Nekromanti Speltimmen v45-46

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:

1. Helst ett nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Jag har spelat 70 minuter av Star Wars Jedi: Fallen Order.

Jag var ganska skeptisk innan det här spelet släpptes. Jag menar visst, Respawn har gjort himla fina spel tidigare, och ett av dem – Titanfall 2 – hade till och med en singleplayer-story. De brukar göra himla fina spel, med bra kontroller.

Men. Electronic Arts, va. De har inget vidare track record. Framför allt på sistone. Jag menar, det känns ju rätt säkert att de kommer att strypa även den här guldvärpande hönan, precis som de gjort med så många andra. Jag menar, se på Visceral Games, som tvingades fucka upp Dead Space 3. Se på Bioware (som iofs verkar ha haft en del interna problem också).

De har dessutom ett riktigt dåligt track record när det gäller Star Warslicensen. Båda Battlefront-spelen har ju fått en hel del rättmätig kritik, både för buggar och för loot boxes och annan skit.

Så jag var rätt… försiktig. Även när jag hörde ord jag tyckte om, såsom "singleplayer-kampanj". I slutänden väntade jag tills det fanns gameplay-videos som inte släppts direkt av EA, men jag kunde inte riktigt hålla mig – det verkade ju så bra. Singleplayerkampanj, tredjeperson, lite metroidvania, en karta (jag fattar inte varför en del moderna spel skippar karta). Någon recensent pratade bra om röstskådespeleriet.

Det närmaste negativa jag hörde var att Jim Sterling tyckte att det verkade för konventionellt. Och att nån gnällde över att det inte knöt an till skywalker-sagan. Det senare ser ju jag inte som något negativt alls.

Så jag slog till. Inte riktigt grisen i säcken, men litegrann.

Och det är bra. Jag menar riktigt, riktigt bra. Åtminstone hittills.

Storyn flyter på. Karaktärerna känns "verkliga" och relationen dem emellan känns hyfsat genuin. Den här grejen med Star Wars-universat, att det känns som att det är gammalt och skitigt och att folk har levt i det är definitivt här. Det här är ett levande universum, och jag drogs in ganska omedelbart. Jag vill se fortsättningen på den här storyn, och det är inte jätteofta jag känner den driften numera, i spel.

Om spelet fortsätter såhär så tvekar jag inte att placera det tillsammans med de allra bästa klassiska Star Wars-spelen, som Dark Forces och TIE Fighter. Det här är riktigt, riktigt bra.


Dåliga saker: …Tja, 55 gigabyte är ganska stort, och man vill nog gärna lägga det på en SSD. Jag hade inte plats på min interna, och ville kunna spela det när jag inte var hemma, så jag fick lägga det på min interna mekaniska disk. Och laddningstiderna kanske inte är så illa (10-15 sek) men det hackar till då och då när spelet måste ladda in stora texturer eller så. Jag ska testa och se om det blir bättre med en SSD.

Jag tycker inte om att inte alltid kunna titta på kartan.

Jag är enormt ovan vid att ha "gör saker"-knappen på en av tumspakarna och att blocka med LB. Men det är nog egentligen inget spelet gör fel, det är bara jag som behöver vänja mig.

Om man är dålig på Souls-liknande mekanik och inte gillar att behöva tänka och vara strategisk i strid så kommer man nog snabbt bli frustrerad; det här är inte ett spel där man springer rätt in i striderna. Eller ja, inte alla strider iaf. Man vinner på att blocka och parera mycket, och invänta rätt tillfälle att anfalla.

Men annars har jag nog inte så mycket negativt att säga. Det är hittills lagom linjärt för min del, dvs väldigt. Kanske öppnas det upp senare. Det är OK; kartan hjälper mig att minnas var jag varit och vart jag ska. Åtminstone när spelet vill låta mig titta på den förbaskade kartan…


BETYG: 95
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Du får uppdatera när du spelat mer. De flesta pålitliga recensenter som varit negativa har pratat om att spelet inte håller speciellt länge utan blir påtagligt sämre efter ett tag.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Fyra timmar in i Fallen Order. Jag rör mig iofs väldigt långsamt framåt eftersom jag är en sån som gärna dammsuger varje område innan jag går vidare, och jag spenderade just typ 30-60 minuter med att försöka döda ett grodmonster jag inte är helt säker på att det är tänkt att jag ska döda än. Men jag fortsätter vara ganska nöjd. Nu är jag på en ny planet, och den är också makalöst snygg.
 
Top