Nekromanti Speltimmen v38 2019

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:

1. Helst ett nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Jag har inlett veckan med att spela lite drygt 80 minuter av Final Fantasy VIII Remastered.

Originalversionen av det här spelet, till Playstation, är sannolikt det FF-spel jag lagt ner mest tid på. Möjligen kan sjuan komma i närheten, men när jag slutligen klarade spelet så landade jag på nånstans kring 180-190 timmar. På en playthrough. Jag har inte spelat det sedan dess.

FF8 är redan i grunden ett långt ifrån perfekt spel. Det har till att börja med den rent fantastiskt löjligaste storyn jag sett i ett FF-spel, och det säger ändå nånting. Jag tror att det bästa sättet att förlika sig med den är att se det här spelet som kraftigt inspirerat av riktigt märkliga B-såpor. Det är lite den typen av vändningar och relationer och så vi pratar om.

Det har också en hel del mekanik. FF7 var snorsimpelt; man hade sina Materia-kristaller som man slottade i sina vapen och då fick man krafter och magier. Klart. FF8 är… lite mer komplext. Det finns MASSOR av stats. Och istället för att få magier av föremål eller så, så snor man dem från fiender, och skapar liksom stockpiles. Man kan samla som mest 100 av varje enskild magi. Om man sedan är dum i huvudet så använder man magin offensivt, som i vanliga FF-spel. Men det är ju dumt, för då blir man av med dem och måste samla nya. Nej, istället så slottar man sina insamlade magier i alla de där statsen man hade. Vilket ger allehanda bonusar.

Offensivt använder man istället i princip uteslutande sina GF:ar, vilket är vad det här spelet kallar sina Summons/Espers/etc. De kostar nämligen ingenting att använda i det här spelet. Utom tid – de har väldigt långa animationer.

(Det här funkar väldigt bra fram till sista slottet i spelet, så jag rekommenderar att man under spelets gäng ändå larvar runt en del och levlar upp sina karaktärer).

Hur som helst; det här systemet är ganska rörigt och förklaras ganska halvdåligt. Men det är ganska roligt om man gillar att grinda.

Ungefär 90 av de där 190 timmarna bestod i att jag sprang runt på en och samma ö och slogs mot samma monster om och om igen för att levla upp mina karaktärer (och mina GF:ar, för givetvis levlar de också) och sno de magier jag ville ha.


Så. Det här är inte ett spel för alla. Det här är heller absolut inte den bästa versionen av spelet. Båda versionerna man kan köpa på Steam har sina för- och nackdelar. Båda har nackdelen att de bygger på den ursprungliga PC-versionen av spelet. Jag skriver nackdel, trots att det betyder att till exempel filmsekvenserna är i högre upplösning… Men nackdelen består huvudsakligen i styrning och mekanik; den ursprungliga PC-versionen kom nämligen en ganska bra stund innan analoga styrspakar blev på modet på "master race"-plattformen, och således har vi inga analoga kontroller. Man kan springa i åtta riktningar (punkt slut) och man kan inte välja själv ifall man vill gå eller springa.

Hur som helst. Både den här versionen och den andra på Steam har grisfult uppskalade bakgrunder, men jag har för mig att man i den andra versionen kan välja att skifta till originalupplösningen. Ärligt talat föredrar jag pixlar stora som hus framför den sortens asful suddig gröt som blir resultatet av Squares process. Jag sitter och längtar tills snälla hackare hittar ett sätt att modda in HD-bakgrunder; fans har ju hittat sätt att använda AI-magi för att skala upp bakgrunderna både till sjuan och nian så det är förhoppningsvis bara en tidsfråga.

De nya 3d-modellerna i den här versionen är fina. De uppdaterar karaktärernas look utan att bli alltför mjuka eller realistiska; ett mått av Playstation-kantighet finns kvar och det är för mig en del av charmen.


Jag hade gärna sett en riktig remaster. En som utgått från Playstation-versionen, lagt in mer högupplösta 3d-modeller och AI-uppskalade bakgrunder och filmsekvenser, och använt lite interpolerings-teknologi för att öka antal bildrutor per sekund till 60 eller åtminstone 30 genom hela spelet. Att ha 15 fps i strider känns ärligt talat inte speciellt seriöst här.

Men en sådan remaster lär jag väl få titta mig i stjärnorna efter.

Hur som; om man vill spela FF8 så rekommenderar jag att man gör det i original. Har man inte tillgång till någon av Sonys konsoller (man kan spela FF8 dugligt på dem alla) och inte vill använda emulering så är det här, antar jag, det tredje bästa alternativet.


Det är ett… intressant spel, som jag nog kan rekommendera. Inte till alla. Betyget reflekterar åsikten om spelet, inte just den här versionen (som nog skulle få ett snäpp lägre).

BETYG: 90
 
Top