Speltimmen v46–47 2023

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Speltimmen! En tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:
  • Helst ett nytt spel varje vecka.
  • Helst spela minst 60 minuter.
  • Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Mitt mål är att förbättra mina stats på SteamHour. Det vill säga, ha färre spel jag aldrig startat eller som jag spelat väldigt kort tid.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner för det. Använd det om ni vill:

75 – spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 – Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 – "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 – Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 – Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Jag har spelat den typ kvart som är Alone in the Dark Prologue: Emily.

Det är alltså ett mycket kort gratisdemo för det kommande skräckspelet Alone in the Dark, ännu en sån där reboot där man döper det nya spelet till samma sak som det gamla för att jävlas med alla som försöker googla på saker.

Det är snyggt och stämningsfullt; just demot är typ bara walking sim med nån enstaka jumpscare men jag fick mersmak. Tydligen är Jodie Comer och David Harbor huvudpersonerna i fullversionen, det tror jag kan bli bra.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Jag har spelat 75 minuter av Forsaken.

Det är som Descent, fast mestadels sämre. Tråkigare, mer enformiga fiender. EXTREMT störig begränsad turn radius i kombination med lååååååångsamma skott och fiender som gillar att hoppa ur vägen. I väldigt begränsade utrymmen. Det finns exakt noll anledning att bry sig om något som händer i spelet – Descent låtsades åtminstone som att det fanns en story, en anledning för karaktären att bry sig. Här är det verkligen "hela världen är skit, jorden är åt helvete – du är en scevenger på rymdmotorcykel, tjäna pengar!". Jag behöver egentligen inte mycket, men "tjäna pengar!" är en motivation som verkligen inte funkar för mig i spel. Kanske om gameplayet varit roligare? Men det är det inte. Det är enformigt och frustrerande.

Plus att spelets musik är såndär jobbig techno-dunka-dunka som ungdomarna gillar, och det funkar inte alls för mig.

Jag har fått uppfattningen att det här spelet egentligen såldes mestadels på att vara Quake 3, fast Descent. Och Quake 3 var ju en värdelös arenashooter med tråkiga karaktärer och fokuserade på det tråkigaste sättet att spela videospel, alltså PvP.

Nej, vill jag spela Descent så tror jag att jag spelar Descent istället.

BETYG: 80
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Jag har spelat över en timme av Diablo II: Resurrected.

Det är… well, det är Diablo 2 igen. Med finare grafik.

Jag skapade en nekromantiker den här gången istället för en Paladin som senast. Jag lyckades aldrig riktigt få koll på Paladinen, åtminstone inte tillräckligt bra för att ha en chans mot ökenbossen sen. Kanske lyckas jag bättre nu. Eller ja, jag kommer nog inte att spela vidare just nu tror jag, men… nån gång.

BETYG: 90+
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Jag har spelat 72 minuter av The Expanse: A Telltale Series.

Det som är bra är att det är fint, har dugliga kontroller och helt OK manus. Det är också rätt spännande, och stämningsfullt. Röstskådespelarna gör… ofta ett bra jobb.

Det som är mindre bra är att det har ett par små visuella buggar (t.ex. huvudkaraktären poppar in ett par frames efter att leveln startats, vilket ger en viss overklighetskänsla). Och så har det ingen skip-knapp för cinematics. Och det där senare blir viktigt eftersom det dessutom tyvärr är ett sånt där "choices matter"-spel, dvs ett sånt där jag känner mig nödgad att starta om då och då för att jag inte gillar de val jag gjorde.

Jo, jag vet att en del av "tjusningen" är att fatta beslut och sen leva med konsekvenserna men jag blir inte tjusad av sånt. Mer exakt tycker jag aktivt illa om det. Jag är dessutom komplettist, så har jag ett primary objective och ett secondary objective så vill jag klara båda.

Så… Jag hade gärna både sett bättre möjligheter att spara och ladda spelet, och möjlighet att skippa sekvenser. Men jag fattar att just de grejerna antagligen hade förstört nånting för de som är spelets faktiska målgrupp, dvs alla de där som vill ha "meningsfulla val" i sina spel.

Men ja, okej, det är ett bra spel och jag kommer att vilja spela mer av det nån gång.

BETYG: 90
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Jag har spelat 66 minuter av Alan Wake II, som jag köpte till hyfsat förmånligt pris med hjälp av en Epic Store-kupong. 33% rea på ett väldigt nytt spel är ändå inte kattpiss.

Och oj, vilket spel.

Dels för att spelet i sig åtminstone hittills är så up my alley att det nästan inte kan bli mer. Första biten är ju som att man tar typ den göttiga skräckstämningen i Alan Wake, och Remedys generella förmåga att bygga miljöer som är så snygga att man tappar andan, och så kombinerar man det med typ Frogwares' Sherlock Holmes-spel. Skulle AW2 vara sådant genom hela spelet så skulle det vara det bästa spelet som någonsin gjorts (för mig). Tyvärr har jag förstått att Remedy som vanligt inte riktigt vågat släppa sargen, utan har lagt in en massa strid och sån skit också.

Men ja, stämningsfullt och fruktansvärt vackert. Ett av de snyggaste spel jag sett.

Men den andra anledningen till att jag säger "oj, vilket spel" är såklart hur mycket det kräver av min dator. Spelar ingen roll vilka inställningar jag gör, jag når inte stabila 60fps hur jag än gör. Och Remedy får påstå att de "optimerat upplevelsen för 30fps" hur mycket de vill, det blir inte mer sant för det. Jag har testat att spela det här spelet i 30fps, och som i alla andra spel där man kan vrida runt kameran själv så funkar det helt enkelt inte. Det blir en ospelbar röra. Det går inte att se saker medan man snurrar kameran överhuvudtaget.

Säkert 15 av mina minuter i spelet har gått åt till att fippla med grafikinställningar. Jag fick till slut de minst dåliga resultaten genom att köra 1080p sxklusiv fullscreen, med 720p renderingsupplösning, och de övriga grafikinställningar som rekommenderades av Geforce Experience. Men jag får fortfarande inte 60 ens när windows aktivitetshanterare säger att grafikkort och processor inte utnyttjas fullt ut. När jag spelar vidare ska jag nog kolla ifall jag kan hitta något annat sätt att få till vsync utan att använda spelets inbyggda. Det som är inbyggt i spelet brukar ju vara rätt crap. Nå, jag kunde iaf konstatera att min dator kanske är marginellt sämre än en PS5:a i hur den hanterar spelet, men inte mycket. När jag väljer upplösning etc som motsvarar PS5:ans "quality mode" så får jag lite under 30fps, och när jag väljer sånt som motsvarar dess "performance mode" så får jag typ lite under 60. Utan att veta ifall jag ställt in grejer som detaljrikedom etc korrekt såklart.

Nå; jag lever i förhoppningen att det ska komma patchar framöver som gör att spelet körs bättre. Annars får jag väl stå ut. Eller köpa ny dator (eller nytt externt grafikkort, vilket är typ lika dyrt).

För egen del tänker jag 100% fortsätta spela det här – men jag vill klara Control först, bara. Det känns som att man vill spela Remedyspelen i rätt ordning, i och med att de hänger ihop.

BETYG: 95−
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Igår köpte jag och spelade Stacklands 10 timmar i sträck, en Cultist Simulator-like med mysig grafik och tillfredsställande ploppljud. Det är som knark för mig!
 
Top