Speltimmen v45–46 2020

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Speltimmen! En tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:
  • Helst ett nytt spel varje vecka.
  • Helst spela minst 60 minuter.
  • Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
  • Nytt för 2020: För att försöka motivera mig att inte bara spela flera olika spel utan också spela klart fler spel tänker jag förutom ovanstående också försöka varje vecka spela en timme av något spel jag redan skrivit om. Då blir det utan betygsättning.
Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner för det. Använd det om ni vill:

75 – spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 – Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 – "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 – Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 – Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Jag har spelat 63 minuter av ScourgeBringer.

Det är väldigt fint. Jag gillar dess pixelgrafik jättemycket. Det är också rätt sköna kontroller; väldigt mycket hoppa runt och ninja i luften – dubbelhopp, dash etc.

Däremot är roguelikes fortfarande inget för mig. jag hade mycket hellre sett detta som en vanlig Metroidvania. Det ger mig exakt ingenting att bröta igenom likartade rum om och om och om igen. Att kartan genereras på nytt varje gång gör att man inte kan lära sig något. Det finns ett system för permanenta uppgraderingar, men förutom den enda uppgraderingspoäng jag fick från början hann jag inte interagera med det systemet alls.

Så typ en timme där den enda egentliga variationen var att jag gradvis blev mindre dålig på spelet. Samma rum, samma fiender, samma samma samma.

Nej, det här är inte en sorts spel för mig. Jag köpte spelet till 90% pga den fina grafiken, väl medveten om att jag nog antagligen inte skulle gilla själva spelet. Det är inget dåligt spel. Det är bara inte för mig.

Jag vill se färre roguelikes, fler riktiga metroidvanias…

BETYG: 85
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Jag har också spelat en massa mer Blood. Jag är uppe i snart 6 timmar nu. Howlongtobeat säger att det ska ta mellan 10 och 20 timmar att klara det… Jag är på typ bana 8 eller nåt sånt. Jag är helt enkelt alldeles för rackarns DÅLIG på såna här spel. I Blood måste jag verkligen för att ha minsta chans att klara mig använda quick save och quick load konstant. Spara varje gång jag dödar någon, innan jag rundar ett hörn. Ladda varje gång rundandet av hörnet betytt att en kultist hitscannat ett hagelskott i mitt nylle. Jag vet inte om Blood är svårt eller om jag är dålig… Antagligen det senare.

I alla fall är det rätt kul att ta sig fram liksom centimeter för centimeter. Planera varje strid. Det här är definitivt ett spel som ansträmnger sig för att vara orättvist – det står nästan alltid något gömt bakom hörnet, eller bakom dörren, eller precis på fel ställe. Vet man inte att varelsen står där så kommer man att bli av med 5-20 av sina hit points.

Kanske kan man helt enkelt vara snabb nog för att undvika alla dessa skott och anfall. Jag är det inte.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Jag har spelat 68 minuter av Gato Roboto.

Det är en metroidvania där man spelar en katt i en mechasuit, och grafiken är monokrom pixelart. There, det tror jag säger ungefär allt man behöver veta om det här spelet.

Det är inte superkomplicerat, men åtminstone för mig är det stundtals ganska svårt. Nyss gav jag helt enkelt upp mot råttan i ubåten, jag var för dålig och hade inte tålamod för fler försök.

Rekommenderas? Javars, även om det nog finns andra metroidvanias jag skulle prioritera.

BETYG: 90
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag har spelat Gibbous - a Chtulhu Adventure


Tänk dig att någon tagit Lovecrafts mest kända berättelser och blandar med Monkey Island. Tänk dig därefter att de gör ett riktigt bra jobb med animationen, men att författarskapet lämnar en del att önska. Det börjar svagt med att du är en detektiv Don R Ketype, sedan byter du till en bibliotekarie som av misstag ger sin katt människointelligens med Nekronomikon. Du drar runt och löser pussel för att fixa så att katten blir normal igen, fast så klart blir det mer komplicerat, i ett välanimerat spel.

I korthet: Det här är ett OK spel. Inte mer, inte mindre. Det finns en del underhållande scener, som när "Fishmouths" turistbyrå berättar om varför alla ska hålla sig borta från deras stad, men humorn är ofta inte rolig och nästan alla skämt är sina egna scener som aldrig återkopplas till. Jag får en distinkt känsla att de försöker driva med stereotyper men det faller sig platt eller är isolerat till en scen utan någon kontinuitet - åtminstone jag gillar kultisten som beter sig som och pratar som en mafioso, men det är några minuters dialog och sedan är det borta. Samma med turistbyrån. Det hjälps inte av att huvudpersonerna är väldigt tråkiga, speciellt bibliotekarien som har en väldigt trist design. Det hade varit bättre om de tagit någon intressant karaktär med styrkor och svagheter. Det hade varit bättre om de tagit Piscilla*, den lilla flickan som gillar fiskar väldigt mycket (som också dyker upp flera gånger och är bra alla gånger).



