Speltimmen v48–49 2023

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Speltimmen! En tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:
  • Helst ett nytt spel varje vecka.
  • Helst spela minst 60 minuter.
  • Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Mitt mål är att förbättra mina stats på SteamHour. Det vill säga, ha färre spel jag aldrig startat eller som jag spelat väldigt kort tid.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner för det. Använd det om ni vill:

75 – spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 – Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 – "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 – Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 – Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Jag har spelat lite över en timme av Metal Gear Solid från den nyligen släppta samlingen.

Det här är pretty much PS1-spelet rakt av, i en emulator helt utan bells and whistles. Vill man ha MGS i klassisk låg PS1-upplösning, med slowdowns och musik-hack och texture warping så är det här rätt version att skaffa. Och det finns såklart ett värde i det också. Däremot är emulatorn ganska dassigt programmerad; den funkar t.ex. rätt dåligt med min 4K-skärm (vägrar köra fullscreen) och så har de av nån obegriplig anledning gjort så man inte kan använda analogspak ordentligt trots att det var jag förstått gick i originalet. Just de där bitarna har såklart ett gäng sköna moddare löst.

Om jag nån dag faktiskt ska spela igenom första Metal Gear Solid, borde jag göra det med den här versionen? Den har ju typ inga unika fördelar.
  • Att spela PS1-spelet i vanlig emulator är en generellt bättre upplevelse. Man kan öka upplösningen (eller ha den låg om det passar bättre), slänga på snyggare CRT-filter om man gillar sånt, få bort texturwarpingen och så vidare. Dessutom kan man då använda save states.
  • Ett annat alternativ är att köra Gamecube-remaken Twin Snakes i emulator. Det är också en bättre upplevelse generellt, menar jag – dels får man ovanstående fördelar, dels så är det som jag förstått det MGS2-motorn i grunden och man kan t.ex. göra sådana enormt komplicerade saker som att förstapersons-titta och skjuta samtidigt.
  • Ytterligare ett alternativ är att köra den gamla Windowsversionen. Varför innehåller inte den här samlingen den versionen istället? Eller också? Fan vet. Spelet är tydligen lite ändrat pga att man inte har handkontroll och minneskort, så vissa knep spelet använder funkar inte. De inkluderade dock både amerikansk och japansk utgåva av PS1-spelet… Men inte windowsversionen.
Nå, spelet i sig är bra, men… rätt föråldrat. Jag vet att det finns de som hävdar att kamp mot ett spels kontroller är en del av den unika upplevelsen, men jag blir verkligen bara frustrerad när Snake spinger iväg i fel riktning, hoppar ut från hörn och avslöjas av kameror, etc. Det är inte en helt njutbar upplevelse. Och det här med att inte kunna sikta ordentligt, att om man nu hamnar i en eldstrid så ser man antagligen inte sin motståndare…

Nej.

Ändå har det här spelet… något. Jag blir sugen på att spela vidare. Men kanske blir det Twin Snakes istället…

(Jag antar att MGS2 och MGS3-portarna är mer njutbara)

BETYG: 90
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
(Snabbt test av den uppfräsade MGS-versionen på GOG: mer högupplöst grafik, tyvärr är texturerna sådär bilinjärt filtrerade så de mest ser ut som gröt. Man vill ju ha pixliga texturer! Sedan har den versionen verkligen NOLL stöd för analog spak också. Så den versionen har helt klart nackdelar… Men skulle de bara hacka in stöd för analog spak och att stänga av texturfiltreringen… Spelet kom ju ut när DirectX var en grej men Xinput ännu var en bit bort, så att spelet kan köras i hyfsad upplösning men inte har så bra kontroller är inte så förvånande.)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Jag har nu också spelat Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty från MGS-samlingen. Det var en betydligt mer angenäm upplevelse, även om jag även här behövde installera en mod för att det skulle funka med borderless fullscreen.

Men, det här var det första MGS-spel jag själv ägde, och klarade. Det är riktigt, riktigt bra. Det märks att det är ny konsolgeneration – MGS1 var snyggt för att vara på PS1, det här är snyggt för att vara på original-Xbox. Kontrollerna har fått en rejäl uppdatering – allt känns överlag rätt naturligt och flytande, och Snake gör ganska sällan grejer jag inte vill. Huvudsakliga två abren är väl typ att det är klurigt att avbryta ett skott (man håller nere x för att sikta och släpper för att skjuta) och inte helt självklart hur man gör för att klättra upp på lådor (eller vilka man kan klättra upp på). Jag saknar också en övergripande karta, framför allt i första delen, den på skeppet. Den här versionen av spelet saknar också någon knapp för att avsluta spelet. Ingen meny, ingen knappkombo. Man får trycka Alt+F4.

Vad jag förstår är det versionen från tidigare MGS-samlingar, de som hette "HD Collection", som nu snoffsats upp lite och portats till PC. Om man äger en sån samling till samma konsol som man nu köpt den här samlingen till förstår jag om man känner sig lite lurad, men de samlingarna kom ju inte till PC.

Jag testade också som hastigast den version av MGS2 som tidigare fanns på GOG. Jag köpte den då, men den har tydligen plockats bort. Den har lite fler options än den här, men inte heller där kan man t.ex. ställa om upplösningen. Det är inte en dålig version det heller, men betydligt sämre som port betraktad – i samlingen har ju t.ex. UIt skalats upp och sådär.

Så om jag skulle försöka spela igenom MGS2 igen så vore det nog den här versionen som finns på Steam nu.

Och det är ett himla skojjigt spel. Jag minns med värme alla timmar jag spenderat med att smyga runt, snajp-söva soldater och stoppa in dem i skåp…

BETYG: 90+
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Jag har spelat Aspire: Ina’s Tale. En väldigt artsy pusselplattformare i en setting som blandar fantasy och teknologi.

Du spelar Ina, ett kvinnligt kodat väsen som ska ta sig ur ett torn. Därinne möter hon såväl fiender som allierade samt en del kluriga pussel att lösa.

Aspire är väldigt likt indiespelet Gris, såpass att man nästan skulle kunna prata idéstöld. Å andra sidan har Gris stulit från Journey rätt friskt så det gör mig inte så mycket. Detta spel är hursomhelst bättre än Gris tycker jag.

Tyvärr uppstod en bugg i slutet av spelet som gjorde att jag inte kunde klara det. Buggen hade kanske försvunnit om jag startat om spelet och börjat om en bit bakåt, men det orkade jag inte. Nåja, det var en kul spelupplevelse så länge den varade.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Jag har spelat 64 minuter av The Song out of Space. Det är ett peka-klickaspel med lågupplöst grafik, men där den lågupplösta graiken typ är foton? Som man ritat på? Det blir en ganska egen, och ganska välfungerande, estetik iaf.

Plotten är gansksa mycket Arkiv X och Delta Green. Ett gäng forskare har mördats på en forskningsstation, en av forskarna är försvunnen – nu ska man undersöka saken. Man gör en del val under utredningen och får lite olika slut. Jag har fått två olika hittills – det verkar dock inte finnas något sätt vad jag kan se att avgöra hur många som finns, vilka man redan fått, etc. Hade det funnits det så hade jag nog känt mig lite mer motiverad att fortsätta spela.

BETYG: 4-/5
 
Top