Speltimmen v29-30 2020

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Speltimmen! En tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:
  • Helst ett nytt spel varje vecka.
  • Helst spela minst 60 minuter.
  • Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
  • Nytt för 2020: För att försöka motivera mig att inte bara spela flera olika spel utan också spela klart fler spel tänker jag förutom ovanstående också försöka varje vecka spela en timme av något spel jag redan skrivit om. Då blir det utan betygsättning.
Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 – spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 – Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 – "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 – Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 – Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Jag har just spelat typ en timme av A Way Out.

Det kan enbart spelas i coop, men det räcker tydligen med att en spelare äger spelet – min kompis köpte det och jag hängde med genom trialversionen. Det var lite ballt.

Iallafall, man spelar två brottslingar som ska rymma från ett fängelse. Man måste hjälpas åt. Det är ganska linjärt och all action är QTEs så om man ogillar såna bör man spela något annat. Det funkade jättebra att spela coop över internet och överlag hade vi inte tråkigt medan vi spelade – det var lite lagom knappt-utmanande och det var skojjigt att få till samarbetsgrejer där man behövde hjälpas åt eller tajma saker med varandra. Vi spelar troligen vidare på spelet i morgon.

BETYG: 95-
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Jag har spelat 79 minuter av Beyond a Steel Sky, som alltså är uppföljaren till Beneath a Steel Sky, som i sin tur är ett av världens bästa peka-klickaspel och ett av mina favoritspel överhuvudtaget.

BASS2 har en del grejer som ligger spelet i fatet. Det är till exempel inte ett peka-klickaspel, och det är inte pixelart utan semi-celshadead 3d med svarta linjer kring saker. Det märks att de som gjorde't inspirerades av Borderlands. Det är också inte helt buggfritt, och har en del frustrationer i form av sega animationer och textrutor man inte kan skippa.

Men det är också ganska roligt. Och om man nu ska göra peka-klickaspel fast inte peka-klicka utan tredjepersonsperspektiv så tycker jag ändå att gränssnittet håller ganska bra. Det är liksom fortfarande "use", "examine", "använd grej X på grej Y".

Hittills är det inte supersvårt. Vi får se om det blir klurigare framöver. I BASS satt jag ofta fast flera veckor i taget; det här är ju mer modernt. Med inbyggt hints-system och allt.

Iallafall: Jag gillar ansatsen. Det är inte trippel-A, men det är helt okej snyggt, har artwork av Dave Gibbons precis som originalet, det är fullt röstskådespelat och verkar på det hela taget hantera sitt arv på ett helt adekvat sätt.

BETYG: 90
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Eftersom jag nådde alla mina mål med Universums Öde-skrivandet den här veckan så unnade jag mig att fira lönefredagen med att dels uppdatera min DocsFlow-licens för 1200 spänn så att jag får använda världens bästa InDesign-plugin även i version 2020, och dels köpa Carrion.

I Carrion (my wayward sooooon) spelar men en oformlig köttig massa av käftar, tentakler och ögon som rymmer från… något slags… labb? Man krälar i varje fall runt och äter folk för att bli större och äckligare och bli bättre på att äta folk. Här och var finns biohazard-burkar med DNA från andra monster. De, burkarna, kan man äta opp för att mutera och få nya krafter som gör att man bättre kommer åt människorna man ska äta.

Det här är en väldigt kul spelidé som dessutom är väldigt väl genomförd. Grafiken är makalöst vacker och slaskig 2d-pixelart (som respekterar pixel grid, vad jag kunnat se) och kontrollerna känns bra. Åtminstone om man styr med musen; jag kan inte riktigt rekommendera handkontroll – för dålig precision med tentaklerna. Ljuddesignen är också bra; atmosfären är väldigt gloomy och mördandet och ätandet av människor lagom slibbigt.

Min huvudsakliga kritik är denna: JAG VILL HA EN JÄMRA KARTA. I det här spelet hoppar man mellan olika områden en del, och ibland måste man backtracka för att man fått en ny förmåga som låser upp ett rum man tidigare inte kunde komma till. Jag fattar att de som skapat spelet vill ha det här helt diegetiskt och nästan helt utan symboler eller språk, men kom igen… Nu har de istället varit tvungna att göra spelet – åtminstone såhär långt – betydligt mer linjärt än det skulle behöva vara. Jag behöver liksom bara snurra runt randomly och så hittar jag oftast. Spelet leder mig ofta in på rätt spår, så om inte jag själv anstränger mig för att utforska så missar jag grejer – men jag kommer framåt i storyn. Jag hade helt klart föredragit en karta – det hade hjälpt mig att få något slags sammanhang i vad fan jag håller på med, hur de här olika platserna hänger ihop, och så vidare.

Jag tycker att det är väldigt trist när spel som hade kunnat vara fullt habila metroidvainas, eller metroidvania-lights, om det inte vore för den här kart-snålheten. Det var ju också min huvudsakliga kritik mot Hollow Knight, som alla säger är så bra. Om det nu är så bra, varför får jag ingen karta förrän det är för sent, hmmm? Varför får jag bara skaffa kartor för områden jag redan utforskat? Det är ju att helt missa poängen med kartan i metroidvanias; den ska finnas där för att visa vad man har och inte har utforskat. Locka en med outforskade rum och hemligheter och skatter.

BETYG: 90+. Det hade nog blivit 95 om det haft en karta.
 
Top