Pusslen då? De flesta är helt OK - inte svåra för någon som är rutinerad adventure game-spelare men vettiga. Vilket är ett klart minus, förstås - ett spel som inspirerats av Lovecraft borde vara perfekt ställe för absurda pussel men här har vi "prata med fiskmånglaren tillräckligt länge så får du det som behövs för att lösa". Det närmsta ett absurdt pussel är i början när man ska konstruera en voodoo-pryl (med en karaktär som är genderflipped version av voodoo lade från Monkey Island, fast tråkigare) och måste samla ingredienser för att kombinera. Det finns ett jobbigt pussel, där de tänkt att man dechiffrera, men det är så pass sent i spelet att det gav en plötsliga spik i svårighet med ett pussel som skiljer sig rejält från resten att jag inte orkade med att lösa det.

Betyg: Om de hade släppt sargen och haft intressanta protagonister så hade det här varit riktigt bra. Som det är, är det OK och inte mer.

*Piscilla väntar på att åka hem till Fishmouth första gången man träffar henne, hon väntar bara på att mormors vattentank ska komma.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag har också spelat Dusk lite grann.




Som synes är det ett Quake och Doom/Blood-inspirerat retroshooter-spel.

Du är generisk person som är väldigt förtjust i rikedomar (de höjer din moral) som slåss mot horder av kultister, animerade fågelskrämmor (som han intalar sig är utklädda människor) och... mörkare saker. Förvänta dig klassiska FPS-vapen (där omladdningsknappen gör viktigare saker än laddar om vapnet), konstiga banor med vridna passager och skräck-inspirerade fiender.

På pappret så borde jag gilla det här - jag är ganska förtjust i FPS, även om jag vill ha lite mer story och mindre letande efter hemligheter - men i praktiken har jag inte kört så mycket. Det kan vara att jag inte gillar gamla FPS (äldre än Serious Sam), eller kanske att vapenguppet kombinerat med andra grejer förvärrade min huvudvärk när jag testade först. Möjligen är det de mörka tunnlarna eller nyckelsamlandet med hemligheter man ser men inte kan nå p g a halvdan fysikmotor för objek som jag inte riktigt orkar med. Jag har dock lagt väldigt lite tid på spelet, det känns bara som att det var mer. Jag lär återvända till det, oavsett, för det är oftast ganska kul så länge jag inte försöker hitta hemligheter.

Betyg: Gillar du old school shooters så lär du gilla det här.

Edit: Jag tror det här spelet kan vara något @krank gillar.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag har spelat 68 minuter av Gato Roboto.

Det är en metroidvania där man spelar en katt i en mechasuit, och grafiken är monokrom pixelart. There, det tror jag säger ungefär allt man behöver veta om det här spelet.

Det är inte superkomplicerat, men åtminstone för mig är det stundtals ganska svårt. Nyss gav jag helt enkelt upp mot råttan i ubåten, jag var för dålig och hade inte tålamod för fler försök.

Rekommenderas? Javars, även om det nog finns andra metroidvanias jag skulle prioritera.

BETYG: 90
Medhåll på alla punkter. Gato Roboto är ett bra metroidvania i en genre där det finns mycket bättre metroidvanias. Gillar också att man kan byta palett. ;)
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Har också spelat CrossCode via Xbox game pass (som jag fick via Discord nitro)

När jag var ung så fanns det ett spel som hette World of Warcraft som alla spelade. Jag spelade så klart Ragnarök Online, som är ett isometriskt MMORPG. Man började i en newbiestad och gick ut i vildmarken med andra för att döda söta oskyldiga monster och samla resurser för att bli starkare och samla mer resurser. MMORPG var stora ett tag, så pass att det finns en japansk genre av överlag mediokra böcker och animerade serier som utspelar sig i MMORPG - lite som att man skulle göra berättelser om folk som spelar rollspel, men bara i rollspelsvärlden och med rollpersonernas spelare och SL som sköter all dialog och drama.

CrossCode är ett isometriskt enspelarspel där man efter intro spelar en karaktär i ett MMORPG - fast på en fysisk värld med en fysisk avatar. Man samlar på sig quests, dödar monster, plockar material, levlar, fixar ny utrustning och får nya skills. Man stöter på andra som spelar och bildar partyn för att döda monster, plocka material, levla, fixa ny utrustning och få nya skills. Bakgrundsberättelsen är att man är en spelare som "tappat minnet" och man spelar som ny karaktär för att få tillbaka det - vilket är extremt suss.

Jag är kluven till det. Det finns bra grejer - det är solitt skrivet, jag gillar att stridssystemet är byggt på att man uppmuntras rusa in i nya strider för bättre loot, det är så klart inte lika mycket grind som förlagan... Men samtidigt så är konceptet extremt passé och kontrollerna träiga - jag tror det senare förbättras en del ju mer man levlar, men jag kommer från spel som Hades och det tar emot att ha ett zeldalike där det är artificiellt tröghet, även om det simulerar MMORPG-spelen.

