Speltimmen v52 2023 – v1 2024

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Speltimmen! En tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:
  • Helst ett nytt spel varje vecka.
  • Helst spela minst 60 minuter.
  • Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Mitt mål är att förbättra mina stats på SteamHour. Det vill säga, ha färre spel jag aldrig startat eller som jag spelat väldigt kort tid.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner för det. Använd det om ni vill:

75 – spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 – Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 – "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 – Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 – Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Jag köpte Diablo IV och hann spela det en bit innan jag fick för mig att installera AMDs drivrutins-hanterare för att hantera, tänkte jag, min AMD-processor och AMD-grafikkorts drivrutiner. Det skulle jag inte gjort, men nu får jag åtminstone börja det nya året med en ny, fräsch installation av Windows. Visste ni förresten att Windows 11 verkar ha återställningspunkter avaktiverat, så man inte har något sätt att gå tillbaka om något går fel?

Nå, Diablo IV är såklart Diablo. Gameplay är klick klick klick klick klick klick klick klick på monster tills de dör, sen klickar man på looten. Då och då får man fullt med loot i sitt inventory och får ta sig till en stad eller nåt. Eller tömma själv. Då och då levlar man, då går man in i ett färdighetsträd och gör val man är säker på är kassa, för man är usel på och dessutom helt ointresserad av att "opta builds".

Diablo IV är snyggt, även på mitt 3050. Jag ser fram emot att testa lite på 3080-kortet jag har hemmavid. Storyn känns åtminstone såhär i början mer intressant än den för Diablo 3. Det känns också som att det är mer filmsekvenser och voice acting etc. Och story gillar jag ju när det är.

Sedan är det ju always-online och fyllt av microtransactions. Båda är såklart bajs. Always-online betyder att det laggar om och när man har kass uppkoppling och, om jag fattat rätt, att man eventuellt behöver ha med andra spelare att göra i vissa områden. Det har jag aldrig riktigt förstått poängen med. Varför skulle jag vilja dela datorspelsvärld med en massa random idioter som springer runt? Det är ju BARA störigt. Det var ju därför jag gillade Guild Wars 1; där var det bara "MMO" i byarna åtminstone. Resten av världen var instansierad.

Jag har inte sett något jag brytt mig om i butiken än. Lite snygga kosmetiska kläder och så, men… liksom de kostar 250 spänn. Nej.

Vad jag förstått finns det också "säsonger" av "content" som man kan spela efter att man klarat av spelet. Varför man nu skulle vilja spela vidare när man redan klarat spelet. Folk är konstiga.

Men ja, gillar man Diablo så har man nog redan en bättre uppfattning än mig om ifall man gillar det här. Jag har hört att hardcore diablo-spelare som bryr sig om balans och engagerar sig i builds är missnöjda med vissa karaktärer. Jag bryr mig inte riktigt; än så länge är min meromantiker rolig.

BETYG: 90−
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Jag har spelat 65 minuter av Twin Mirror.

Det är åtminstone hittills mestadels en walking sim med Viktiga Val™, som handlar om en snubbe som kommer tillbaka till sin födelsestad för att hand bästa vän dött. Han har inte varit i stan eller pratat med vännen på två år, inte sen han flydde stan pga reasons. Överlag är huvudpersonen inte en supersympatisk typ och har rätt usla interpersonella skills. Vilket jag såklart känner igen mig i, så hans klumpigheter etc slår lite extra hårt. Jag vet inte om det finns nån övernaturlig aspekt av storyn, men huvudpersonen har ett vackert minnespalats fyllt av kristall och eventuellt en annan person som bor i hans huvud.

Jag tröttnade och stängde av efter att jag failat typ 5-10 gånger i en dryg drömsekvens där man jagas av en grej. Kontrollerna är inte riktigt gjorda för action, och jag är dessutom rätt dålig på sånt.

Jag vet inte om jag kommer att återkomma till det här spelet. Det är snyggt, framför allt för ett AA-spel (som jag nog ändå betraktar det som tror jag) och storyn är inte dålig även om manuset bitvis är ganska stelt. Men det finns så många andra spel som inte har frustrerande actionsekvenser som jag kan spela istället…

BETYG: 85+
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Jag har spelat en hel massa Hades. Det förtjänar faktiskt all eloge det redan fått, fasen vad bra action det är. Efter en veckas ganska intensivt spel har jag precis nått fram till slutbossen, och det är verkligen utmanande svårt, samtidigt som jag ständigt känner mig lite bättre, både mekaniskt och skicklighetsmässigt. Röstskådespeleriet, speciellt från huvudpersonen Zagreus, gör mig också riktigt imponerad, även om det ibland är lite långsamt uppläst. För att vara en prins av helvetet är Zagreus både artig och trevlig. Tänk att man inte måste vara en skitstövel för att vara en bra karaktär!

Bonuspoäng till spelet eftersom det är väldigt välanpassat till en nybliven förälder. Lite mysig story då och då, men det är lätt att hålla i huvudet trots sömnbrist. Och det är lätt att hoppa in och ut ur spelet, och en hel rond tar inte superduper lång tid, lätt att passa in mellan blöjbytena och barnvaggandet.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Guardians of the Galaxy är gratis på Epic Store och jag tog mig tid att testa. Det är en hel del käftslängande mellan karaktärerna, det är en rätt schysst stridsmekanik som är väldigt tumultartad, men större delen av spelet handlar om att hålla nere en knapp och vänta medan spelet kör en in-game cut scene i 3-5 minuter. I vissa cut scenes ska man reagera efter 1-2 minuter och instruktionerna var rejält oklara - spelet är gjort för Playstation, där hjälpsidan exempelvis hänvisar till cirkel och andra PS-specifika kontroller- vilket inte blir en tydlig konvertering till PC. En cutscene var på 2 minuter och när jag dog för femte gången gav jag upp och kollade på en walkthrough, då jag var så trött på att behöva lyssna på den där cutscene-snutten man inte kunde klicka sig förbi. Kort därefter avinstallerade jag spelet, efter fyra timmars spelande.

BETYG: 80
 
Top