Nekromanti Speltimmen v51 2018

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka. UNDANTAG: Pga orsaker kommer denna regel att tillfälligt att degraderas till att vara en "svag målsättning".
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Jag har just haft igång Hawken i över en timme.

Jag tänker inte räkna det som veckans spel, för PC-servrarna är nere och det går inte att spela; jag hade bara igång det för att få bort det från listan över spel på SteamHour.

Hawken var ett spel med positiva och negativa sidor, medan det var igång.

Positivt: Mechas. Bra kontroller. Apsnygg grafik.

Negativt: Bara fucking jävla kuk-multiplayer. Multiplayer kan gå och dö. Det här med att det nu hur länge som helst i princip enbart kommit mech-sims som är multiplayer fucking only (Mechwarrior, Hawken, första Titanfall...) måste sluta. NU. Jag menar, det var jättebra att vi fick Titanfall 2, men jag längtar definitivt efter Mechwarrior 5. Synd att det inte ser ut att vara en tiondel så snyggt som MWO, men tydligen är multiplayer det enda populasen bryr sig om. Fy fan vad jag avskyr multiplayer, multiplayerspel och multiplayerkultur. Men som fucking vanligt är det väl jag som är undantaget, outliern. Hela jävla gamingvärlden verkar helt besatta vid E-peen-mätningstävlingar. Helt jävla tragiskt.

Så, ännu en balanserad, välavvägd och positiv recension in the bank...
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,788
Fy fan vad jag avskyr multiplayer, multiplayerspel och multiplayerkultur. Men som fucking vanligt är det väl jag som är undantaget, outliern. Hela jävla gamingvärlden verkar helt besatta vid E-peen-mätningstävlingar. Helt jävla tragiskt.
Tell us how you really feel(tm)
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Vi spelade mutant chronicles brädspelet i förrgår efter att jag haft lite nostalgi sen senast (ca 15-20 år sen) och det är ju fantastiskt!

Det har kommit massor med gå omkring och döda saker brädspel de senaste åren och här kommer några skillnader:

i de flesta nya har man en gubbe i detta har man ett stridspar, det gör det lite roligare, mna kan riskera lite mer och man har lite mer variation eftersom en är mer fokus på närstrid och en på avstånd.

Likt de flesta sånna här spel så har man en "spelledar" som styr skurkarna, och likt de flesta sånna här spel är det tänkt att man kan byta vem som har den rollen. Det som aktivt gör det här bättre i mutant chronicles är helt genialt och jag fattar inte varför det inte alltid är så här:
först och främst så är spelledarens mäktighet baserad på spelarna så när de levlar tillräckligt så möter de svårare motstånd.
Men det genialiska är att spelledaren får xp på sitt eget stridspar (som alltså inte är med i spel) samt bonusar för när spelarna failar extrauppdrag de kan ha. Man hamnar alltså inte efter för att man spelar monstren, snarare tvärtom för om du ligger efter är det troligt att när du är spelledaren så kommer du få använda fetare monster och då träffar du oftare och då får du mer xp och kommer ikapp.

Det här gör ju mer aktivt att man faktiskt VILL variera vem som är SL. Det här är en mekanik som är lite rough in the edges å skulle kunna finslipas lite men jag är nästan chockad att det inte gjorts förut.

Jag har haft en idé om ett taktikspel i huvet ett tag nu och man kanske måste göra något åt det... Det här skulle passa jätte bra.

Iaf så är jag jättenöjd, enkla regler, bra mekaniker. Det går absolut att utveckla men med tanke på hur gammalt det är och att dess genomtänkthet klår de flesta spel i liknande genre så får det 90 i betyg.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Jag har nu plågat mig upp till 60 minuter i Just Cause 3.

Det har HORRIBLA jävla kontroller. Om man spelar med handkontroll så får man ingen precision alls när man ska skjuta. Och om man spelar med tangentbord+mus så får man visserligen precision, men inget annat funkar - bilkontrollerna är t.ex. helt fruktansvärda. Till exempel det här med att kameran hela tiden autocentreras. Plus att biljävlarna är extremt sladdriga - och ibland bara gör en tvärgir mitt på en väg av ingen större anledning.

Det märks också tydligt att det här spelet aldrig var tänkt att köras på PC. Vem tänker ens tanken att ha Ctrl som "tillbaka"-knapp? Samtidigt går det som sagt inte att skjuta när man använder handkontroll, så uppenbarligen är det inte gjort för konsoll heller.

Jag stör mig också i vanlig ordning på bristen på vettig karta. Ska det verkligen vara så förbannat svårt att bara ge mig en minimap som visar mig mina måltavlor i det närmaste området?

Jaja. Vad handlar spelet om då? Tja, en ganska okarismatisk köttklump med halvdassig accent som heter Rico återvänder hem efter två tidigare spel, och ska försöka ta tillbaks sin hemort från en skurkig skurk som skurkat åt sig en massa unobtanium. Det verkar typ vara det.