Det är vad jag kommer tillbaka till - MMORPG-simulationen är det dåliga med det här spelet, och jag vet inte om de gjorde det för att dölja bristerna i spelet eller för att de gillade MMORPG-troperna och att spelet är en kärleksförklaring till genren. Men varför spela ett enspelarspel som är en bättre variant av en spelform som är ganska dålig rent spelmässigt och där multiplayer-delen är vital för upplevelsen? Även om jag gillar Emilienator.

Betyg: Bra, men kontrollerna och MMORPG-simulationen tar emot.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Okej, vilka är top fem metroidvanias just nu? Funderar på om jag skall ge farfar Super Metroid en chans till. Jag har spelat början ett flertal gånger men aldrig riktigt fastnat för det - kanske på grund av undermålig handkontroll, något som är fixat nu.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Har spelat Among Us

Among Us är ett varulvsspel med dåligt ritade astronauter och minispel. Man kan vinna genom att genomföra alla uppgifter eller döda alla Impostors (varulvar). För en seriös take se:

Grafiken ger i Newgrounds-känsla men spelet är solitt. Framförallt går det fort. Vi körde med voice chat i Discord med push to talk och pratade bara under möten. Gillar man varulvsspel eller hugga sina vänner i ryggen/fånga varulvar så är det bra. Svårigheten går upp om man stänger av bekräftelse att folk är impostor, särskilt om folk får selektiv amnesi om att någon person blev anklagad för att mörda någon och sedan vände det och folk kastade ut den som anklagade och sedan struntade i att följa upp det med den andra personen och sedan förlorade de spelet... Inte för att jag är bitter.

Betyg: Bra spel. Det finns alternativ som Project Winter, men där tar rundorna längre.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Okej, vilka är top fem metroidvanias just nu? Funderar på om jag skall ge farfar Super Metroid en chans till. Jag har spelat början ett flertal gånger men aldrig riktigt fastnat för det - kanske på grund av undermålig handkontroll, något som är fixat nu.
YMMV, men mina favoriter är
Hollow Knight
Momodora: Reverie Under the Moonlight
Cave Story
Iconoclasts
Axiom Verge

Bra och klassiska är Super Metroid och Castlevania: Symphony of the Night.

Beroende på vad du är ute efter så kan Owlboy, Bloodstained, Blasphemous, Dandara, Ori and the Blind Forest, Sundered eller Environmental Station Alpha vara bra alternativ. Jag vet att Hollow Knight inte är allas kopp té medan andra (inklusive mig själv) tycker det är det bästa metroidvania-spelet hittills, och många gillar Bloodstained: Ritual of the Night medan jag tyckte kontrollerna var för slöa. Med lite bredare definition av Metroidvania har jag hört att Metroid Prime-trilogin och Journey to the Savage Planet ska vara bra, och att Jedi: Fallen Order har en del metroidvania-element. VVVVV skulle jag rekommenderat om jag inte fastnat på eskortuppdrag i det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Okej, vilka är top fem metroidvanias just nu? Funderar på om jag skall ge farfar Super Metroid en chans till. Jag har spelat början ett flertal gånger men aldrig riktigt fastnat för det - kanske på grund av undermålig handkontroll, något som är fixat nu.
Topp 5 vet jag inte, men Timespinner, Axiom Verge och typ… Shadow Complex, kanske? Är tre hyfsat nya jag är bekväm med att rekommendera till folk.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Älskade hollow Knight, sundered, cave story och Symphony of the night (och även de två gba/ds Castlevania-liren med Soma).

Iconoclast var ok, inte fantastiskt.

Owl boy, Timespinner och Axiom Verge har jag börjat på men tröttnat på och lagt åt sidan.

Pepp på Bloodstained, men väntar tills jag har en maskin som fixar det i 60 FPS - har hört dåliga saker om switch-porten.

Tror att jag försöker en gång till med Super Metroid, det är ju ändå en klassiker.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Älskade hollow Knight, sundered, cave story och Symphony of the night (och även de två gba/ds Castlevania-liren med Soma).

Iconoclast var ok, inte fantastiskt.

Owl boy, Timespinner och Axiom Verge har jag börjat på men tröttnat på och lagt åt sidan.

Pepp på Bloodstained, men väntar tills jag har en maskin som fixar det i 60 FPS - har hört dåliga saker om switch-porten.

Tror att jag försöker en gång till med Super Metroid, det är ju ändå en klassiker.
Jag har inte rört Switch-versionen av Super Metroid på ett tag men utöver att kontrollerna är lite "floaty" så stör jag mig mest på bossar som kräver 50+ missiler för att gå ner och inte verkar påverkas nämnvärt av vanliga attacker. Men det är jag.

Om man gillar isometriskt (Zeldalikes) är Hyper Light Drifter fantastiskt.

Kan verkligen inte rekommendera Cave Story nog, enda svagheten med det för mig är att det funnits ett tag.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Hmmm hyper light drifter har jag ju haft i bakhuvudet ett tag, den lägger vi till listan!

Fördelen med att ha en skitlång backlog är att även om man bara begränsar sig till att välja spel bland de som det är rea på så har man ändå många kvar att välja bland!
 
Top