Nekromanti Speltimmen v24 2019

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:

1. Helst ett nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Jag har spelat precis över en timme av We were here

Det är ett Gratis coop spel, där en spelare spelar en äventyrare, och den andra spelar en bibliotekarie. De borda karaktärerna befinner sig på olika ställen men kan kommunicera med varandra via en Walkie talkie.
Pusslerna är byggde på att spelarna måste kommunicera med varandra och informationen som den ena behöver för att lösa sitt pussel kommer den andra spelaren få.
Det testar också din och din väns kommunikations förmåga genom att en del av lösningarna innefattar beskriva symboler som inte betyder något.

Den Första timmen har varit roligt, och jag ser fram emot att spela vidare.

Så har du en vän du kan spela coop med så rekommenderar jag att du provar det här. Det är ju gratis så vad har du att förlora?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Mest har jag bara fortsatt spela Quake den här veckan – nu har jag typ 2-3 banor kvar, bara, innan jag behöver bestämma mig för ifall jag ska fortsätta med expansionerna eller gå på Quake II – men jag har också spelat 80 minuter av Scythe: Digital Edition.

Det här är, liksom Pandemic och Ticket to Ride, som jag skrivit om förut, ett digitalt brädspel. Det är rätt välgjort på det hela taget. Jag upplevde inga superstora UI-besvär, det finns inte mycket som tar emot. Snarare tyckte jag att det gick ganska bra att skaffa en översikt och få en känsla för spelet, som jag faktiskt blev lite sugen på att skaffa i fysisk form vid något tillfälle. Det fanns några små nitpicks, som att jag gärna sett lite mer informativa tooltips när man hovrar över vissa saker (specifika ikoner, mest) och att listan med sätt att tjäna in stjärnor haft någon indikation för vilka stjärnor man redan uppfyllt.

Spelet har också en väldigt typiskt brädspelig räkna-ihop-poäng-mekanik av den typ jag verkligen har svårt för – för mycket matte man ska hålla i huvudet – men tack och lov finns här ett snabbt och enkelt sätt att låta spelet räkna poängen åt en, och det kan man kika på när man vill.

Sammantaget – ett riktigt trevligt litet digitalt brädspel som gav lite lagom mersmak.

BETYG: 90
 
Top