Har jag då inget positivt att säga? Tja, jag kan förstå att folk som gillar att skapa sitt eget kul uppskattar den dubbla grappling-kroken. Det var faktiskt rätt kul att sätta ihop saker och få dem att åka mot varandra, i typ fem minuter eller så tills jag påmindes om hur dåliga kontrollerna är. Hade inte kontrollerna hatat mig, och hade jag haft en vettig karta, så hade jag nog tyckt att sandbox-aspekten med att befria olika delar av kartan var ganska skojjigt. Jag skulle ju egentligen inte ha något emot att hitta något kul sandbox-spel att sänka tid i, men hittills är det nog det gamla och halvbuggiga Prototype som är det enda jag faktiskt gillat. Och det spelets bossar är alldeles för svåra för mig.

BETYG: 80-
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,162
Jag har spelat "west of loathing" och "minit". Båda på Nintendo Switch.

West of loathing är ett rollspel som lutar sig väldigt tungt på text och humor. Grafiken är svartvita streckgubbar, miljöerna återanvänds konstant, dialogträden är nästan platta och stridssystemet är basalt; turordning med några färdigheter att använda. Tur då att beskrivningarna, i textformat, av miljöer och i dialog, är väldigt roliga. En favorit är när spelet gradvis bryter fjärde väggen för att äcklas över att spelaren väljer att låta spelarkaraktären undersöka spottkoppar. Berättarrösten ger gradvis äckligare och äckligare beskrivningar tills den helt ger upp att skriva mer.

Spelet driver med sig självt, western-genren, nördkultur och en massa andra saker. Den fattiga grafiken kompenseras av att det finns mycket att upptäcka, och många alternativa vägar fram förbi hinder. Ett tidigt exempel är att man måste skaffa en massa dynamit för att öppna en blockerad järnvägsräls. Jag upptäckte minst två sätt att göra det på, och det finns antagligen fler.

Spelet är kanske lite väl långt. Man öppnar gradvis upp nya områden, och ställs inför en massa små-quests och ett större mål att komma vidare. Efter att ha öppnat två nya områden så börjar jag tröttna lite på bristen på grafik och gameplay. Men det var kul så länge det varade!
Betyg: 90

Minit är, återigen, avskalat på grafik och gameplay. Det är ett spel modellerat på de äldre Zelda liren (top-down perspektiv, man rör sig över en fix skärm som flyttas då man kommer till kanten, man hittar en massa verktyg som låser upp nya bitar av kartan). Grafiken är även här svart/vit. Twisten är att man bara har 60 sekunder på sig, sedan dör man och vaknar upp i sin säng. Utmaningen blir att "låsa upp" nya bitar av kartan för att komma vidare. Rätt kul, lagom långt och rätt charmig grafik och story.
Betyg: 90. Inget jag återvänder till, men kul att spela igenom en gång.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Jarl;n302941 said:
Är det inte roligare att spela spel du tycker om istället?

Jag har spelat en hel del av spel jag tycker om den här veckan, men de har jag ju redan skrivit om så de får ingen ny text - jag har kommit framåt i både Final Fantasy XII och The Secret World, och ämnar spela minst nån timme eller så av Gris ikväll.

Däremot hade jag ju av någon anledning köpt Just Cause 3, antagligen pga en kombination av att jag gillade början av ettan, att det var på rea och att jag har en girig samlartarm som gärna vill att jag ska ha kompletta serier. Och om jag nu väl köpt det så vill jag ju spela det en timme, om inte annat så att det byter kolumn på Steamhour =)

Jag trodde att jag skulle gilla JC3, men det gjorde jag inte. Inte ens efter en timme, då man tycker att jag borde vant mig vid kontrollerna.

Däremot är det inte osannolikt att jag spelar upp mig till en timme av Mega Man 11 och Hollow Knight den här veckan; de är ju rätt OK båda två. Jag vill ju passa på att avverka lite spel på listan nu när jag är ledig...
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,162
krank;n302942 said:
Jag har spelat en hel del av spel jag tycker om den här veckan, men de har jag ju redan skrivit om så de får ingen ny text - jag har kommit framåt i både Final Fantasy XII och The Secret World, och ämnar spela minst nån timme eller så av Gris ikväll.

Däremot hade jag ju av någon anledning köpt Just Cause 3, antagligen pga en kombination av att jag gillade början av ettan, att det var på rea och att jag har en girig samlartarm som gärna vill att jag ska ha kompletta serier. Och om jag nu väl köpt det så vill jag ju spela det en timme, om inte annat så att det byter kolumn på Steamhour =)

Jag trodde att jag skulle gilla JC3, men det gjorde jag inte. Inte ens efter en timme, då man tycker att jag borde vant mig vid kontrollerna.

Däremot är det inte osannolikt att jag spelar upp mig till en timme av Mega Man 11 och Hollow Knight den här veckan; de är ju rätt OK båda två. Jag vill ju passa på att avverka lite spel på listan nu när jag är ledig...
Jag är nyfiken på vad du tycker om Hollow Knight. Både jag och, om jag minns rätt, Jocke älskade det.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,788
Hollow Knight var bra, men jag orkade i slutändan inte spela klart det. Till slut fanns det inget utforskande kvar, bara bossar, och bossarna var inte det roliga, snarare tvärtom.

Det är nånting med spelet som är lite störigt; det är aldrig på ens egen sida. Man känner sig motarbetad och alla gånger något är på håret så förlorar man. Contact damage känns inte speciellt fräscht heller.
 
Top