Speltimmen v50–51 2023

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Speltimmen! En tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:
  • Helst ett nytt spel varje vecka.
  • Helst spela minst 60 minuter.
  • Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Mitt mål är att förbättra mina stats på SteamHour. Det vill säga, ha färre spel jag aldrig startat eller som jag spelat väldigt kort tid.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner för det. Använd det om ni vill:

75 – spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 – Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 – "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 – Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 – Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Jag har köpt Final Fantasy VII: Remake Intergrade igen. Jag skrev om det för ett par år sen när det kom på Epic, och nu köpte jag det på Steam.

Sedan dess har jag bytt dator, och de har säkert patchat spelet ett par vändor också. Det flyter på fint nu, hamnar på rätt skärm och utöver lite stuttering då och då har jag egentligen noll tekniska problem.

Spelet… Well, så länge jag inte tänker på det som FF7, utan som ett actionspel med FF7-kläder, så är allt fint och bra. Jag tycker verkligen inte om actionstridssystemet, utan hade föredragit turbaserat/ATB, men jag inser också att jag är en gammal relik med konstig smak. Och vill jag spela emd ATB så är ju original-FF7 fortfarande fullt spelbart.

Men det är ett bra spel som ger mersmak, absolut.

Jag kommer garanterat spela vidare på det nån vända i framtiden. Har lite många bra spel som står på kö just nu, bara. Ska klara Spiderman, sedan tänkte jag nog Control, sedan Alan Wake II…

BETYG: 95−
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Jag har spelat 66 minuter av Metal Gear Solid 3: Snake Eater.

Eller ja, det är ju ett Kojimaspel, så spelat har jag väl egentligen bara gjort i kanske 20-30 minuter, innan dess kollade jag på introt.

Och ja, well, det är en prequel. Jämfört med MGS2 saknar jag radarn, och det känns lite ovant att spelet verkar vara indelat i tydliga scener/skärmar; MGS1 och 2 kändes mer freeroam:iga även om de inte nödvändigtvis var det. Här känns det mest som att djungeln man krälar runt i består av separata "rum" som inte har något med varandra att göra. Det finns ingen backtracking, åtminstone inte än.

Nå; MGS3 är inte det MGS jag gillar mest. Jag gillar visserligen att fokus ligger på stealth, men… jag är verkligen inte förtjust i djungelmiljön. Jag föredrar helt enkelt Shadow Moses / tankern / plattformen från MGS1/2.

Kontrollerna är dugliga. Grafiken är, well, lätt upphottad 360/PS3.

Nån gång borde jag väl spela igenom det här. Men det känns också som det MGS man typ borde kunna skippa, tillsammans med Peace Walker.

BETYG: 90−
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Borderlands 3 har gått varm på datorn under senaste dagarna. Jag har tidigare bara spelat Telltales version där det var mycket mer story medan det här spelet mer handlar om förstörelselusta, då första vapnen jag fick tag på i princip dödar allt på skärmen. Några få bosser har jag dött mot, men annars har de aldrig haft någon chans på den högsta svårighetsgraden jag kör. Då är jag inte heller något ess på first person shooter.

Kul att se att Rhys från Telltale games kom tillbaka på ett hörn. Jag gillade även attityden, men efter ett tag blir den rätt tjatig när i princip 90% av alla karaktärer är over-the-top-sociopater. Jag har ännu inte spelat klart spelet, men det borde inte vara mycket kvar, för jag har ignorerat alla side missions. Side mission som mestadels bestått i "leta efter X pryttlar på Y ställe". Det finns även challenges som har inneburit smärre parkour, vilket har varit ett kul avbrott mot allt ultradödande som sker i spelet.

BETYG: 93
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Crying Suns är ett rouge-like i stil med FTL men med en något annan typ av mekanik. Det är likt i och med att man åker genom solsystem, jagade av en större kraft, men det har en inbyggd historia där man spelar om solsystemet och låser upp nya ledare i och med att historien vecklar ut sig. Spelet är klart utmanande, där det taktiska består mestadels i en realtime rymdskeppsstrider men där man kan pausa för att ändra sina planer (precis som i FTL). Jag tror det här spelet är svårt att klara i första spelningen, eftersom rouge-likes som detta handlar om att man måste uppgradera sina för att kunna klara sig längre. Det tycker jag är rätt tråkigt med denna typen av spel. I övrigt är det en sjujäkla snygg pixel-grafik - som om någon tagit gamla Syndicate och putsat upp det en aning. Ruskigt imponerande för ett indiespel som detta.

BETYG: 95
 
Last edited:
Top