Nekromanti Speltimmen v44

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har spelat 61 minuter av Splinter Cell: Conviction.

Det är snyggare än föregående spel, men sämre på flera punkter. Först och främst känns det som att man tvingas skjuta mer, vilket jag tycker är trist. Det är ju stealth kills som är det sweeta i de här spelen. Det här känns mer som en cover based shooter; kontrollerna har gjorts om sedan förra spelet. Det är inte dåliga kontroller, för all del, men de känns mer generiska för just genren cover based shooters.

Jag gillar interfacet, som i hög grad ger instruktioner via augmented reality-instruktioner, alltså text som "projiceras" på ytor i spelvärlden. Jag gillar att det är en tydlig visuell skillnad mellan när man är i mörker och när man är i ljus. jag trodde jag skulle sakna den gamla ljusmätaren men det gör jag inte.

Storymässigt verkar spelet spännande.

Jag tycker JÄTTE-jätteilla om att de gått över till ett checkpointsystem för sparfiler. Det betyder att jag flera gånger var tvungen att göra om delar jag redan klarat, för att jag failade på en grej precis innan nästa checkpoint. Vad var det som var fel med klassisk datorspelig save-load?

Jag har bara ett Splinter Cell kvar nu: Splinter Cell: Blacklist. Om bara Steam behagar ladda ner det så kör jag det till veckan...

EDIT: Also - Uplay suger. SUUUUUGER. Suger. Bara så vi är överens om den saken. Och det är skitfånigt när spel man köpt i Steam först startar Uplay, som sedan startar spelet.