Speltimmen v29–32

krank

Radikal anti-AI-gubbe
Speltimmen! En tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:
  • Helst ett nytt spel varje vecka (även om trådarna kommer en gång i månaden).
  • Helst spela minst 60 minuter.
  • Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Mitt mål är att förbättra mina stats på SteamHour. Det vill säga, ha färre spel jag aldrig startat eller som jag spelat väldigt kort tid.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner för det. Använd det om ni vill:

75 – spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 – Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 – "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 – Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 – Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.

Jag började veckans misstag redan igår kväll, när jag tänkte "Om jag kanske skulle spela typ ett uppdrag eller två Terror from the Deep; det var ju ett tag sedan".

Fem timmar senare…

Alltså, det här är ett spel jag börjar spela… om inte en gång om året så nästan. Det är ett spel som verkligen suger in mig, och jag borde veta vid det här laget att det aldrig någonsin blir "typ ett uppdrag eller två".

Man skulle nu kunna tänka sig att jag på alla dessa år borde ha blivit bättre på spelet, men det har jag ju inte. Även nu när jag kör OpenXCom-versionen som ju fixar svårighetsbuggen och spelar på Beginner-svårighetsgraden så får jag så himla mycket pisk. Jag hamnar alltid efter – när det kommer fiender med skal som är för hårda har jag ganska långt kvar tills jag har vapen som slår igenom skalen. När det kommer Large UFOs så är jag minst en månad eller två från att ha jaktubåtar som klarar av att göra något åt dem och inte bara bli sönderskjutna. När jag hittar min första alien-koloni är jag långt ifrån redo med min utrustning.

Nej, det här är inte ett försök att få er att ge mig en massa tips. Jag vet att det finns en massa strategiguider på internet, men jag vill inte använda dem. Det är illa nog att jag kollade upp hur man forskar fram Ion Armor.

Sedan är det absolut inget felfritt spel. Det är en framhafsad uppföljare som mest försökte göra "mer och större" vilket leder till en del stora och mest frustrerande kartor. Det har, precis som ettan, en skitjobbig och inte-kul-alls mind control-mekanik.

Men det är det första X-comspel jag spelade och för mig har det oslagbar stämning.

Bara ett uppdrag till…

BETYG: 95

Back