spelade jag ju bara en timme. Och herregud vad man inte hinner komma någonstans i ett Personaspel på en ynka liten timme…

BETYG: 95

Eftersom det inte finns en version som kör i 60fps på Switch 2, och eftersom spelet dessutom inte vill erkänna att jag har en Nintendoprenumeration (vilket krävs för nätverksfunktionerna vilka de nu är) så kör jag det på Steam via Sunshine (eller snarare forken Apollo) + Moonlight-kombo, precis som jag gjorde med Andika. Det funkar otroligt smidigt och bra, får jag väl säga. Hemma-streaming är helt enkelt en väldigt trevlig lösning på att vilka sitta i sin fåtölj framför sin TV utan att behöva dra långa HDMI-kablar över hela hemmet…

Back